Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att följa recept, eller ej?  (läst 4342 gånger)

Vattenhand

• Gäst
Att följa recept, eller ej?
« skrivet: 30 maj-06 kl 18:43 »
Hur lagar ni mat? Vissa människor öppnar en kokbok och följer receptet i den till punkt och pricka. Andra tar vad som finns hemma och blandar ihop det som känns bra?

Jag tillhör den senare gruppen människor, jag kan räkna på fingrarna hur många gångar jag öppnat en kokbok det senaste 5 åren och jag har fest vid (nästan) varje måltid :).

Vilken typ av människa är du, följer du recepten i en kokbok eller hittar du på receptet alt efter som du lagar maten och varför? Hur blir resultatet?

//Vandra i Lycka, Olov

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Att följa recept, eller ej?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-06 kl 19:08 »
Jag älskar att läsa kokböcker! Men jag följer aldrig några recept - jag kan inspireras av dem, men sen gör jag ändå på mitt eget sätt. Det är liksom inget kul när nån annan talar om för en vad man ska göra... Roligare att hitta på själv - och ätbart blir det nästan alltid ändå  ;D

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-06 kl 19:55 »
Jaag äääälskar att se i kokböcker och få inspiration men det är sällan jag följer det till punkt och pricka. Det är oftast bara inspiration för vad man kan blanda samman eller ej, olika smakvarianter, färger etc.. Det blir oftast bra, de enda gånger det har misslyckat är för att det är alltför starka kryddor i..  

Likadant när man är på restaurang försöker man lista ut vad för kryddor det är i såser etc.. sen går man hem och gör något liknande.. tex valbiff med couscous i en slags äppelsås. My god, vad gott!

Men det är fortfarande mormors recept på mjölkstuvade makaroner och mors recept på kokkött som gäller oavsett vad mästerkockarna säger..  ;P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 30 maj-06 kl 20:54 »
tex valbiff med couscous i en slags äppelsås. My god, vad gott!

Men det är fortfarande mormors recept på mjölkstuvade makaroner;P

Vad är det för specialrecept?
Kan du dela med dig?  :)

Men hur är det med valen....
Säkert gott men hur blir samvetet  ::)
/Attis

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-06 kl 21:26 »
på stuvade makkisar?
har bara ett recept i huvudet som kanske är svårt att skriva ner.. men mortlad muskotblomma är ett måste!

tja.. kan man äta alla andra djur måste man väl kunna äta val.. säl och val är inte direkt ovanligt mat här.. varken valen eller sälen som äts är utrotningshotad..  ???
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 21:27 av sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #5 skrivet: 31 maj-06 kl 07:38 »
Att läsa kokböcker är det bästa som finns!!

Jag följer recept om det är en ny krydda eller en helt ny ingrediens som jag ska prova.

Nästa gång jag ska använda kryddan eller ingrediensen så kan jag improvisera.

Annars blir det mest matlagning utan kokböcker...men visst är det härligt att läsa i dom och titta på alla bilder..... :D
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 maj-06 kl 09:05 »
Jag hörde en gång ett ordspråk som lyder så här:

”Laga aldrig mat efter kokbok,
men läs recepten, förstå dem
och handla sedan efter eget skön.
Mat skall skapas inte kopieras.”

Det sätter ord på mitt förhållningssätt till matlagning.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jan-07 kl 17:50 »
Hur lagar ni mat? Vissa människor öppnar en kokbok och följer receptet i den till punkt och pricka. Andra tar vad som finns hemma och blandar ihop det som känns bra?

Jag tillhör den senare gruppen människor, jag kan räkna på fingrarna hur många gångar jag öppnat en kokbok det senaste 5 åren och jag har fest vid (nästan) varje måltid :).

Vilken typ av människa är du, följer du recepten i en kokbok eller hittar du på receptet alt efter som du lagar maten och varför? Hur blir resultatet?

//Vandra i Lycka, Olov

hej!
när jag började laga mat som 12-åring,följde jag recepten till punkt och pricka, men märkte att vissa recept inte "funkade"
idag kollar jag på ett recept hur det är upplagt ,men lägger oftast till mina egna råvaror. min sambo har även lärt mig att "höfta" det är kul! gjorde ett eget recept på en gryta ugår..kul!!! ;D

Varg-älva

• Finland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 19:00 »
Jag älskar kokböcker, bakböcker... gamla, nya, exotiska, vanliga. Att läsa recept är roligt och lärorikt. Men att följa dem... Hur det går får följande diskussion jag hade med dottern visa: (jag höll på med nåt med en intressant kokbok framför mig)
Dottern: Ha ha, mamma! Du kan inte följa ett recetp!

Jag: Kan jag visst!
D: Nähä!
J: Joho!
(så höll vi på en stund..)
D: Bevisa det!
J: Okej! Det här receptet har jag följt. Nästan!

Ridå!!! Att man inte kan tänka innan man pratar...

Morran

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jan-07 kl 21:10 »
Eftersom jag inte tycker om att laga mat men gärna äter gott (och är satt på kökstjänst i familjen just nu) så letar jag gärna recept på mat som verkar gott...och sen gör jag som jag tycker låter godast vare sej det står i receptet eller inte.
Min man kallar min matlagning för gerillamatlagning - snabbt ska det gå, man tar det som finns i skåpen och det ska inte finnas en massa slevar, mått och andra attiraljer kvar på diskbänken när maten är klar - vilket naturligtvis innebär att jag höftar hej vilt. Använder ögonmått som det så fint heter ;D
Ska tilläggas att jag väldigt sällan fått klagomål på maten. Inte vet jag om det är för att familjen inte har några fungerade smaklökar kvar eller om dom verkligen tycker att det smakar bra :P

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 11 jan-07 kl 22:02 »
I en grupp fixade vi vid flera tillfällen internationell mat till en ännu större grupp. För det mesta blev det en hel del kakor (vi hade därför problem med asiatiska teman). Uppdraget var oftast: du, du och du bakar en banan- (kokos- etc-) kaka enligt det här receptet. Det var helt otroligt. Aldrig var en enda kaka lik en annan!

Morran

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jan-07 kl 13:45 »
Det har kanske ett samband med hur man följer "regler" i övriga livet också. Jag har en känsla av att dom flesta som väljer en "alternativ livsstil" gör det för att dom inte vill följa dom regler och normer som samhället i stort sätter upp. Då faller det sej ju ganska naturligt att man börjar laborera med recept istället för att bara följa dom "regler" som någon annan satt upp om matlagning/bakning också.

...vilket får mej att undra hur verkliga anarkister gör när dom ska laga mat efter ett recept?  ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jan-07 kl 13:52 »
äkta anarkister lagar inte mat, och speciellt inte efter recept.
De lever på mammas köttbullar och sina ideal :-P

Morran

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 jan-07 kl 14:24 »
Eller också använder dom väldigt mycket bakpulver och andra explosiva ämnen i maten/bakningen för att få önskat resultat  :P

Jag ber alla eventuella anarkister på forumet om ursäkt för min dåliga humor.

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 jan-07 kl 14:33 »

OJ! jag med, jag med!

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 jan-07 kl 14:36 »
Jag bara måste säga det
Morran och Eualia: ni har skön humor ;D

Andriette

« Svar #16 skrivet: 12 jan-07 kl 16:13 »
Hej allihopa,
jag anvander nastan aldrig recept 'till vardags', bara om det ar nagon speciell ratt som star pa menyn.

Till fest och nar vi har gaster, blir jag genast 'fegare' och anvander oftare recept, sa att det blir 'riktiga' ratter...
Va' tontigt, nar jag tanker pa det!

Men visst ar det kul att titta i vackra, laskande kokbocker!!!! :)
Det ar ju sa himla kul att laga mat!!!!

Alphaville

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 jan-07 kl 16:31 »
Hej

äkta anarkister lagar inte mat, och speciellt inte efter recept.
Tack för det, Eulalia! ;D
Jag är ingen mästare i köket men lite anarkist får man vara. Försökte laga pannkakor med kokosmjölk efter recept. Bra tjocklek på pannkakorna men alldeles för sött. Det stod 1 dl socker på receptet. Ni kan kanske tänka er att det blev sött. Gången därpå halverade jag sockermängden. Med bättrer resultat. :D
Alphaville

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 12 jan-07 kl 16:36 »
Eller också använder dom väldigt mycket bakpulver och andra explosiva ämnen i maten/bakningen för att få önskat resultat  :P

;D ;D ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Alphaville

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 jan-07 kl 16:55 »
Hej
Med risk för att hamna utanför ämnet...
Bakpulver och andra explosiva ämnen i maten/bakningen?
Är det sprängdeg vi pratar om?  :P
Ursäkta, men jag har också dålig humor!
A
« Senast ändrad: 12 jan-07 kl 16:57 av Alphaville »

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser