Är det någon av er här som sålt hackel till flugbindare?
I så fall till vilket pris? vad kostar de i fiskeaffären?
Jag har fått förfrågan av en sommargäst i närheten om jag slaktade tuppar, och han var intreserad av hackel.
mvh Louise
Jag är flugbindare sedan många år. Det finns tuppnackar som kostar över tusen kronor, men då handlar det om nackar från särskilda stammar av höns som avlats fram just för att bli flugbindningsmaterial. Det som avgör kvalitet (dvs det som folk betalar för) är framför allt antalet extremt små nackfjädrar som är långa och jämna i kvalitet och där fanstrålarna är korta och styva - oftast använda som sk torrflugehackel. Normalt hittar man aldrig några nackar på vanliga tuppar som är värda att ta reda på. Det är också lite knepigt att slakta tuppen på ett humant sätt utan att skada eller bloda ned just nackfjädrarna som flugbindaren använder. Dessutom måste tuppen slaktas när fjäderdräkten är osliten och fin - slitna fjädrar är värdelösa för flugbindaren. Tuppnackar i lägre kvalitet - dvs med få eller inga riktigt små nackfjädrar importeras från Indien och Kina och kostar ofta bara några tior.
Däremot finns det gott om andra fjädrar från odlade och vilda fåglar som kan vara värda att ta vara på om de är fina och rena. Ett riktigt fint rapphönsskinn som är iordninggjort på rätt sätt kan betinga flera hundralappar, för att ta ett exempel. Viktigt innan man säljer fjädrar är att bli av med ohyra som fjäder- och skinn-ätare. Antingen genom att frysa ned dem i två omgångar (tina upp emellan för att få ev. ägg att kläckas) eller genom att köra på lägsta effekt i micron en minut (efter att man noga tagit bort allt fett på skinnet först). Fjädrar med ohyra är mindre populära att införliva i flugbindarsamlingen... ;-)