Färgen på blommorna är inte "sortäkta" eller vad man ska kalla det . Alltså vill du ha bara rosa lupiner kan du inte ta frö utan måste istället dela dina plantor och städa bort det som växer upp som inte är rosa .
Gullupin och vanlig korsar sig inte .
Det där stämmer inte. Jag markerar de olika färgerna på plantorna när jag tar frön och det stämmer alltid när den frösådda plantan sedan blommar. På så sätt kontrollerar jag färgkombinationer i rabatterna.
Den vilda lupinen är nog egentligen inte vild. Den spred sig troligtvis med vägar och järnvägar för kanske hundra år sedan. Jag kan dock tänka mig att den rosa eller vita färgformen är känsligare på något sätt. Kultiverad i Jämtland ger de rödblommande och vitblommande plantorna sämre blomning (färre blommor per planta), senare blomning och längre groningstid. Blomning först andra året, men det gäller även de blåblommande.
De vitblommande försvinner först, de röda och rosa därefter. Gulblommande fanns inte då jag testade. Kan vara så att den blå färgen är dominant helt enkelt, men även i helt blåa fält kan det dyka upp rosa exemplar som följd av en mutation. Vita spontanplantor är mera sällsynt.