Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  glasrent  (läst 3138 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
glasrent
« skrivet: 27 sep-10 kl 19:50 »
måste fråga när man ska gjöra rent glasburkar och flaskor för koncervering så ska det finnas glasrent som man lägger burkar i vatten med det i så blir det jätte rent min fråga är vart kan man få tag på det

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: glasrent
« Svar #1 skrivet: 27 sep-10 kl 21:42 »
Jag har aldrig hört talas om någon speciell produkt för det ändamålet men det skulle inte förvåna mig om man kan hitta något som liknar vanligt handdiskmedel eller fönsterputs som prånglas ut på marknader etc som "glasrent".

Vanligtvis räcker det gott med grundlig diskning med mycket hett vatten, gärna i diskmaskin. Skölj ordentligt. Vill man vara riktigt på den säkra sidan värmer man upp flaskor och burkar till drygt 100 °C i ugn efteråt.

Tänk på att den noggranna rengöringen är meningslös om det ändå finns t ex mögelsporer i luften i köket där man håller till. Det gäller att städa mycket noga i förväg och slänga ut allt som kan sprida sporer - ved, kompostpytsar, blomkrukor, husdjur, ytterkläder osv - om man vill vara helt säker på att slippa otrevliga överraskningar ett halvår senare.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 sep-10 kl 21:27 »
Det finns en produkt som heter "Glasrens" eller "Bryggrens" beroende på fabrikat. Används vanligen när man rengör kärl och redskap för hembryggning.

En del använder svavel (E224, kaliumdisulfit, "vinsvavla" kärt barn...) eller klorlösning.

Glasrens består av kaliumdisulfit, klor och nån typ av "soda". 

Jag brukar använda vanlig kaustiksoda för rengöring av bryggutrustning, blir garanterat rent och är varken giftigt eller miljöfarligt. Däremot får man vara försiktig då medlet är frätande i koncentrerad form och efterskölja allt noga och flera gånger. Saker av glas blir dessutom ruskigt hala vilket kan vara farligt när man diskar stora glasdamejeanner.   :'(

F.ö. håller jag med torbjörn, noggrann diskning, koka i vatten eller sterilisera burkar och flaskor i ugnen samt storstädning av köket i god tid före man börjar. Det kommer man långt på utan att behöva gå till överdrift.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-10 kl 10:32 »
vart kan man få tag på det bryggarens eller glasrens

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 sep-10 kl 18:07 »
vart kan man få tag på det bryggarens eller glasrens

Finns där man köper saker för hembryggning, dvs. hembryggningsbutiker eller på de flesta större varuhus. Annars får man beställa från nån nätbutik. Googla på t.ex. vinsatser så hittar du många som säljer dessa medel.

Har man eget avlopp ska man nog vara försiktig med detta (och ännu mer med klorin) eftersom avloppsreningen är helt beroende av en levande bakterieflora. Gäller såklar andra "antibakteriella" medel, typ diskmedel och olika rengöringsmedel. *egen teori*

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
blomharet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser