Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maträtter tema 70 - tal Flower - Power ??? Förslag ???  (läst 9087 gånger)

mitzy123

• Skåne
Jag skall ha en fest hemma ( oktober ) och tänker bjuda på rätter tema 70 - tal . Linssoppa och örtbröd kommer att bli varmrätt . Eftersom vi blir många tänker jag också duka upp en buffé med olika smårätter . Dessert ? Dryck ? Andra tips ?

:) SOL - hälsning Anita

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Maträtter tema 70 - tal Flower - Power ??? Förslag ???
« Svar #1 skrivet: 01 sep-10 kl 08:16 »
Slättoppskivling är betydligt alternativare än LSD.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 sep-10 kl 10:57 »
Slättoppskivling är betydligt alternativare än LSD.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Mamsingen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 11:09 »
Fyllda paprikor är typisk 70-tals mat för mej, fyll den gärna med vegfärs, lök, tomat o ost, någon slag röra:)

Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

mitzy123

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 sep-10 kl 11:14 »
 :D Min fråga är seriös ! Men ok det är ett bra förslag med en svamprätt !
Jag tycker inte det är så kul att skämta om LSD eller andra droger i detta forum .
 :o :o :o :o :o :o :o :o :o

mitzy123

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 sep-10 kl 11:19 »
 o:) superbra förslag med fyllda paprikor . Då har jag två smårätter fler förslag !

SOL - hälsning Anita

Granbackstove

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-10 kl 11:42 »
Tips: http://denbrunamaten.se/

Fondue - jättehippt sent 70-tal.

SodaStream - bara för de ballaste, också sent 70-tal.

Pajer, baguetter, varma mackor, mögelostar och rödvin - för de mer parisiskt orienterade radikalerna.

Kålrotslåda - för de stackars barnen vars föräldrar flyttade ut på landet i gröna vågen utan den minsta erfarenhet av odling och lantliv.

Ungsstekta tomathalvor med yttepyttelite kryddor på - det får ju inte vara för starkt.

Vågad "orientalisk" gryta med nötkött - en halv vitlöksklyfta för att spetsa till det hela (finns nog recept i samma stil på denbrunamaten).

Och sist men inte minst finalen! - Pineapple-Up-Side-Down-cake - seriöst farinsockrig ananaskaka från USA, vilket rimmade illa med alla vänstervridna ideal ("Men den är ju så god"), liksom amerikansk nöt- och chokladpaj (receptet fanns på sirapsflaskorna som barnen fick ha med sig att dricka saft ur på skolutflyktena).

Lycka till med festen!  :)

Vill du ha recepten till de två desserterna kan jag skicka dem!

Tove (född -71 av vänsterradikala föräldrar och uppvuxen i ett miljonprogramsområde, där SodaStreamen högstatus, medan att följa med pappa på demonstration var lågstatus...)

Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 12:14 »
Tips: http://denbrunamaten.se/

Fondue - jättehippt sent 70-tal.

SodaStream - bara för de ballaste, också sent 70-tal.

Pajer, baguetter, varma mackor, mögelostar och rödvin - för de mer parisiskt orienterade radikalerna.

Kålrotslåda - för de stackars barnen vars föräldrar flyttade ut på landet i gröna vågen utan den minsta erfarenhet av odling och lantliv.

Ungsstekta tomathalvor med yttepyttelite kryddor på - det får ju inte vara för starkt.

Vågad "orientalisk" gryta med nötkött - en halv vitlöksklyfta för att spetsa till det hela (finns nog recept i samma stil på denbrunamaten).

Och sist men inte minst finalen! - Pineapple-Up-Side-Down-cake - seriöst farinsockrig ananaskaka från USA, vilket rimmade illa med alla vänstervridna ideal ("Men den är ju så god"), liksom amerikansk nöt- och chokladpaj (receptet fanns på sirapsflaskorna som barnen fick ha med sig att dricka saft ur på skolutflyktena).

Lycka till med festen!  :)

Vill du ha recepten till de två desserterna kan jag skicka dem!

Tove (född -71 av vänsterradikala föräldrar och uppvuxen i ett miljonprogramsområde, där SodaStreamen högstatus, medan att följa med pappa på demonstration var lågstatus...)

Japp, där har vi konceptet!!!! Jag täntke direkt på bloggen "den bruna maten" när jag såg rubriken.

mitzy123

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 sep-10 kl 12:21 »
 o:)Superbra förslag . Kålrotslådan kommer med på buffén . Dryck rött vin och sodastream som alkoholfritt alternativ . Kakan med ananas och nötpajen låter som en mycket bra avslutning . Samt lite ostar . Skriv gärna ner recepten på desserterna .

:)Sol - hälsning Anita född -53

Mamsingen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 01 sep-10 kl 12:34 »
Dippa grönsaker är åxå sent 70tal och pizzan gjorde sin entré! Åt Hemmagjord Pizza på varje "barnkalas " jag var på mellan -76 o -79 tror jag, Jag var så trött på pizza... men så var vi i Stockholm -77 och då fick jag smaka RIKTIG PIZZA på mitt livs första PIZZERIA o då blev jag lite gladare:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

mitzy123

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 sep-10 kl 14:07 »
 ;)Ja , nu blir jag verkligen nostalgisk . Tänk när Malmös första pizzeria öppnade vid Lilla Torg . Jag kommer ihåg de små söta påsarna med pizzakrydda i vi fick till . Precis som du skriver var det  riktig pizza tunn och frasig botten .

Tack för förslaget !!!
SOL - hälsning Anita

Granbackstove

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 01 sep-10 kl 14:27 »
Pineapple Up-Side-Down-Cake (översatt recept, därav de udda måtten)

Till formen:
4½ msk smör eller margarin
3,75 dl brunt farinsocker
5 ringar ananas (jag brukar ta så många att de täcker formens botten helt).

Sockerkakssmet:

112 g smör eller margarin
3 dl socker
3 ägg
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl
1/4 tsk salt
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält fettet i en fyrkantig form ca 25X25.
Strö över farinsockret i ett jämt, tjockt lager.
Lägg på ananasringarna.

Rör smör och socker pösigt.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda mjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i smeten växelvis med mjölken.
Häll smeten över ananasen.
Grädda i 200 grader i ca 30-35 minuter, eller tills kakan känns färdig.
Stjälp genast upp kakan och åt svalna.
Kan serveras med vispad grädde om man vill.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-10 kl 14:30 »
Och till pajen hittade jag en länk som stämmer överrens med mitt recept:

http://www.tasteline.com/recept/Amerikansk_choklad_och_notpaj

mitzy123

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 sep-10 kl 08:30 »
Tusen tack för recepten !
 :) SOL - hälsning Anita

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 sep-10 kl 00:18 »
Brockoligratäng med fläsk/bacon och vit ostsås över.

Ett annat förslag är grekiskt lantbröd, gör en stor sats och ah ut detöver hela plåten till ett enda stort bröd och det äts med smör, ost och marmelad ev och varm choklad till.

Nästa alternativ är glace ou four eller hur det stavas... =sockerkaka med glass ovanpå täckt med marängsmet över hela så det blir utan glipor och sedan in i ugnen och grädda gyllenbrun.
Varmrätt eller som småplock beroende på hur stora man gör dem är smördegsrullar med strimlade urkärnade tomater, brysselkål i små bitar och rökt/kokt skinka i tärningar och ostkuber ev oregano eller annan kryddning men gillar, ev någon eller flera ingredienser man gillar som svamp eller så, då gärna stekt för att inte ge ifrån sig för mycket vätska. Allt rullas in i smördegsrullen som penslas med lite smält smör eller uppvispat ägg och man ser givetvis till att få dem täta som typ vårrullar och därefter gräddar man dem.
Du kan även göra det med småfranska med kil-lock och urgröpt så man får plats med fyllningen och det in i ugnen efter man satt på "locken". (Nostalgikick) Annars varma smörgåsar med olika pålägg...och te givetvis. En del åt säkert lök och potatissoppa med krutonger...
Små vinbärsdolmar men det blir lite svårt just nu när det  går mot höst.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Granbackstove

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 01 nov-10 kl 21:01 »
Jag skall ha en fest hemma ( oktober ) och tänker bjuda på rätter tema 70 - tal .

Hur blev festen och hur såg den slutgiltiga menyn ut? *nyfiken*

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 15 nov-10 kl 14:02 »
Flygande Jakob är en typisk 70-talare. Kassler stoppade man även i sig till förbannelse - ofta i kombination med burkannanas (urk) :-X
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Per K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 12 dec-10 kl 22:31 »
Jag minns jordärtskocksgratängerna! Visst var de goda men de festerna kunde lätt driva ett gaskraftverk! En annars vanlig maträtt bland studenter var Ajvar Relish som man stekte upp och slog några ägg i. Har inte ätit det på 35 år så jag vet inte om det finns fortfarande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser