Jag blir lite trött på alla bakåtsrävare som inte kan acceptera en ny ras eller nytänkande från något håll!
Vi bedriver köttproduktion med tidig lamning och tidig leverans till slakterierna. I år fick vi i snitt 46 kr /kg inklusive kontrakttillägg. Vi hade slaktvikter på mellan 22 och 26 kg och därmed över 1000 kr per lamm från slakteriet. Utöver detta är alla våra skinn sålda till en möbelsnickare. Skinnen är sålda redan innan lammen är födda och färgas i alla möjliga färger. Visst vi får inte 1500/skinn men det täcker kostnaden för kraftfoder och grovfoder. JA NI LÄSTE RÄTT vi ger våra lamm kraftfoder för att möta marknadens krav på tidiga lamm! I den här tråden förekommer så mycket fördommar att man blir helt matt. På våra 65 lammande tackor hade vi tre fellägen där vi behövde hjälpa tackan. 4 lamm dog för oss och vi upplever bättre modersinstinkter på våra korsningstackor mot den besättningen med gotlandsfår som vi hade tidigare. Allt handlar om medveten avel och inte om vilken ras man har. Avlar man vidare på djur som har problem vid lamningen får man skylla sig själv. Vi har en granne med en riktigt fin gotlandsbesättnig som har en högre lammdödlighet än vad vi har och fler fellägen. Vi har ändå så stora texelbaggar vi hittar och vi har inte några problem vid lamningarna.
Det är ett superbra kg pris du har fått.
Få se om jag har fattat rätt.
Du säljer skinnen själv.Du har fina skinn ,då är det väl svårt att ha rena köttras.
Du har ett snitt kilopris på 46 kr per kg.
Om man tittar på scans lista påsken 2010 så var kilopriset för E lamm i märkeskvalitet(16-22,9 kg) 33 kr plus 10 kr i kontrakt .Sedan har du säkert alla i minst klass U ,då har du 1,5 kr per kg till och säkert kravuppfödning också då har du 3,5 kr per kg till.
Detta ger maximalt 48 kr per kg för vikter mellan 16-22,9 kg.
46 kr per kg vid påsk är en bra bit över koncernes medel pris.
Jag har faktiskt utan att vara jättenegativ lite svårt att tro på det du säger,men visst det finns säkert några som ligger där och då är det bara att gratulera,det är bra gjort.
Lars