Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap  (läst 15136 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #60 skrivet: 17 okt-10 kl 14:44 »
Ett problem blir om egenskaperna är uppdelade på flera olika kromosomer.
Då kan raskorsningar radera ut de egenskaperna.

Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #61 skrivet: 17 okt-10 kl 23:38 »
Ett problem blir om egenskaperna är uppdelade på flera olika kromosomer.
Då kan raskorsningar radera ut de egenskaperna.

eller ta fram de icke önskvärda egenskaperna... snacka om labfår

randigko

• Övriga världen
« Svar #62 skrivet: 18 okt-10 kl 00:30 »
Pälsegenskaper finns på åtminstone tre olika kromosomer och de viktiga köttegenskaperna på en separat kromosom. Men tack för omtanken henriksson.
Vad gäller labfår så får vi se...
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #63 skrivet: 21 dec-10 kl 17:05 »
Någon som är itresserad? sista chansen
Dono ferrum!

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #64 skrivet: 21 dec-10 kl 17:28 »
är intresserad
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

ninna b

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 21 dec-10 kl 18:44 »
Jag är också intresserad....

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 22 dec-10 kl 18:11 »
Låter som en kul grej! Men från vilket land och från vilken ras kommer den importerade sperman?

randigko

• Övriga världen
« Svar #67 skrivet: 23 dec-10 kl 09:57 »
Hemlis! ;)
« Senast ändrad: 23 dec-10 kl 09:59 av randigko »
Dono ferrum!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #68 skrivet: 23 dec-10 kl 15:38 »
Menar höstens notering plus 4 kr kg för E klass plus skinn
Har inte läst allt,men pälsfår i E hos Scan låter optimistiskt.Ca 2 procent hos scan är i klass E och där finns inga pålsfår.
och allt på några år,det låter inte riktigt sannolikt.
Är du medveten om att det är ganska svårt redan nu att hamna i bäst betalt gruppen hos scan  och ligga runt 20-22kg så man får hyfsat betalt.
Men visst några års avelsarbete så går de upp till R+-U  men E är tufft.
Lyck till
Lars

Ps  hade ett e lamm förra året ds
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #69 skrivet: 25 dec-10 kl 18:00 »
Jag blir lite trött på alla bakåtsrävare som inte kan acceptera en ny ras eller nytänkande från något håll!
Vi bedriver köttproduktion med tidig lamning och tidig leverans till slakterierna. I år fick vi i snitt 46 kr /kg inklusive kontrakttillägg.  Vi hade slaktvikter på mellan 22 och 26 kg och därmed över 1000 kr per lamm från slakteriet. Utöver detta är alla våra skinn sålda till en möbelsnickare. Skinnen är sålda redan innan lammen är födda och färgas i alla möjliga färger. Visst vi får inte 1500/skinn men det täcker kostnaden för kraftfoder och grovfoder. JA NI LÄSTE RÄTT vi ger våra lamm kraftfoder för att möta marknadens krav på tidiga lamm!  I den här tråden förekommer så mycket fördommar att man blir helt matt. På våra 65 lammande tackor hade vi tre fellägen där vi behövde hjälpa tackan. 4 lamm dog för oss och vi upplever bättre modersinstinkter på våra korsningstackor mot den besättningen med gotlandsfår som vi hade tidigare. Allt handlar om medveten avel och inte om vilken ras man har. Avlar man vidare på djur som har problem vid lamningen får man skylla sig själv. Vi har en granne med en riktigt fin gotlandsbesättnig som har en högre lammdödlighet än vad vi har och fler fellägen. Vi har ändå så stora texelbaggar vi hittar och vi har inte några problem vid lamningarna.
Det är ett superbra kg pris du har fått.
Få se om jag har fattat rätt.
Du säljer skinnen själv.Du har fina skinn ,då är det väl svårt att ha rena köttras.
Du har ett snitt kilopris på 46 kr per kg.
Om man tittar på scans lista påsken 2010 så var kilopriset för E lamm i märkeskvalitet(16-22,9 kg) 33 kr plus 10 kr i kontrakt .Sedan har du säkert alla i minst klass U ,då har du 1,5 kr per kg till och säkert kravuppfödning också då har du 3,5 kr per kg till.
Detta ger maximalt 48 kr per kg  för vikter mellan 16-22,9 kg.
46 kr per kg vid påsk är en bra bit över koncernes medel pris.
Jag har faktiskt utan att vara jättenegativ lite svårt att tro på det du säger,men visst det finns säkert några som ligger där och då är det bara att gratulera,det är bra gjort.
Lars

Falin

• -
« Svar #70 skrivet: 25 dec-10 kl 21:26 »
Jag är fortfarande intresserad.

Gunhild

« Svar #71 skrivet: 27 dec-10 kl 09:02 »
Vi säljer inte till scan!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #72 skrivet: 27 dec-10 kl 19:08 »
Vi säljer inte till scan!
Jag misstänkte det,men alla kanske inte förstod det .
Vi vill ju inte att nya fårägare skall få för sig att man får 46 kr per kg i SNITT när man lämnar lamm till slakt ex scan,det är lätt att få avdrag.

Jag tyckte faktiskt att det stod slakterier vilka slakterier menar du ? de brukar ligga ganska lika i kilopris (vanliga slakterier).
Div ramadan slakt och gårdsbutikslakt ger säkert mer.

En gårdsbutik i skåne slaktar utslagstackor och serverar dem i sin lammbuffe,det var helt naturligt så gör alla så föreståndaren.Så visst kan man om man har tur få ett högt kilopris.

Lars

vallhunden

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 27 dec-10 kl 19:16 »
Jag har ingen kunskap om hur man säljer lamm till andra slakterier. Skriver man kontrakt till andra slakterier också? Ger de också kontraktstillägg då?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

johan svensson

« Svar #74 skrivet: 27 dec-10 kl 20:19 »
Den intensiva produktionen med hög rekrytering, många lamm per tacka och mycket kraftfoder kan vara bra för en fårbonde på heltid. Men den vanlige fårbonden har oftast fler järn i elden och har lammningen på våren och produktionen utomhus, och bara "vinterförvaring" inomhus.
Utrycket att "äta kakan och ändå ha den" passar på min idè.
När naturen sätter antalet lamm per tacka till två och slakteriet sätter högsta vikt till 23kg hjälper det inte att göra fåren större och större. Med nuvarande pris ungefär 600 kr. Med ett godkänt pälsskinn ökar den summan med många procent, Höjer man klassningen från O till E har man fyra kronor kilot till.
Intressant projekt att följa.
23 kg lamm utan gödning med fina skinn ,perfekt fetthalt och formklass E.
Det stod någonstans att lammningstidpunkt kunde man välja själv.
Det kan man väl inte om man skall ha fina skinn.
Om man sedan skall ha 10 tackor på 2 hektar är väl lammningstidpunkten ganska självklar eller?.

En enkel fråga vad jobbar du med?.

Johan

randigko

• Övriga världen
« Svar #75 skrivet: 27 dec-10 kl 20:47 »
De som vill hjälpa till med mitt prosjekt får ha lammningen när det passar dem. För att få fina skinn bör man ha vårlammning och höstslakt, Men fina skinn blir det inte de första åren så som jag korsningsavlar. Hur mycket plats ett gäng tackor behöver beror på många faktorer men det kan de flesta räkna ut själva. Mitt jobb? Bonddräng.
Ditt jobb då?
Dono ferrum!

johan svensson

« Svar #76 skrivet: 27 dec-10 kl 21:18 »
De som vill hjälpa till med mitt prosjekt får ha lammningen när det passar dem. För att få fina skinn bör man ha vårlammning och höstslakt, Men fina skinn blir det inte de första åren så som jag korsningsavlar. Hur mycket plats ett gäng tackor behöver beror på många faktorer men det kan de flesta räkna ut själva. Mitt jobb? Bonddräng.
Ditt jobb då?
Du är antagligen en ung grabb med många ideer ,det var man själv för "några " år sedan.
Hoppas det går bra för dig.

Mitt jobb,jag har 380 korsningstackor lamning i april-maj skickas till slakt från vecka 4 till påsk.
Eko uppfödning inget kraftfoder endast ensilage skördat var 6e vecka,ej krav klarar ej utekravet för ca 1000 djur.
Har jentail rivare för utfodring och strö (drar mindre diesel än mixervagnen).
Har tagit över föräldragården (-88).
Dålig lönsamhet tyvärr ,kilopriset för lamm vid påsk var 1,5 kr mer per kg 2008 än 2010.
Det är nog ganska svårt att leva på lamm .

Jag har 350 hektar skog som jag lever på .

Johan

hustran

« Svar #77 skrivet: 28 dec-10 kl 01:50 »
Ett stort problem är väl att klassificeringen utgår från köttfår. det utesluter vi andra lite dummare som har inhemska djur. De sk. allmogefåren kan nog aldrig komma upp i dessa klassningar. Det är nog något som åtminstone jag vill ändra på. Hur gör vi?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 28 dec-10 kl 09:11 »
Jag har flyttat mitt inlägg till annna tråd...
« Senast ändrad: 28 dec-10 kl 09:14 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser