Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbärssylt  (läst 11850 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Blåbärssylt
« skrivet: 29 sep-10 kl 19:56 »
Jag kokade idag blåbärssylt sötad med enbart färsk flytande honung.
Tappar på burk och täcker ytan med  honung(honung på toppen är konserverande).
Kan tillägga att sylten blev mycket god.
Min fråga är om någon har erfarenhet av detta tillvägagångs sätt,hur länge håller den sig i svalt skafferi??

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Blåbärssylt
« Svar #1 skrivet: 29 sep-10 kl 20:01 »
Spännande! Jag har ingen erfarnehet av sån sylt, men du får gärna tala om hur det går!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #2 skrivet: 29 sep-10 kl 20:30 »
Jag kokade idag blåbärssylt sötad med enbart färsk flytande honung.
Tappar på burk och täcker ytan med  honung(honung på toppen är konserverande).
Kan tillägga att sylten blev mycket god.
Min fråga är om någon har erfarenhet av detta tillvägagångs sätt,hur länge håller den sig i svalt skafferi??

Hoppas det blir jättebra! :)

Jag frågade om att söta blåbärssylt med honung här, fick bara ett svar där jag avråddes pga av jäsning och dålig hållbarhet. Har ännu inte provat men jag hoppas det går bra för dig! Berätta gärna hur det går :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94437.0

Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 30 sep-10 kl 21:21 »
Hoppas det blir jättebra! :)

Jag frågade om att söta blåbärssylt med honung här, fick bara ett svar där jag avråddes pga av jäsning och dålig hållbarhet. Har ännu inte provat men jag hoppas det går bra för dig! Berätta gärna hur det går :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94437.0

Konstigt att du avråddes pga jäsning,honung är ju konserverande.
Honung har en hållbarhet på tja flera år i allafall.
Eftersom jag använder flytande honung så är ju det enda som kan hända att den kristalliserar,men att det blir lite socker kristaller i sylten borde ju inte vara något negativt.
Jag ska informera er om hur det går.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 20:22 »
Blåbärssylt med honung!
Ett prov som smakmässigt blev mycket bra. Hållbarheten ospecificerad, i mitt fall är den en kylskåpsprodukt.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.msg854964#msg854964

ripper

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-10 kl 19:12 »
om du har en rosmarinkvist i när du kokar sylten blir den ljuvlig & smakar mycket av skog ;D
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 okt-10 kl 08:04 »
SVT1 7:30 - 8:00 Mat som håller. Ett alldeles för kort program om konservering och matlagning, utan konstigheter.

Kan meddela att min köpta sylt redan fått prickar medan min hemlagade håller sig än och har blivit favoriten hemma. Barnen ändrade sig fort efter smaken.
Nu vet jag inte hur länge sylten stått i butiken, vill egentligen inte veta - köper inte sylt mera.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 20:55 »
Enligt ett gammalt sätt att lagra sylt förr var att koka utan socker i då är hållbarheten mycket lång, sen kan man ju tillsätta sötningsmedel efter behov (detta gäller blåbär)

Mamsingen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 21:15 »
Enligt ett gammalt sätt att lagra sylt förr var att koka utan socker i då är hållbarheten mycket lång, sen kan man ju tillsätta sötningsmedel efter behov (detta gäller blåbär)

Intressant:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Vurre

« Svar #9 skrivet: 21 okt-10 kl 22:43 »

Fråga ett: hur gör man sylt utan socker?

Fråga två a: Hur länge håller sig kokta bär utan konserveringsmedel idag?
Fråga två b:hur länge höll sig bär kokta bär utan konserveringsmedel "förr"?

Fråga tre: Hur definierar du begreppet sylt?
snus? vad är priset på en pris?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 okt-10 kl 22:08 »
Rårörda lingon har t ex inget socker hos oss i alla fall men per def. sylt!
Jag har provat utan socker, det höll sig inte så länge, inte ens med vaxlock.
Nu har jag en variant med 80% bär och 20% honung och den står sig än med lite ataom (1 tsk flytande) till ca 1 kg sylt.
Jag har provat jordgubb och hallon på samma sätt, det blir mycket godare och mindre "socker".

Nu vill många inte ha med konserveringsmedel, men ser man allt ur hälsoperspektivet kan livsmedel utan konserveringsmedel bli riktigt farliga för människan.
Men man kan påverka kvaliteten på sylten genom att ha mycket bär och mindre socker och ta bort alla möjliga konstistensgivare och fyllnadsråvaror.
80% bär och 20% honung känns helt rätt och så bra sylt går inte att köpa.
Nu vill ingen här ha annan sylt och med egen honung hemma är det en lätt match att koka ihop några burkar när som helst.
« Senast ändrad: 25 okt-10 kl 22:13 av Sten-Åke Lindell »

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #11 skrivet: 25 okt-10 kl 22:49 »
Super kul !

Ett till område där man kan använda honung !!

Om konservering: (Saxat från http://www.kokasylt.se )

Rena burkar...

När du väl kokat sylt vill du att den ska hålla ett tag. Första steget är att se till att burkarna är rena och täta.
Börja med att diska dem ordentligt. Ställ dem sedan på en plåt eller ett galler i kall ugn och låt ugnen gå upp till 100 grader och låt burkarna stå inne i 15 minuter. Locken kan du lägga i kokande vatten några minuter. Nu har du rena burkar.

Konservering...

Poängen med sylt är (förutom att det är gott!) att du vill kunna lagra bär och frukt. Sylt konserveras på flera sätt. Socker är i sig konserverande – ju mera socker, desto längre hållbarhet. Att du skummar av sylten noga är också viktigt.
När du slår upp sylten ska den vara varm och slås på rena, varma burkar. Skruva på ett rent, tätt lock och när burken sedan svalnar har du en helt tät konserv. Förvarar du burken svalt håller den oftast till nästa säsong.
I dag använder vi också konserveringsmedel för att öka hållbarheten i många sylter. Ett vanligt ämne är natriumbensoat (E211) som förhindrar frukt och bär från att jäsa och mögla. Ämnet finns naturligt i bland annat lingon och hjortron – därför får sylt på dessa bär en lång hållbarhet.
Stora mängder natriumbensoat ger lätt en bismak åt sylten.
Brittisk forskning har pekat på vissa hälsorisker med ett högt intag av natriumbensoat, som används i bland annat läsk och i England pågår en debatt hur natriumbensoat ska tillåtas.
Vill du tillsätta konserveringsmedel så följ anvisningen på förpackningen. Natriumbensoat ska tillsättas när sylten är färdig och bör inte kokas.

Sylten måste bli nyttigare också då honung är bättre än socker...

Måste prova det nästa år...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
HYL

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser