Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Persikor  (läst 4676 gånger)

orangutang

• Skåne
Persikor
« skrivet: 13 sep-10 kl 15:07 »
Har ni några förslag på goda sätt att konservera persikor till vintern? De är ju sagolikt goda att äta direkt från trädet, men det blir mycket på en gång och de håller sig dåligt så jag hade velat förlänga säsongen lite...

Jennyt

• Västergötland
SV: Persikor
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 15:29 »
Jag antar att de skulle vara goda att torka.... eller lägga i någon god sprit :P .... typ konjak ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

orangutang

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 16:02 »
Tack för svaret!

Lägga dem i sprit låter inte alls dumt... Har fått goda aprikoser nån gång, som låg i... cointreau? Är inte så bra på spritsorter, men persikor i konjak kunde kanske vara nåt! Tips på någon god, billig konjak?

Om jag ska torka dem måste jag få fatt i en torkapparat, men kan jag det är ju det ett alternativ... Någon som har provat? Har bara ätit torkade aprikoser.

Fler förslag!

ingegärdsgårn

« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 16:06 »
Du kan konserverar dem i sockerlag. Kolla i Vår kokbok eller på nätet eller köp en gammal kokbok om hemkonservering. I pRINCIP KOKAR DU UPP EN SOCKERLAG. lÄGG SKALADE PERSIKOR I EN KONSERVERINGSBURk,hÄLL PÅ SOCKERLAG. sÄTT PÅ GUMMJIRING OCH STÄNG LOCKET. OBS! Skydda glaskanten när du fyller på, det får inte komma något på glaskanten. Konservera i konserveringsapparat eller i ugn eller i en gryta.
Hur odla du persikorna? Växthus?

orangutang

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 sep-10 kl 16:38 »
Åh ja! Persikor i sockerlag var ju obligatoriskt på varje barnkalas när jag var liten!  ;D

Persikorna odlar jag på friland. Trädet, som jag fick som rotat skott för 9 år sen, är av sorten Frost som ska tåla svenskt klimat. Nu står ju trädet i Blekinge, som ju inte är så nordligt, men där går det i vart fall utmärkt på friland! Det enda jag kan klaga på är att jag har fått vad jag tror är svampangrepp på bladen som gör att de krusar sig och blir röda. Detta kommer tillbaka år efter år men verkar inte påverka skörden.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-10 kl 18:01 »
Du an gott och väl testa att torka i ugnen.... skär dem i klyftor... eller nåt... och lägg dem på galler.... sätt på 50grader och ha luckan lite öppen... om du har fläkt i ugnen är det suveränt...... om du har en vedspis, så lägger du klyftorna på galler en bit ovanför vedspisen och eldar lite lagom.....

... jag är inte duktig på sprit.... men både körsbär och fikon är ju gott i konjak ..... ta något du tycker om ;)

Kanske kan man göra någon god marmelad.... och även ha i choklad, ingefära eller mandel eller något..... åsså ha det till stark ost :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Fortsätter på sprittemat!
« Svar #6 skrivet: 13 sep-10 kl 18:15 »
Rumtopf är ju jättegott!

orangutang

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 sep-10 kl 19:23 »
Rumtopf visste jag inte vad det var, men googlade och det verkar ju smaskens! http://www.matvision.se/recept.php?id=76

Och marmelad är inte dumt det heller... Nästa år kanske jag tycker att persikorna inte räcker till istället!  ;D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 15 sep-10 kl 20:00 »
Det är inte bara smaskens, det är dreggelsmaskens. Receptet du hittat verkar riktigt bra (hittar inte mitt familjerecept (men det ligger här någonstans) detta påminner mig om det). Gör bara inte misstaget att tillsätta blåbär (allt blir lila och smakar blåbär).

Sen blandar vi inte runt i min familj, utan man skedar upp lagren av olika bär och frukter eftersom, då får alla det de gillar bäst.

Tänk på att tjockskaliga bär, som ex vissa krusbär, är lämpliga att halvera.

Sen kan du ju alltid peta ner en kanelstång, vaniljstång eller varför inte en stjärnanis?
« Senast ändrad: 15 sep-10 kl 20:04 av Grönavågen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, Undine, Be, Vildjäntan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser