Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nypon  (läst 14467 gånger)

rosita51

• Skåne
Nypon
« skrivet: 25 aug-10 kl 19:18 »
Vad kan man göra med nypon, förutom nyponsoppa och puré? Går det att göra något utan socker?
MVH Rosita zon 1

tinna.m

• Skåne
SV: Nypon
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 19:55 »
Nypon, urkärnade kokas i vinäger, tillsätt honung, förvara i kyl.
Mittemellan inläggning och sylt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 aug-10 kl 20:50 »
The, bara koka torkade eller färska nypon, njut.

Torkade i bitar i müsli, bröd, bakverk...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Juno

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 12:23 »
Inlagda nypon är så himla gott. Brukar ha det i sallader. Eller till köttfärsbiffar. Här är ett bra recept:

http://gittosmat.blogspot.com/2007/09/en-ros-r-ett-nypon-r-en-inlggning.html

:) :) :)
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 sep-10 kl 07:52 »
Tack för era svar! Jag har plockat nypon, tyvärr var det mycket mask i dem.  :( Jag ska prova att plocka på ett annat ställe.
MVH Rosita zon 1

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 03 sep-10 kl 09:12 »
Går det att köra nyponen i saftmajan och måste man i så fall kärna ur dem innan? Nån som provat?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-10 kl 10:10 »
Jag har inte provat, men varför skulle dom kärnas ur? det blir ju ett helvetes jobb  >:D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 03 sep-10 kl 13:47 »
Jag har inte provat, men varför skulle dom kärnas ur? det blir ju ett helvetes jobb  >:D
Hur mycket av "klipulvtret" riskerar att följa med i saften om man inte tar bort kärnorna? Kanske lättare om man filtrerar saften i st.f. att kärna ur................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-10 kl 15:14 »
Men när man gör nyponmos, då maler man ju hela skiten i en kvarn och sen passerar moset genom en sil, så det är nog ingen fara  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-10 kl 16:55 »
Bit av nyponskalet och ät, full av c-vitamin!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Juno

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 17:15 »
Bit av nyponskalet och ät, full av c-vitamin!
Hur då? Med sticksiga kärnor och allt? Bara tugga och svälja ????
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

Juno

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 10 sep-10 kl 17:16 »
Tack för era svar! Jag har plockat nypon, tyvärr var det mycket mask i dem.  :( Jag ska prova att plocka på ett annat ställe.

Alltså, jag plockar bort maskarna och använder nyponen ändå. Är det farligt?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 10 sep-10 kl 17:28 »
Alltså, jag plockar bort maskarna och använder nyponen ändå. Är det farligt?
Nej det är det inte. Människor är bara så äckelmagade idag. Men ska du tillaga eller torka dem är det inget problem. Däremot är hållbarheten för nypon och annat grönt kort om det är angripet av larver, eller på annat sätt skadat, eftersom de snabbt ruttnar då. Men använder man dem direkt är det inget problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-10 kl 18:38 »
Hur då? Med sticksiga kärnor och allt? Bara tugga och svälja ????
nej, bara själva orangea skalet utanför innan köttet kommer  ;)

Astra

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 10 sep-10 kl 18:54 »
Vad för sorts nypon använder ni? Fungerar sådana från rabattrosorna eller måste det vara någon speciell sort? Skiljer sig smaken?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 10 sep-10 kl 20:34 »
Smaken skiljer sig mycket, mängden kött i förhållande till skräp, och hur svåra de är att rensa skiljer också. Man får prova sig fram. Alla nypon är ofarliga att äta i alla fall, men som sagt olika goda. Halten av tex c-vitamin varierar också.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #16 skrivet: 10 sep-10 kl 22:28 »
Vilka är bäst då?

De större runda "finns i varje kommunal rabatt" nyponen eller de små vilda, avlånga "skogsnyponen"?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 10 sep-10 kl 22:45 »
Det handlar ju om tycke och smak. Klart är att de större köttigare nyponen är lättare att rensa. De mindre, och framför allt om de vuxit på torrare och magrare mark, smakar kraftigare.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #18 skrivet: 11 sep-10 kl 14:18 »
ieenilorac, du kan verkligen allt!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 11 sep-10 kl 20:19 »
ieenilorac, du kan verkligen allt!
Tyvärr inte, även om jag gärna skulle vilja att det var så. Växter, djur, mat, hantverk och självhushållning har dock varit mina stora intressen i typ 30 år. Frågar du om musik eller kändisar tex, så är jag helt lost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 4 användare
torbjorn, gorlan, Anders Flix, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser