Det verkar inte finnas nåt mellanläge mellan de som gillar lamm och de som tycker att det är vidrigt.
Jag tror det handlar om att vissa människor är extra känsliga/mottagliga för den speciella lammsmaken (kofta/ullfett) och andra inte.
Jag har aldrig känt nån speciell "lammsmak", tycker bara att det är gott kött, medan många en del jag känner ryser bara man säger lamm.
Det finns alltså dom, enl. min egen teori, som har en extra uppsättning "smaklökar" som registrerar "lammsmaken" och dom som saknar denna förmåga.
Jag tror att det är mer än en "smaksak", jag tror att vi har olika utvecklad sensoriska sinnen som gör att vissa saker smakar väldigt olika för olika personer.
Många andra smaker, som vid ett första möte kan tyckas motbjudande, kan man lära sig att uppskatta. t.ex. våra fina svenska exempel surströmmingen och malörtsbrännvin och många andra fermenterade/syrade/härskna/beska produkter som avnjuts världen runt men vissa saker verkar inte gå att lära sig eller ens vänja sig vid.
Lamm/får verkar vara en sån sak. Kanske även vitlök, som många far väldigt illa av medan de flesta uppskattar eller tom. älskar denna grönsak.
Ursäkta att det blev en hel uppsats, jag har nyligen haft en lång diskussion med en "lammallergiker" som verkligen försöker lära sig att äta lamm men utan framgång. Han är en matglad gourmé, duktig kock, inbiten köttätare, jägare sen 40 år och bonnason men han kan inte förmå sig att ta mer än första tuggan innan han mår illa.