Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frankrike hjälper svensk minknäring  (läst 4456 gånger)

SvenS

• Gäst
Re:Frankrike hjälper svensk minknäring
« Svar #20 skrivet: 17 aug-06 kl 22:15 »
Hej!

Vad jag tycker är så sjukt är att den så kallade "djurskyddsmyndigheten" och även andra som "djurens rätt" och deras militanta gren "djurens befrielsefront" tycker det är bra att Sverige har och inför så hårda regler för djurhållningen att man lägger ner i Sverige. Djurhållningen flyttar utomlands, och där ligger man i många fall efter Sverige av i dag. Djuren FÖRLORAR ju på deras agerande, och "djurvännerna" motarbetar ju sina egna syften. De kanske ska uteslutas ur sina föreningar, eftersom stadgarna förmodligen säger att man ska arbeta för djurens bästa  ???

Jg hörde på jobbet att en del äggproducenter sålt sina gamla burar till Finland, och Sverige importerar billiga finska ägg som konkurrerar ut svenska äggproducenter. Vad har hönorna som art tjänat på det?

Edgar  

Jo, men grejen är ju att någon måste stå upp för en hållbar djurhållning. Sverige har en fördel med bl.a. ett rykte om sig att inte hålla djur hursomhelst, därför är även en marknadsfördel ,för lilla sverige i synhåll, genom att man INTE gör som alla andra länder.
I fallet med finska ägg, så är ju bara vetskapen om att dom använder en gammal förlegat djurhållning nog för att man vill lixom hosta upp en 50 öring till per ägg som är producerat i sverige ?
Djurskyddet har lyckats bra i sverige, därför är äggen t.ex något högre i pris, därför att det går mindre produktionsenheter per m2. Äggen kostar i Finland som dom gjorde innana vi ställde om till ett nytt system. Använd konsumentmakten och stöd ett system som bevisligen kommer hönor till del, eller låt bli och köp finska ägg .
Köp inga ägg från Finland , om det tar emot.

Det finns massor av svenskproducerad ägg att köpa, det är ju inte så att alla svenska hönor har sökt frivillig fångenskap i Finland , bara för att man ändrat en djurskyddslag hemmavid  ???
« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 22:31 av SvenS »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 aug-06 kl 23:21 »
Lite P.K. ?
Vill du , eller vill du inte, att en industri som har som enda mål att leverera till körsnärer som syr ihop en päls åt en tant överlever , så att hon kan förkroppsliga sin sociala överlägsna ställning ?

Try this for PK: Jag skiter i om tanter förkroppsligar sig i en minkpäls.
Men det är hyckleri att bara angripa svensk uppfödning.
« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 23:25 av Ulric Eriksson »

SvenS

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 aug-06 kl 23:27 »
Try this for PK: Jag skiter i om tanter förkroppsligar sig i en minkpäls.
Men det är hyckleri att bara angripa svensk uppfödning.

Jo, men du svarar inte på frågan ,
så som jag förstår dig så är det o.k. för dig att bära mink, och att du tycker det inte är o.k. att vi går miste om näringen, bara för att vi i sverige hycklar med lagarna ?
« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 23:35 av SvenS »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 aug-06 kl 23:37 »
Jo, men du svarar inte på frågan ,
så som jag förstår dig så är det o.k. för dig att bära mink, och att du tycker det inte är o.k. att vi går miste om näringen, bara för att vi i sverige hycklar med lagarna ?

Frågan tillhör kategorin "sånt som Ulric inte bryr sig om", tillsammans med "Skall vi legalisera hasch". ;-)

Och till det jag bryr mig om: Om det skall vara tillåtet att bära minkpäls finns det ingen anledning att bara förbjuda uppfödningen i Sverige.

Korvspad? Annars kan jag försöka igen.

SvenS

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 aug-06 kl 23:42 »
Frågan tillhör kategorin "sånt som Ulric inte bryr sig om", tillsammans med "Skall vi legalisera hasch". ;-)

Och till det jag bryr mig om: Om det skall vara tillåtet att bära minkpäls finns det ingen anledning att bara förbjuda uppfödningen i Sverige.

Korvspad? Annars kan jag försöka igen.

Det finns ingen näring som kan tillåta sig att dra av skinn på friska djur för att tillfredställa tanters omåttliga statusbehov. Korvspad ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 aug-06 kl 23:45 »
Det finns ingen näring som kan tillåta sig att dra av skinn på friska djur för att tillfredställa tanters omåttliga statusbehov. Korvspad ?

Nej, inte korvspad! Inte korvspad!

Vill du:

A) Bannlysa produkten minkpäls
B) Tillåta produkten minkpäls så länge minkarna inte föds upp i Sverige

Alternativ A ser jag som rimligt, men det är inget jag brinner för. Alternativ B är enbart idiotiskt.

Redigerat: ursprungligen fanns inget inte i alternativ B, vilket gjorde det om möjligt ännu mer idiotiskt än avsett.
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 00:37 av Ulric Eriksson »

SvenS

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 aug-06 kl 23:51 »
Nej, inte korvspad! Inte korvspad!

Vill du:

A) Bannlysa produkten minkpäls
B) Tillåta produkten minkpäls så länge minkarna föds upp i Sverige

Alternativ A ser jag som rimligt, men det är inget jag brinner för. Alternativ B är enbart idiotiskt.

Men snälla ! Du vet ju inte själv var du står !
Alt 1 såklart. Det förutsätter inte rimlighet, det förutsätter ett klart ja eller nej.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 aug-06 kl 00:25 »
Men snälla ! Du vet ju inte själv var du står !
Alt 1 såklart. Det förutsätter inte rimlighet, det förutsätter ett klart ja eller nej.

Vad? På frågan "vill du förbjuda produkten minkpäls" finns flera rimliga svar.

Ja, det är fel att dra skinnet av djur. - SvenS
Ja, just minkuppfödning är fel. - Fred
Ja, men ätbara djur kan man använda pälsen av. - Nettus
Nej, förutsatt att djuren ges drägliga förhållanden medan de lever. - Edgar
Nej, minkarna behövs för att äta upp slaktavfall. - Kerstin Linnea
Det bryr jag mig inte om. - Ulric

Mina ursäkter om jag misstolkat någon.

Mitt hjärta blöder inte för minkarna. Beklagar. Därför är det ingen idé att försöka befalla mig att engagera mig i deras befrielse. Om någon annan vill göra det och driva igenom ett förbud så varsågod.

Men det är bara hypotetiska spekulationer. Ingen svensk regering har lagt något sådant förslag och lär inte göra det. Det enda man har gjort är att sparka bort bollen genom att säga att minkprodukter är OK, bara minkarna föds upp någon annanstans än i Sverige. Det är alternativ B ovan och vad tråden ursprungligen handlar om.

Suresh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 aug-06 kl 00:36 »
Jag skall lägga till en ståndpunkt till, eftsom det här ämnet verkar behöva fler:

Mitt hjärta blöder inte för minkfarmarna. Beklagar. Därför är det ingen idé att försöka befalla mig att engagera mig i deras näringsverksamhet. Om någon annan vill göra det och driva igenom dispenser och ekonomiska kompensationer så varsågod.

SvenS

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 aug-06 kl 01:09 »
Vad? På frågan "vill du förbjuda produkten minkpäls" finns flera rimliga svar.

Ja, det är fel att dra skinnet av djur. - SvenS
Ja, just minkuppfödning är fel. - Fred
Ja, men ätbara djur kan man använda pälsen av. - Nettus
Nej, förutsatt att djuren ges drägliga förhållanden medan de lever. - Edgar
Nej, minkarna behövs för att äta upp slaktavfall. - Kerstin Linnea
Det bryr jag mig inte om. - Ulric

Mina ursäkter om jag misstolkat någon.

Mitt hjärta blöder inte för minkarna. Beklagar. Därför är det ingen idé att försöka befalla mig att engagera mig i deras befrielse. Om någon annan vill göra det och driva igenom ett förbud så varsågod.

Men det är bara hypotetiska spekulationer. Ingen svensk regering har lagt något sådant förslag och lär inte göra det. Det enda man har gjort är att sparka bort bollen genom att säga att minkprodukter är OK, bara minkarna föds upp någon annanstans än i Sverige. Det är alternativ B ovan och vad tråden ursprungligen handlar om.

På de rimliga svar som du fått in så står det 3-3 emellan rätt att utnyttja levande varelsers skinn för en industri som livnär sig på några konsumenters överflöd , och mellan dem som har lite svårt att acceptera näringen överhuvudtaget.

Men det finns långa armar utanför EU federativet.
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 01:10 av SvenS »

Gille

• -
« Svar #30 skrivet: 23 aug-06 kl 12:01 »
Jag håller med Edgar i allt han skriver!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser