Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ta tillvara tuppnackar och nötskrikevingar...  (läst 3655 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
ta tillvara tuppnackar och nötskrikevingar...
« skrivet: 24 aug-10 kl 14:06 »
hur gör man för att lättast bereda tuppnackar och nötskrikevingar så man kan spara dem utan att de rötnar...
då jag och många i min bekantskapskrets binder fiskeflugor så vore det kul att kunna..
Fjäderfän och kaniner

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: ta tillvara tuppnackar och nötskrikevingar...
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 01:05 »
Nötskrikevingar brukar jag torka  på sen hösten när det inte är så hög luftfuktighet. Lägger dom på ett paper i normal rumstemperatur. Sen brukar jag sälja dom till flugbindare och än så har ingen klagat på att dom ruttnat.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-10 kl 03:40 »
Jag brukar skrapa nackskinnet lite lätt och salta lite innan jag
hänger dom på tork i uthuset  :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-10 kl 11:38 »
låter bra :D
Fjäderfän och kaniner

JackieLondon

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 01 sep-10 kl 01:01 »
Hej!

Jag brukar spänna upp fågelskinn på en träram och
sprala alun (köp på apotek) över köttsidan.
Sen bara låta det torka, har aldrig blivit angripet av
ohyra eller ruttnat.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 sep-10 kl 12:34 »
hittade nötskrikevingar i fiskeaffären i lördags.. 99kr för 2vingar.. här finns pengar att tjäna :D
Fjäderfän och kaniner

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-10 kl 20:12 »
Är det någon av er här som sålt hackel till flugbindare?
I så fall till vilket pris? vad kostar de i fiskeaffären?
Jag har fått förfrågan av en sommargäst i närheten om jag slaktade tuppar, och han var intreserad av hackel.
mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 15:28 »
Härligt har nötskrikevingar hemma som jag ska sälja. Man kan nog torka dem vid kaminen också.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ren Hals

« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 15:53 »
Är det någon av er här som sålt hackel till flugbindare?
I så fall till vilket pris? vad kostar de i fiskeaffären?
Jag har fått förfrågan av en sommargäst i närheten om jag slaktade tuppar, och han var intreserad av hackel.
mvh Louise

Jag är flugbindare sedan många år. Det finns tuppnackar som kostar över tusen kronor, men då handlar det om nackar från särskilda stammar av höns som avlats fram just för att bli flugbindningsmaterial. Det som avgör kvalitet (dvs det som folk betalar för) är framför allt antalet extremt små nackfjädrar som är långa och jämna i kvalitet och där fanstrålarna är korta och styva - oftast använda som sk torrflugehackel. Normalt hittar man aldrig några nackar på vanliga tuppar som är värda att ta reda på. Det är också lite knepigt att slakta tuppen på ett humant sätt utan att skada eller bloda ned just nackfjädrarna som flugbindaren använder. Dessutom måste tuppen slaktas när fjäderdräkten är osliten och fin - slitna fjädrar är värdelösa för flugbindaren. Tuppnackar i lägre kvalitet - dvs med få eller inga riktigt små nackfjädrar importeras från Indien och Kina och kostar ofta bara några tior.
Däremot finns det gott om andra fjädrar från odlade och vilda fåglar som kan vara värda att ta vara på om de är fina och rena. Ett riktigt fint rapphönsskinn som är iordninggjort på rätt sätt kan betinga flera hundralappar, för att ta ett exempel. Viktigt innan man säljer fjädrar är att bli av med ohyra som fjäder- och skinn-ätare. Antingen genom att frysa ned dem i två omgångar (tina upp emellan för att få ev. ägg att kläckas) eller genom att köra på lägsta effekt i micron en minut (efter att man noga tagit bort allt fett på skinnet först). Fjädrar med ohyra är mindre populära att införliva i flugbindarsamlingen... ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser