Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta får  (läst 4067 gånger)

pålle

• Gäst
Äta får
« skrivet: 29 sep-10 kl 12:14 »
  Varför ogillar ja fårsmaken så utom rökt får fiol?  har aldrig sackat nej  för ja har alltid vela prova andras tillagning men tycker det smakar  så kallade kofta  borde ju vara som vilket sköt som hällts . ?

kanka

• Västerbotten
SV: Äta får
« Svar #1 skrivet: 29 sep-10 kl 12:54 »
Det smakar inte som vilket kött som helst, men det ska definitivt inte smaka "kofta". Smakar det kofta så har det troligen slarvats med slakten. Vid slakt måste man vara otroligt noga så att man inte kommer åt det varma köttet med ullen eller med kniv och händer som varit i kontakt med ullen. Tvätt av händer och kniv ofta är ett måste om man rört vid ullen.
Riktigt gamla får kan ju ha en fadd smak.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 sep-10 kl 13:35 »
Det smakar inte som vilket kött som helst, men det ska definitivt inte smaka "kofta". Smakar det kofta så har det troligen slarvats med slakten. Vid slakt måste man vara otroligt noga så att man inte kommer åt det varma köttet med ullen eller med kniv och händer som varit i kontakt med ullen. Tvätt av händer och kniv ofta är ett måste om man rört vid ullen.
Riktigt gamla får kan ju ha en fadd smak.

Hälsningar från torpet
  ok  men var för smakar det då lika illa när du har köpt  i affären ? förlåt men ja är så nyfiken alla snackar ju om att det är så gott :) o:)

kanka

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 29 sep-10 kl 13:45 »
Då är det väl helt enkelt så att du inte gillar det  :)
smaken är ju som baken sägs det ju.

Ät nåt annat i stället, mat man inte gillar är inge gott  ;D
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 sep-10 kl 13:53 »
Då är det väl helt enkelt så att du inte gillar det  :)
smaken är ju som baken sägs det ju.

Ät nåt annat i stället, mat man inte gillar är inge gott  ;D
Jadu det gör ja ochså  :D men det skulle vara roligt att kunna säga till någon som bjuder på får att  det var gott sanningsenligt  då alla säger att det är så gott du behöver bara göra si och så om du förstår hur ja menar

whyxz

• Närke
« Svar #5 skrivet: 29 sep-10 kl 16:09 »
Jag kan bara säga att du inte är ensam. Jag har provat mycket "fint" lamm (enligt andras utsago), både på Island och i stadshuset i Stockholm och jag får knappt ned det. Det är nog bara att inse att smaken helt enkelt är olika.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 sep-10 kl 18:00 »
Det verkar inte finnas nåt mellanläge mellan de som gillar lamm och de som tycker att det är vidrigt.

Jag tror det handlar om att vissa människor är extra känsliga/mottagliga för den speciella lammsmaken (kofta/ullfett) och andra inte.

Jag har aldrig känt nån speciell "lammsmak", tycker bara att det är gott kött, medan många en del jag känner ryser bara man säger lamm.

Det finns alltså dom, enl. min egen teori, som har en extra uppsättning "smaklökar" som registrerar "lammsmaken" och dom som saknar denna förmåga.

Jag tror att det är mer än en "smaksak", jag tror att vi har olika utvecklad sensoriska sinnen som gör att vissa saker smakar väldigt olika för olika personer.

Många andra smaker, som vid ett första möte kan tyckas motbjudande, kan man lära sig att uppskatta. t.ex. våra fina svenska exempel surströmmingen och malörtsbrännvin och många andra fermenterade/syrade/härskna/beska produkter som avnjuts världen runt men vissa saker verkar inte gå att lära sig eller ens vänja sig vid.

Lamm/får verkar vara en sån sak. Kanske även vitlök, som många far väldigt illa av medan de flesta uppskattar eller tom. älskar denna grönsak.

Ursäkta att det blev en hel uppsats, jag har nyligen haft en lång diskussion med en "lammallergiker" som verkligen försöker lära sig att äta lamm men utan framgång. Han är en matglad gourmé, duktig kock, inbiten köttätare, jägare sen 40 år och bonnason men han kan inte förmå sig att ta mer än första tuggan innan han mår illa.

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 okt-10 kl 08:49 »
Jag tycker att du, pålle (och andra som inte gillar fårkött), skall testa att putsa bort precis allt fett (+hinnor och körtlar) innan tillagning. Där sitter den mesta "får-smaken". Oavsett om du då gillar det eller ej så har du kommit ett steg närmare vad du inte tycker om i fråga om fårkött.
Bland det äckligaste kött jag vet är fett fårkött som legat lite för länge i frysen! Det går inte att få ner. Tar man det i tid (eller färskt) är det inga problem.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 06 okt-10 kl 11:16 »
Hade en gång en grann familj med en fårflock , de var lamm och fårkötts hatare . De hade försökt otaliga gånger att äta de lamm som föddes i deras flock utan att lyckas .
Lamm ska vara gott , som har påpekats i tråden flera gånger .
Och när dom hade egna och all ting .
Vi fick en fem-sex lamm per år , av denna familj . Så när de berättade att de hade svårt för smaken så bjöd jag in på midddag .

Samtalsämnet runt bordet var - Vad äter du för kött ?
Ett sätt att maskera ( inte ta bort ) får/ullsmaken är att steka köttet i samma stekpanna som tex fläskkotletter . Grisfettet mildrar smaken av får/ull men tar inte bort den helt .
Jag hade också rensat lammköttet från allt gultfett före stekningen .

Efter den dagen fick vi inte så många lamm längre , de ville ha dom för sig själva för det var både gott och mört

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser