Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regnbåge  (läst 6261 gånger)

Gormac

• Uppland
Regnbåge
« skrivet: 20 sep-10 kl 18:38 »
Jag drog upp några regnbågar i lördags de är i 700-1000g klassen...

NU är saken den att jag inte har något bra recept på just Regnbåge, därför tänkte jag ställa frågan här.

Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde presentera några smarriga recept på regnbåge.

// Gormac

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Regnbåge
« Svar #1 skrivet: 20 sep-10 kl 18:55 »
salt peppar..lite färsk dill och en klick smör i buken... rulla in i folie och stoppa i ugnen,.. fisken är så god i sig själv så krydda inte för mycket.. ;)
Fjäderfän och kaniner

jerker_s

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-10 kl 19:50 »
Rör ihop pesto och creme fraiche. Filea Regnbågen och lägg den på en bädd av purjo, svamp, färska tomater, svarta oliver (ta vad du känner för) och häll över röran. Grädda på 225 grader tills fisken är tilllagad..

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 sep-10 kl 21:02 »
Så stora!
Lägg dem en o en på bakplåtspapper/smörpapper.
Smör i buken samt citronskivor.
Vik ihop pappret över fisken. Ugn 200grader, 30min?
När en ryggfena släpper när du drar i den, är det klart.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 sep-10 kl 22:51 »
gravad regnbåge är gott oxå... eller varför inte varmrökt :D
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-10 kl 23:13 »
Stora? Ett kilo är väl inte så mycket på en regnbåge? En fjällröding på ett kilo är däremot lite imponerande... ;)

Nåja, mitt favvo-recept när jag lagar öring och rödning går alldeles utmärkt att använda på regnbåge oxå.

Smörj en ugnsform med rejält med smör. Strö dill och lite citronpeppar där fisken kommer att ligga. Krydda med salt, dill och lite citronpeppar i buken. Lägg fisken i formen. Strö över dill och citronpeppar och lägg på några rejäla klickar smör på fisken. Det ska vara rejält med dill och ganska lite citronpeppar för att såsen ska bli bra.
Häll grädde runt fisken (det ska vara REJÄLT med grädde!  ;D Jag brukar ta så mycket att grädden står upp till halva fiskens tjocklek. ) och ställ in i ugnen på ca 175 grader.
Har man en köttermometer är det väldigt bra, fisk är alldeles för lätt att "övergrädda" och då blir den gärna lite torr och tråkig. Tempen i tjockaste delen av ryggen (nära ryggraden under ryggfenan) ska inte överstiga 65 grader. Ta gärna ut fisken när den når 60 grader och låt den vila under folie i fem minuter. Annars brukar man säga att fisken är klar när man lätt kan dra lös ryggfenan.
Om man vill kan man ösa fisken med grädden ett par gånger under tillagningstiden... ;)

Grädden blir en alldeles gudomlig sås, så man behöver bara lite schysst potatis och en citronhalva att pressa över, och sen äter man och njuter i stooooora drag!  ;D  :P

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gormac

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 21 sep-10 kl 21:10 »
Tack för alla tipps...Jag blev jätte glad att jag fick så många recept.

:D :D :D

Men sluta inte skriva in recept för den skull...  :D

Återigen Tackar och bockar // Gormac

Gormac

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-10 kl 13:31 »
Firren vart riktigt god...åkte in i ungnen med citron, dill, lite smör och salt och peppar...

Vart riktigt smarrigt... ::) :D

Tack igen

// G

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-10 kl 23:44 »
Hej på er!
Det finns en del "gottegrisar" på Alternativ. Och tur är det! Himla många bra recept har jag fått här. Tack alla sköna matglada!
Hälsningar från Krantzgården!

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser