Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äta gamla kaniner?  (läst 2351 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
äta gamla kaniner?
« skrivet: 26 aug-10 kl 13:43 »
är de lika goda när de är 5år som 4månader tro?
Fjäderfän och kaniner

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: äta gamla kaniner?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 16:30 »
Det beror nog på tillagningen... Mängden bindväv i allt kött ökar med åldern därav riskerar köttet bli mer segt och kräver mer omsorgsfull tillagning - t.ex. längre koktid. Det är också viktgt att låta köttet hängmöras i minst 40 dygns grader (t.ex. om du hänger köttet i 5 grader i 8 dagar = 40 dygnsgrader). Däremot brukar kött från något äldre djur har mer utvecklad och aromatisk smak. 
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 17:04 »
Åt en 3-åring en gång. Supersegt fast jag kokade det tills det lossnade från benen.
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-10 kl 21:23 »
Det går ju alltid att mala och göra köttfärs!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 aug-10 kl 21:29 »
Jag har ätit kaniner som varit 4-5 år. Tycker att de har mer smak, jag gillar smaken. Jag kokar dem ofta i romersk lergryta eller gjutjärnsgryta med rotsaker, lök, vitlök, kryddor. Det tar en stund, men det är det värt tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Quercus

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 aug-10 kl 22:30 »
Återigen, låt djuret hängmöras - då kan det inte bli segt - med rätt tillagning  ::). Segt blir köttet om man styckar det direkt innan rigor mortis försvunnit från slaktkroppen. Kött behöver tid för att mogna och hör sen ICA!
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

gustos

« Svar #6 skrivet: 28 aug-10 kl 20:30 »
Om man vaccumpackar det styckade köttet så fortsätter mörningsprocessen efter styckning, därför är det inget problem att stycka redan dagen efter slakt. Annars kan man göra korv av köttfärsen.

Quercus

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 aug-10 kl 09:48 »
Jag har dock aldrig fått ett vacumpackat kött som slår hängmörat i kvalitet, smak och arom oavsett vad alla inom den effektiva köttindustrin hävdar. Jag anser att mörning med vacum är helt undermålig traditionell hängmörning.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-10 kl 16:39 »
Jag har dock aldrig fått ett vacumpackat kött som slår hängmörat i kvalitet, smak och arom oavsett vad alla inom den effektiva köttindustrin hävdar. Jag anser att mörning med vacum är helt undermålig traditionell hängmörning.

Håller med!  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 29 aug-10 kl 17:34 »
hej,

jag stickar direkt efter slakt och låt de vara i kylskåpet någon dag innan infrysning...... de är i för sig unga djur men seg har de aldrig varit.......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 5 användare (1 dolda)
Staem, Trulsa, Liz, Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser