Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nypon  (läst 14444 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Nypon
« Svar #20 skrivet: 11 sep-10 kl 20:30 »
Frågar du om musik eller kändisar tex, så är jag helt lost.
Det låter ju inte helt osunt :D

Jag fick en köttkvarn med passertillsats häromsistens, så jag ska nog försöka plocka lite nypon och testa hemgjord nyponsoppa, systern påstår att det är enkelt...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 11 sep-10 kl 20:32 »
Det är enkelt. Problemet är att plocka och lagra så mycket som man vill ha. För det är mycket godare än köpt nyponsoppa...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Småland
« Svar #22 skrivet: 11 sep-10 kl 20:45 »
kan man inte lagra"färdig produkt" i frysen?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 11 sep-10 kl 21:04 »
Jo, man kan lagra passerade nypon i frysen. Och man späder dem när man gör soppa så det räcker ju en stund. Men min frys tenderar att alltid vara för full. För tillfället måste jag slakta tre ankor, men de får inte plats i frysen. En kanske får plats, om jag styckar den och packar den effektivt. Är lite av en samlare tyvärr  :-[. Så jag har ibland rensat och torkat nyponen. Mer tidsödande, men då kan man förvara i burkar mörkt och svalt...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 sep-10 kl 23:07 »
Torka nyponen och frys köttet  o:)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 11 sep-10 kl 23:23 »
Torka nyponen och frys köttet  o:)
Jo, bättre än tvärt om...

Temeriaire

• Småland
« Svar #26 skrivet: 12 sep-10 kl 21:20 »
Nja, torkat kött är inte att förakta, kompisen i hembyn  hade torkat ren i vintras, och gud så gott!  :D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 12 sep-10 kl 21:26 »
Bara lite OT... Men fett kött, som anka, är svårt att torka bra. Och sedan blir det så lite kvar också...

Men annars är det ett av mina kommande projekt, att lära mig mer och prova att torka kött.

Temeriaire

• Småland
« Svar #28 skrivet: 12 sep-10 kl 22:30 »
Det låter ju som en trevlig plan!
Nu är jag iaf tillbaka i en landsända där det finns nypon, så till veckan ska det göras nyponsoppa! :D

Fröken Z

• drömmer om lantliv och getter
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 22 sep-10 kl 21:28 »
Inlagda nypon är så himla gott. Brukar ha det i sallader. Eller till köttfärsbiffar. Här är ett bra recept:

http://gittosmat.blogspot.com/2007/09/en-ros-r-ett-nypon-r-en-inlggning.html

:) :) :)

Mmm, det verkar gott. Har plockat, rensat (uh vad stickigt och pilligt) och har en kastrull på spisen nu. Det ska bli spännande att smaka resultatet. Jag torkade några till te också och det har vi smakat nu ikväll, klart värt besväret att rensa dem. :)

tuulis

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 23 sep-10 kl 10:07 »
I år fick jag verkligen leta efter att hitta några nypon, jämfört med förra året då det fanns överallt. Men efter allt rensande då, lärde jag mig i alla fall att bara plocka dom större nyponen. Fast sen var jag på besök på Uppsala botaniska några dagar sen ... och där hade dom sorter med så där tre, fyra gånger större nypon än vad jag plockade av dom vilda sorterna. Suck, det var det om att plocka större ... Blev så sugen på att skaffa några sådana plantor. Fast dom hade inga namnskyltar just på dom exemplaren. Måste undersöka på sorterna. Några förslag?
« Senast ändrad: 23 sep-10 kl 10:12 av tuulis »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #31 skrivet: 23 sep-10 kl 11:15 »
bara en dum fråga...

när ni torka nyponen, tar ni ut alla kärnor och hår eller kommer de ur skalet vid torkningen och man kan hoppa över klibbiga kliandet?

Undrar

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

flatmo

• Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 23 sep-10 kl 11:34 »
När man plockat nypon och det är fullt i frysen gör man så här:
Skölj nypona och klipp av det svarta blomskräpet.
Häll nypona i en stor kastrull och tillsätt vatten så att det täcker dom med några centimeter.
Koka i 20 min, låt svalna lite. Mixa alltihop till en gröt med stavmixer.
Passera genom ett durkslag med finmaskigt metallnät.
Häll tillbaka fruktkött och kärnor i kastrullen och tillsätt mera vatten så det blir en soppa.
Upprepa passeringen. Koka upp nyponjuicen, rör i botten hela tiden.
Tillsätt 1 kg socker per 4 liter juice, koka upp igen.
Tillsätt Atamon och häll på varma glasflaskor. Vinterförvara i matkällaren.
Underbart god, späd met vatten till soppa eller te.

Fröken Z

• drömmer om lantliv och getter
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 28 sep-10 kl 09:55 »
Inlagda nypon

Det blev jättegott och snyggt! :) dåligt kort dock.  ::)
« Senast ändrad: 29 sep-10 kl 13:11 av Fröken Z »

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 28 sep-10 kl 22:05 »
Nykokt nyponsaft, jättegod!!!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #35 skrivet: 29 sep-10 kl 20:59 »
Fina färger det blir, även om det är ganska logiskt... :-[
Dv. höns, undulater & ragdoll

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 14 okt-10 kl 10:46 »
Nykokt nyponsaft, jättegod!!!!!

Oj, vilken fin färg! Har du recept på den? Gjorde du i saftmaja eller hur gjorde du? Går det på torkade nypon också?

Frid!
Markus

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 14 okt-10 kl 11:10 »
Oj, vilken fin färg! Har du recept på den? Gjorde du i saftmaja eller hur gjorde du? Går det på torkade nypon också?

Frid!
Markus
Jag la ner hela, orensade nypon i en tjockbottnad kastrull, hällde på såpass mycket vatten att det täckte nyponen och kokade (småputtrade) sedan i 20 minuter under lock, silade av i finmaskigt durkslag (ej duk) och lät det rinna av till nästa dag. Socker efter behag (i mitt fall ca 6 dl socker/liter avrunnen saft) och i med atamon, klart.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Allin

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 okt-10 kl 10:41 »
Oj,inte visste jag att man kunde (skulle? ) slänga i alltihop. Tänk så mycket arbete jag kunde besparat mig. Har ju suttit o delat o rensat noga jag  :-[

Återsvinnlare

• Återsvinnlare för en grön framtid.
    • Blekinge
    • Återsvinnlarna - en glokal kurs i vardagsekologi och stadsodling
« Svar #39 skrivet: 25 okt-10 kl 19:47 »
Fick i helgen veta av en ung man som jobbar i en botanisk trädgård att de mörkröda nyponen är mycket mer innehållsrika än de ljusa. De kompakta mer innehållsrika (näringsmässigt) än de stora. Less is tydligen more även om det alltid känns gott när det räntar sig lite när man plockar i sin korg. ;)
Vi vet att vi står inför en framtid där vi inte kan leva som vi gör idag... varför sätter inte ALLA igång med omställningsarbete, här och nu? Vad väntar vi på? Vi måste börja bygga underifrån på riktigt. Storstadspolitik är ingen hållbar lösning. Stad och land behöver varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser