Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lupiner  (läst 5110 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Lupiner
« skrivet: 04 sep-10 kl 11:33 »
Just nu tar jag lite frön från allehanda nyttoväxter. Lupiner, ringblommor och bovete.
Finns det någon korsningsrisk mellan lupin-arter? Har för närvarande tagit frö från gul lupin (Lupinus luteus) men har en del andra lupinarter i närheten. Förvisso spelar det ingen större roll ifall de korsar sig, bara de gror och blir något av det. Det är lupineras grova rotsystem, fina blommor och kvävefixerande förmåga jag är ute efter när jag odlar dem. I vilket fall är det förstås bra ifall det blir rätt namn på påsen sen :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lupiner
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 09:58 »
Jag vet inte säkert hur stor korsningsrisken är för lupiner, men de korspollineras ju, så risken kan nog vara ganska hög.

Du får väl kolla vad resultatet blir och rapportera. Om du säljer/byter frön så tycker jag att du ska ange att det finns risk att det är en korsning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 21 okt-10 kl 14:26 »
Hur stor är korsningsrisken mellan arterna i det här fallet? Jag vill minnas att jag gjorde en snabbsökning efter information när frågan kom upp men inte hittade något. Dock letade jag kanske bara på PFAF och linnaeus.nrm.se. Om man istället googlar på t ex
Lupinus cross pollination species crossing
så får man fram att korsningsbenägenheten mellan arterna i släktet Lupinus är låg. T ex
"In  the  process  of  evolution,  the  genus  Lupinus  has
developed     cytogenetic     barriers     which     prevent
interspecific   hybridisation.   As   a   consequence,   the
breeding   of   each   cultivated   species   is   carried   out
independently. "
http://www.lupins.org/pdf/conference/2008/Biochemistry%20and%20Biotechnology/E%20Sawicka-Sienkiewicz%20R%20Galek%20J%20Clements%20and%20J%20Wilson.pdf

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 21 okt-10 kl 17:19 »
Tack för svaren. Det är verkligen intressant hur olika växter fungerar.
Jag rekommenderade för övrigt din bok Anders till en yrkesodlare som vill lära sig ta egna fröer!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 29 jan-11 kl 15:13 »
Lupiner är oerhört vackra blommor att ha i stora rabatter. När jag började gräva upp och plantera in dessa då vilda lupiner fick jag höra att alla vilda lupiner med tiden skulle återgå till den "ursprungliga" blå färgen. Är det någon som vet om det blir så? ???
Det är svårt att bedöma färgförändring utifrån min ringa odling samt att jag alltid tar in lupiner av andra färger än blå så fort jag hittar något vackert exemplar. Dock verkar det som om den blå varianten (eller originalet?) är mer livskraftig? Vackra cremefärgade/rosa exemplar håller oftast inte så många år. Jag har provat dom gula lupinerna (frösådda köpta fröer) men de försvinner på ett par år? ???
Vi har problem med mördarsniglar sedan rätt många år - vissa lupinexemplar kaläter sniglarna medan andra lämnas ifred efter att snigel >:D har tagit några smakprov. Någon som kan ha någon ide´om vad detta kan bero på?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 29 jan-11 kl 15:18 »
Färgen på blommorna är inte "sortäkta" eller vad man ska kalla det . Alltså vill du ha bara rosa lupiner kan du inte ta frö utan måste istället dela dina plantor och städa bort det som växer upp som inte är rosa .

Gullupin och vanlig korsar sig inte .

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 29 jan-11 kl 15:27 »
Färgen på blommorna är inte "sortäkta" eller vad man ska kalla det . Alltså vill du ha bara rosa lupiner kan du inte ta frö utan måste istället dela dina plantor och städa bort det som växer upp som inte är rosa .

Tack för svar.  :D Fast jag vill ha allt och alla färger även blå och lila så jag städar inte bort så mycket (sniglarna >:D sköter sållningen) utan sätter alltid in plantor av olika färger. Enda frö jag köpt och satt är de gula och de klarade sig inte gentemot de vilda. Kanske jag ska sätta "ihop" de gula om de inte korsar sig med de vilda ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #7 skrivet: 30 jan-11 kl 04:50 »
Lupinen är en främmande art (jämförbar med t ex (jättefloka, jättebalsamin,  och vresros) som sprider sig allt mera, de tränger undan många andra växter. .

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 05:17 »

Det där stämmer inte. Jag markerar de olika färgerna på plantorna när jag tar frön och det stämmer alltid när den frösådda plantan sedan blommar. På så sätt kontrollerar jag färgkombinationer i rabatterna.

Den vilda lupinen är nog egentligen inte vild. Den spred sig troligtvis med vägar och järnvägar för kanske hundra år sedan. Jag kan dock tänka mig att den rosa eller vita färgformen är känsligare på något sätt. Kultiverad i Jämtland ger de rödblommande och vitblommande plantorna sämre blomning (färre blommor per planta), senare blomning och längre groningstid. Blomning först andra året, men det gäller även de blåblommande.

De vitblommande försvinner först, de röda och rosa därefter. Gulblommande fanns inte då jag testade. Kan vara så att den blå färgen är dominant helt enkelt, men även i helt blåa fält kan det dyka upp rosa exemplar som följd av en mutation. Vita spontanplantor är mera sällsynt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 3 användare
RickardR, javill, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser