Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvinsfälla  (läst 15035 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Vildsvinsfälla
« skrivet: 06 sep-10 kl 13:57 »
Nu har de där jävla vildsvinen förökat sig så enormt att det nu får vara nog. Skogen ser förjävlig ut och grannen ringde nyss och var jäkligt arg, han satt och tröskade på grannmarken till min gård och han räknade med att i princip hela skörden på det skiftet han satt på nu var förstörd av vildsvinen.. Med lite tur skulle han gå plus/minus noll på de 4 hektaren. Vissa jägare här omkring sysslar med ren uppfödning i lösdrift av vildsvin så om c:a 2-5 år kommer det inte att gå att utöva något jordbruk här överhuvudtaget, det kommer bli granplantering av hela skiten.

Så jag undrar nu om det är någon som har erfarenhet av den där grisfällan som är den enda(?) godkända än så länge, Sinkabirum-fällan?
Och så undrar jag ju givetvis om det är någon som har ritningen till den... :)

Funderar på att prata med grannbönderna om att bygga 10-20 sådana burar och ställa ut för att på ett storskaligt sätt få bort skadedjuren från marken, eller i.a.f. få den dem på en rimlig nivå..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vildsvinsfälla
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 14:15 »
sätt en jägare på att skjuta bort några kultingar.. suggorna lär sig att inte gå dit där ungarna försvinner.. tala med det lokala jaktlaget om problemen.. så kan de åtla åt dem i skogen där de kan vara... såhär års går det mycket folk i skogen och skrämmer ut vildsvin på öppna marker... vildsvinen passar dessutom på att förse sig av dukat bord av fallfrukt,spannmål potatis mm..

bygg en koja och anlägg en åtel så kan du hyra ut vildsvinsjakt... runt 1000kr för en natts vak kan du nog få in..
Fjäderfän och kaniner

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 14:31 »
Problemet är att vi som har problem med vildsvinen är i minoritet och de som sätter jakten främst är i majoritet.. Problemet har påtalats vid flera tillfällen inom jaktvårdsområdet med uppfödningen av vildsvin fortsätter oförminskat.. På Skogssällskapets marker några kilometer bort körde de ett år ut 300 ton(!!!) potatis och spannmål och på grannmarken till min fastighet körde de förra året ut flera lastbilslass med spannmål och frukt (lyckligtvis har de sålt av marken i år) och det enda syftet är alltså att ÖKA vildsvinsstammen ännu mer. Skogssällskapet har på sina hundratals ton med mat skjutit 6 vildsvin på 4 år så någon åtling för att få skjuttillfällen handlar det då rakt inte om..

Nu har jag ju ingen jägarexamen så jag kan inte jaga själv men även om jag skulle kunna så skulle jag inte orka att sitta att vaka nätterna igenom för att skjuta vildsvin, jag har en gård och ett jobb att sköta.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 20:16 »
Nu har de där jävla vildsvinen förökat sig så enormt att det nu får vara nog. Skogen ser förjävlig ut och grannen ringde nyss och var jäkligt arg, han satt och tröskade på grannmarken till min gård och han räknade med att i princip hela skörden på det skiftet han satt på nu var förstörd av vildsvinen.. Med lite tur skulle han gå plus/minus noll på de 4 hektaren. Vissa jägare här omkring sysslar med ren uppfödning i lösdrift av vildsvin så om c:a 2-5 år kommer det inte att gå att utöva något jordbruk här överhuvudtaget, det kommer bli granplantering av hela skiten.

Så jag undrar nu om det är någon som har erfarenhet av den där grisfällan som är den enda(?) godkända än så länge, Sinkabirum-fällan?

Funderar på att prata med grannbönderna om att bygga 10-20 sådana burar och ställa ut för att på ett storskaligt sätt få bort skadedjuren från marken, eller i.a.f. få den dem på en rimlig nivå..

http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/pdf/L112.pdf

Kolla där

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 06 sep-10 kl 20:22 »
El stängsel skulle nog funka till 4 ha ,Kolla bara så svinen inte är ute i spanmålen när strömmen slås på mvh

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 sep-10 kl 20:26 »
Problemet är att vi som har problem med vildsvinen är i minoritet och de som sätter jakten främst är i majoritet.. Problemet har påtalats vid flera tillfällen inom jaktvårdsområdet med uppfödningen av vildsvin fortsätter oförminskat.. På Skogssällskapets marker några kilometer bort körde de ett år ut 300 ton(!!!) potatis och spannmål och på grannmarken till min fastighet körde de förra året ut flera lastbilslass med spannmål och frukt (lyckligtvis har de sålt av marken i år) och det enda syftet är alltså att ÖKA vildsvinsstammen ännu mer. Skogssällskapet har på sina hundratals ton med mat skjutit 6 vildsvin på 4 år så någon åtling för att få skjuttillfällen handlar det då rakt inte om..

Nu har jag ju ingen jägarexamen så jag kan inte jaga själv men även om jag skulle kunna så skulle jag inte orka att sitta att vaka nätterna igenom för att skjuta vildsvin, jag har en gård och ett jobb att sköta.
Tänk på att fällorna ska kollas två gånger varje dygn. Det tar en stund om man har 20 fällor

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 sep-10 kl 20:30 »
Tänk på att fällorna ska kollas två gånger varje dygn. Det tar en stund om man har 20 fällor
Jo.. Det är nog mer än jag skulle mäkta med själv helt klart.. Tanken var nog att försöka få med de 2-3 övriga lantbrukarna med samma problem också.. Och fördela ut fällorna på våra marker.. 20 fällor på min mark skulle nog bli lite överkurs också.. :)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 sep-10 kl 20:53 »
Jo.. Det är nog mer än jag skulle mäkta med själv helt klart.. Tanken var nog att försöka få med de 2-3 övriga lantbrukarna med samma problem också.. Och fördela ut fällorna på våra marker.. 20 fällor på min mark skulle nog bli lite överkurs också.. :)
Jo, det är rätt mycket jobb med fällor. Är det något man vill skydda speciellt, så är elstängsel väldigt effektivt.
Ett bra sätt är också att kolla om det finns någon yngre kille eller tjej, som vill jaga. Låt dom i så fall jaga gratis och dela på köttet. Dom som är unga har ofta inte så många "måste" och kan vara ute oftare pga detta. Jag känner igen problemet med folk som utfodrar våldsamt för att dom har råd till det och jagar väldigt lite för att dom måste jobba.

AK Corall

• Småland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 21:16 »
Jagar inte mycket själv längre men tycker nog att du borde kunna komma nära nog för att avliva en fångad gris med slaktpistol. Fällan måste ju byggas ordentligt stadig för att hålla ett svin och förmodligen betas och hållas öppen ett tag för att djuren ska vänja sig vid den. Då borde man kunna bygga den lagom trång och låg  för att komma åt att skjuta även utan gevär.
Spånar bara, har inte ägnat mig åt fällfångst tidigare och har ju gevär, men tror att det skulle fungera.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 sep-10 kl 20:39 »
Jagar inte mycket själv längre men tycker nog att du borde kunna komma nära nog för att avliva en fångad gris med slaktpistol. Fällan måste ju byggas ordentligt stadig för att hålla ett svin och förmodligen betas och hållas öppen ett tag för att djuren ska vänja sig vid den. Då borde man kunna bygga den lagom trång och låg  för att komma åt att skjuta även utan gevär.
Spånar bara, har inte ägnat mig åt fällfångst tidigare och har ju gevär, men tror att det skulle fungera.
Jag avråder från att testa

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 07 sep-10 kl 21:31 »
Tycker att det är bättre att skjuta någon kulting än att sätta fälla,Det kan ju vara en sugga  som har småttingar i skogen som är på foder sök,Och skjuter man den blir det ännu fler grisar mvh

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 sep-10 kl 21:39 »
Tycker att det är bättre att skjuta någon kulting än att sätta fälla,Det kan ju vara en sugga  som har småttingar i skogen som är på foder sök,Och skjuter man den blir det ännu fler grisar mvh

Visst, men stammen påverkas inte det minsta av att skjuta en kulting eller två. Man ska inte skjuta kultingförande suggor, i övrigt kan man skjuta vad som kommer. Ska man begränsa en viltstam eller kontrollera den, så MÅSTE man skjuta vuxna produktiva hondjur. Jag har hävdat detta länge och nu får jag tom ett visst medhåll från Jägareförbundet. Väldigt få vågar säga det rakt ut, men det är så att mycket mark ägs inte av jägare och bönder och andra markägare accepterar inte att deras marken blir en lekstuga för vildsvinsjakt.

Garmolin

• Närke
« Svar #12 skrivet: 08 sep-10 kl 12:14 »
sätt en jägare på att skjuta bort några kultingar.. suggorna lär sig att inte gå dit där ungarna försvinner.. tala med det lokala jaktlaget om problemen.. så kan de åtla åt dem i skogen där de kan vara... såhär års går det mycket folk i skogen och skrämmer ut vildsvin på öppna marker... vildsvinen passar dessutom på att förse sig av dukat bord av fallfrukt,spannmål potatis mm..

bygg en koja och anlägg en åtel så kan du hyra ut vildsvinsjakt... runt 1000kr för en natts vak kan du nog få in..
Konstigt att man vill ha betalt för att få ett problem löst!?
Bor på en liten gård från 1880.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 08 sep-10 kl 20:21 »
Visst, men stammen påverkas inte det minsta av att skjuta en kulting eller två. Man ska inte skjuta kultingförande suggor, i övrigt kan man skjuta vad som kommer. Ska man begränsa en viltstam eller kontrollera den, så MÅSTE man skjuta vuxna produktiva hondjur. Jag har hävdat detta länge och nu får jag tom ett visst medhåll från Jägareförbundet. Väldigt få vågar säga det rakt ut, men det är så att mycket mark ägs inte av jägare och bönder och andra markägare accepterar inte att deras marken blir en lekstuga för vildsvinsjakt.
Tanken är att störa dom från åkern ,Inte för att minska stammen,Där jag bodde förut var det gott om svin och stammen minskade inte trots att jag sköt 40 st på några år mvh

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 sep-10 kl 21:06 »
Konstigt att man vill ha betalt för att få ett problem löst!?
ett sätt att se vildsvinen som en tillgång istället för ett problem ;)...
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 sep-10 kl 21:10 »
ett sätt att se vildsvinen som en tillgång istället för ett problem ;)...
Vildsvinen ÄR en tillgång sålänge stammen är i balans och lagom stor. När detta sätts ur spel med tex våldsam utfodring, så blir dom ett problem. Och det som verkligen är ett problem är att skadorna från svinen riskerar att slå ut den lilla spillra av småjordbruk, som finns kvar.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 08 sep-10 kl 23:56 »
Var det inte du som var imot jakt för några år sedan?
Eller mins jag fel? När vi som har varg runt oss klagade på att det inte kommer att gå att bedriva fårhållning i framtiden.

Vildsvin är ju lättare att freda sig mot än varg. Bara att montera upp eltråd runt allt du äger.
Gör man inte det så är det nog kört. Kanske kan man hålla ner stammen men hjälp av bössan och ett mörkersikte.
Vilket  tyvärr inte är lagligt ännu. Men det kommer nog att bli det i framtiden.

Men jag får säga som du mårten sa i en tråd om vargproblem.
"man får springa ut på gärdet och skrika lite så ger den sig av."
Det funkar ju på vildsvin också. Så ut och skrik på nätterna. ;)
« Senast ändrad: 09 sep-10 kl 00:20 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 09 sep-10 kl 00:34 »

Bönder är nog dom mest korkade folk som finns. ;D
Vill man bli av med vildsvin. Då hyr man ut marken billigt till några jägare.
Märker man att dom inte gör sitt jobb.
Säg upp dom och byt jägare. Till slut så hittar man folk som är effektiva.
Här gnäller alla bönder på vildsvinsproblem.
Men jaktarrendena höjer man så bara rikt folk från stockholm har råd att betala.
Stockholmsjägarna jagar sedan några få gånger om året med köper foder av bönderna som bönderna kör ut i sina skogar så att vildsvinen blir ännu flera.  ;D
Hur korkade kan man bli! ???

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 09 sep-10 kl 00:38 »

Och dom 300 tonen potatis och spannmålet köpte dom av en bonde som klagar på att det finns för mycket vildsvin.
Men var skitnöjd att han fick sälja billigt foder till jägarna. ;D
Snacka om att pissa i byxorna och tro att det kommer att var varmt och skönt länge. ;)

Säg till när vildsvinen är på din mark så drar vi ihop ett gäng här på alternativ och hälsar på dig.
Tror nog flera vill vara med och sprida krutrök. ;)
« Senast ändrad: 09 sep-10 kl 00:43 av Rosten »

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 sep-10 kl 09:26 »
Säg till när vildsvinen är på din mark så drar vi ihop ett gäng här på alternativ och hälsar på dig.
Tror nog flera vill vara med och sprida krutrök. ;)

Jag är på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Galaxie, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser