Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OM vi skaffar gäss så undrar jag om  (läst 2589 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
OM vi skaffar gäss så undrar jag om
« skrivet: 28 sep-10 kl 23:01 »
man måste ha de innanför staket? Kan de gå lös på tomten? Om vi skaffar gäss så käns det som om skånegås är den ras det får bli och om det går så gärna genbank på de. Bäst är väl att skaffa de när de är små men om man ska ha genbanks djur så borde det ju inte gå att ta de när de är mini utan man får väl snällt vänta tills de blvit lite större? Hur blir det i så fall med våra barn och oss? Om nu gäss kan vara ilskna så vore det ju trist om det berode på att de var "för gamla" för att acceptera oss när de flyttade till oss. Har en massa funderingar men läser just nu en massa för att få ner frågorna till ett minimum. Så vet du svaren på något gör mig lite mindre frågande.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: OM vi skaffar gäss så undrar jag om
« Svar #1 skrivet: 28 sep-10 kl 23:45 »
de kan gå lösa på tomten eller så hägnar du med fårstaket.. de äter mycket gräs och bajsar en hel del... räven tar gärna gäss så de måste ha ett säkert boende nattetid.. oftast är det gåskarlen som är ilsk men det är mest under våren när honorna ruvar och de små kläckts.. så länge man närmar sig långsamt så de hinner gå undan så är det ingen fara.. gäss är riktigt trevliga djur som trumpetar högt när det kommer bilar på gården eller när nån smyger i omgivningen... nu är du inne på att skaffa genbank men annars vill jag slå ett slag för italiensk vitgås som är något mindre än skånegåsen och något lugnare..min favorit,..
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 29 sep-10 kl 08:40 »
Gäss är jättekul djur att ha men dom är makalöst nyfikna och nibblar på allt ::) HAr man dem lösa i trädgården får man nog räkna med att barnen måste bli bra på att städa undan sina leksaker ;) Annars kommer gässen nibbla på dem och i värsta fall göra sönder något. Här hemma fick vi ta in alla nycklar till vattenutkastarna för dom kunde man som gås pilla av och leka med. Man kan också pilla med de ringar som håller ihop kompostgaller så att kycklingarna rymde ur sin hage, fönsterbläcken på huset var också kul  ;D FÖr att inte tala om när byggmaterialet till det nya hönshuset kom med massor av skojig gul plast runt som man kunde pilla sönder ::)

Jag älskar gäss och hoppas snart att min nya trio kommer hem men är man väldigt mån om att ha fint och pyntat om huset så är det nog bäst att ha en hage till dem. ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 sep-10 kl 08:49 »
Hade jag fått bestämma helt själv så hade det blivit italienare men Mannen här hemma vill helst ha skånegäss. Hans argument för det köper jag rakt av 1. Vi bor i skåne och inte i Italien. 2. Det är en hotat ras och kan vi göra något så är det bättre än inget.
Vi har 1 200 kvm med bara gräs som är skit jobbigt att hålla efter med gräsklippare så det är lite vildvuxet. Tycker att det borde räcka åt en liten grupp gäss eller tror jag fel?
Boendet är inga problem, det får Mannen bygga åt de.
Räv är inte det stora problemet här utan det är grannens hund (en liten terrier). Anledningen att jag vill veta om de måste ha staket är för att vi har en mur runt tomten som på vår sida sticker upp några dm men om man går på åkern så är muren över metern. Vissa delar av tomten är säker och vi hade tänkt att börja med de mer osäkra bitarna av tomtgränsen då vi sätter staket. Just nu så håller vi på att bygga en större utgård åt hönsen på ca 170 kvm och sen så ska vi säkra gården åt grannarna (inte för att de har något emot våra höns och kalkoner utan mer för att jag inte vill ha mina djur på deras tomter) och efter det kommer resten av tomten där tanken är att gässen ska bo och hålla till. Så första året kanske de får bo utan staket.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 sep-10 kl 09:00 »
Om gäss kan lära mina barna tt ta hand om sina leksaker blir jag bara glad! Jag ahr slutat ta in kläder, gosedjur och andra leksaker, det får ligga ute och bli blött och förstört och har man nu lagt jackan ute och den är blöt när man ska till skolan så... frys och kom ihåg att ta in jackan nästa gång. När jag började med den metoden för att slippa plocka in så mycket på kvällarna har de blvit bättre på att ta in sina saker. Gör gässen att de blir ännu bättre så JIPPI!!!
Våra fönster sitter högt upp så de kommer de inte åt. Jag kan inte se in genom fönstrena i vårt hus. Kycklingburarna har Mannen gjort så de är spikade, möjligen att det skulle kunna pillar upp på ett ställe men det går säkert att lösa det också.  :)
Fint och pyntat runt huset är ju det jag vill ha! Lite gula fina höns och så några vita höns och några blå och så några kalkoner och gäss. Visst vill jag ha några rabatter men då jag tycker att blommor och buskar är skitkul så blir det ju bara en utmaning att klara av att få trädgården som jag vill ha den tillsammans med djuren. Man kan hägna in blommorna  och buskagen och grönsaks odlingarna. så den biten är lung. :) Skulle det bli för mycket så får väl Manenn bygga en bit hage till gässen eller till mig så jag får ha lite ifred. :) I år så har ju katterna grävt upp mina vitlökar och nrä de väl var uppgrävda så började de gräva upp mina lökar. Så årets lökskörd blev väldigt liten jämfört med vad den borde ha blivit så nästa år kommer den att vara innan för galler.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser