Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsam djurhållning?  (läst 27600 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Lönsam djurhållning?
« Svar #40 skrivet: 05 sep-10 kl 23:31 »
Nepp dom lever med hönsen eller i hästarnas boxar .
Jag sätter helst inte djur i bur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 05 sep-10 kl 23:35 »
Nepp dom lever med hönsen eller i hästarnas boxar .
Jag sätter helst inte djur i bur .
   Jaja du är bäst :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 05 sep-10 kl 23:42 »
J jag har ju hästarna ute året runt o då kan ju kaninerna ha boxarna på vintern o annars går dom med hönsen på sommaren april-nov.
Jag köper inget foder till dom ..en tuss av hästarnas hö o sen våra matrester + allt från skogen jag ploickar .
Strö får jag gratis just nu från ett lokalt snickeri som är tacksamma att jag hämtar spånet .
Tidigare har jag tagit in tex torra höstlöv o sparat på pappsäckar .
Allt gratis .
Nu har jag flera TON gratis spannmål från en bonde som  ska lägga ner med kor som jag bara hämtar vartefter ..
Allt behöver inte vara dyrt så mkt annat är det iaf.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #43 skrivet: 25 sep-10 kl 22:43 »
Ta ut lön på 50 tackor ,hur går det till ?.
Glöm djurhållning om du vill ha en inkomst .
Byta traktor kan man göra men ta ut en lön för konsumtion det är det inte många som gör.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Cees

• Närke
« Svar #44 skrivet: 26 okt-10 kl 14:53 »
Konstigt att det är så mycket negativ inställning till ett alternativt levnadsätt på ett alternativt forum... Det enda som krävs för att lyckas är att tänka rätt! Ingenting är omöjligt för den som har en positiv jagkan inställning. Allt börjar i tanken..

Vore kul att höra om alla som lyckas att leva småskaligt istället för dem som misslyckats och gett upp.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #45 skrivet: 26 okt-10 kl 15:10 »
Nu handlar väl ändå den här tråden inte så mycket om alternativa levnadssätt utan mer om ekonomi. Och när det kommer till småskalig djurhållning så är det svårt att tjäna några riktiga pengar på det.

Existens?

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 26 okt-10 kl 15:12 »
Konstigt att det är så mycket negativ inställning till ett alternativt levnadsätt på ett alternativt forum... Det enda som krävs för att lyckas är att tänka rätt! Ingenting är omöjligt för den som har en positiv jagkan inställning. Allt börjar i tanken..

Vore kul att höra om alla som lyckas att leva småskaligt istället för dem som misslyckats och gett upp.

Kanske det.
Men man tänker inte fram skördar.
Man tänker inte bort ogräs.
Man tänker inte ihop foder till djur.

I väldigt många saker, så kan det hjälpa att tänka rätt, men just när det kommer till odling och levande djur, så hjälper det inte alltid att tänka. Då är det mer fakta som gäller.
Att det inte är så många som berättar om hur enkelt allting är, bara man tänker rätt, kanske beror på att det inte är så många som upplever det så.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #47 skrivet: 26 okt-10 kl 15:18 »
Hej allihopa! Kan komma med lite positiva textrader angående vår lila gård. Vi har sju hästar, linderödsvin(sugga+galt), 9 dala-pälsfår, ett gäng hedemorahöns, gotlandskaniner och lappgetter. Vi lever båda två på vad gården ger oss men vi tar verkligen inte ut några stora löner, ungefär en halv heltidslön efter skatt delar vi och vår dotter på. MEN våra utgifter är extremt små. Det är där jag tror de flesta fastnar när de försöker "leva" på gården. Men kan liksom inte ha ny bil, 40 tums plasma TV, nyaste mobilen, tre datorer, en ny cykel var, gå på krogen 2 ggr i månaden, ha canal plus paketet osv. Vi lever väldigt billigt men har allt vi behöver(enligt oss själva).

Så visst går det att leva på gården och djuren men man kan inte ta ut samma lön som om man jobbar på ICA, äldreomsorgen, lagerarbetare mm.

Läs i nästa nr av åter så får ni se lite mer om oss och vår gård.

/Jonas
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 26 okt-10 kl 15:26 »
Hej allihopa! Kan komma med lite positiva textrader angående vår lila gård. Vi har sju hästar, linderödsvin(sugga+galt), 9 dala-pälsfår, ett gäng hedemorahöns, gotlandskaniner och lappgetter. Vi lever båda två på vad gården ger oss men vi tar verkligen inte ut några stora löner, ungefär en halv heltidslön efter skatt delar vi och vår dotter på. MEN våra utgifter är extremt små. Det är där jag tror de flesta fastnar när de försöker "leva" på gården. Men kan liksom inte ha ny bil, 40 tums plasma TV, nyaste mobilen, tre datorer, en ny cykel var, gå på krogen 2 ggr i månaden, ha canal plus paketet osv. Vi lever väldigt billigt men har allt vi behöver(enligt oss själva).

Så visst går det att leva på gården och djuren men man kan inte ta ut samma lön som om man jobbar på ICA, äldreomsorgen, lagerarbetare mm.

Läs i nästa nr av åter så får ni se lite mer om oss och vår gård.

/Jonas

Kan du förklara lite närmare hur ni får ut 7000 i månaden på gården?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 26 okt-10 kl 16:36 »
http://www.backforsgard.se/ <= ledtrådar här.

Ridskola kan nog vara en bättre födkrok än primärproduktion på en liten gård.

Åstad

• Öland
« Svar #50 skrivet: 26 okt-10 kl 17:51 »
Det är inte på stora inkomster man blir rik utan på små utgifter.

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 26 okt-10 kl 18:53 »
Hej!
Jag tror man måste se det som ett sätt att leva. Man får vara öppen för flera sätt - vara en sann entreprenör. Tjänster och gentjänster är något mycket värdefullt på landet  eller byteshandel som att byta kött mot strö och spannmål. Att vara en trevlig granne som kommer över med honung och ägg kan också öppna många vägar. Jag tror att det är klokt att "sprida sina risker"; ha flera saker på gång som kan ge inkomster vid olika tillfällen. Man får kombinera sin djurhållning med att kanske jobba borta med höskörd, hjälpa grannar med trädgård, reparationer mm mm...

Och att trivas med sin livsstil och djuhållning är värt mycket mer än stor inkomst!

Cees

• Närke
« Svar #52 skrivet: 26 okt-10 kl 20:40 »
Nu handlar väl ändå den här tråden inte så mycket om alternativa levnadssätt utan mer om ekonomi. Och när det kommer till småskalig djurhållning så är det svårt att tjäna några riktiga pengar på det.

Tråden handlar om småskalig djurhållning och bilden som målas upp kring det.
Att leva på ett småskaligt jordbruk är idag ett alternativt levnadsätt.

"ricktiga pengar" pengar är bara ett bytesmedel och om du kan byta en höna mot lite säd ex så är det en bättre väg.

Lite pengar för det som måste köpas är inte så svårt att skaffa sig om man verkar på många områden.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #53 skrivet: 26 okt-10 kl 20:43 »
Hej!
Jag tror man måste se det som ett sätt att leva. Man får vara öppen för flera sätt - vara en sann entreprenör. Tjänster och gentjänster är något mycket värdefullt på landet  eller byteshandel som att byta kött mot strö och spannmål. Att vara en trevlig granne som kommer över med honung och ägg kan också öppna många vägar. Jag tror att det är klokt att "sprida sina risker"; ha flera saker på gång som kan ge inkomster vid olika tillfällen. Man får kombinera sin djurhållning med att kanske jobba borta med höskörd, hjälpa grannar med trädgård, reparationer mm mm...

Och att trivas med sin livsstil och djuhållning är värt mycket mer än stor inkomst!

Instämmer!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Cees

• Närke
« Svar #54 skrivet: 26 okt-10 kl 20:56 »
Kanske det.
Men man tänker inte fram skördar.
Man tänker inte bort ogräs.
Man tänker inte ihop foder till djur.

I väldigt många saker, så kan det hjälpa att tänka rätt, men just när det kommer till odling och levande djur, så hjälper det inte alltid att tänka. Då är det mer fakta som gäller.
Att det inte är så många som berättar om hur enkelt allting är, bara man tänker rätt, kanske beror på att det inte är så många som upplever det så.

Jag har inte sagt att du ska tänka fram din skörd tänka borrt ditt ogräs eller tänka ihop ditt foder det jag säger är att det börjar i tanken. Utan en första tanke på skörd, ogräs eller foder så blir det ju ingenting alls eller hur? Tanken måste ju hela tiden ligga steget före och för att det ska lyckas så måste den vara positiv.

Jag vet att det är många därute som lever på sin gård och frodas! :)
Flera underbara ex i denna tråd och jag är väldigt glad för deras skull.

Cees

• Närke
« Svar #55 skrivet: 26 okt-10 kl 21:06 »
Det är underbart att höra om er som lyckas att leva gott på eran gård och era djur ! :)

Instämmer helt på att det gäller att "sprida sina risker". Har man stor variation på djur och det man odlar plus utnyttjar det naturen har att erbjuda så har man alltid något att luta sig mot när det kniper.

Och som sagt så är byteshandel och gentjänster guld värt! ;)

Katharina K

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 26 okt-10 kl 22:07 »
Dom gårdarna är sällan till salu. Oftast är marken köpt av närmsta granne till fastigheten av två anledningar; antingen för att de verkligen vill ha/behöver marken till slåtter, bete, eller som oftast för habegärets skull. Den som har mest när han dör vinner. Att det står byggnader där som skulle kunna nyttjas är oviktigt, bara en mindre granne att behöva ta hänsyn till.
Låter kanske cyniskt men som skogsarbetare har jag kommit i kontakt med väldigt många bönder/markägare med just den inställningen.
Där slog du huvudet på spiken. Det finns så många ställen som skulle kunna utnyttjas av någon med intresse för dom som står och förfaller för att den som äger bara vill ha. Men det finns inget att göra för man får inte ett ställe för man är intresserad av och har kunskap att använda det utan för att man köper det eller ärver det.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #57 skrivet: 27 okt-10 kl 11:33 »
Kan du förklara lite närmare hur ni får ut 7000 i månaden på gården?

Vi tjänar ca 4000 på ridverksamheten, 1000 på fåren(spinner garn+fällar+lamm), 500 på hönsen(ägg + kycklingar), ca 1000 på grisarna(kultingar). Sen lite annat smått och gott som säljs.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

bo_i_dala

« Svar #58 skrivet: 27 okt-10 kl 13:05 »
Hej!
Den enda hobbyn jag har/ harhaft som går/gick med vinst var /är är biodling och vedhuggning.

En gårds lönsamhet beror till stor del av vilken kapitalkostnad man har....
mvh

Katharina K

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 27 okt-10 kl 13:12 »
Lite lönsamhet går nog att få på småjordbruk, men det beror på hur stor lönsamhet man vill ha. Jag har analyserat lite hemma och tror att ska det gå så måste man:
1. Ha inga eller väldigt lite lån.
2. Inte förvänta sig stora pengar utan bara så man kan leva på det.
3. Skaffa ngn typ av uppvärmning som man kan sköta själv utan att behöva el, eller iaf mkt lite el.
Då igår inte TV, dator, bil mm utan man får ha till mat och de kläder man behöver. De djur man har måste vara produktiva på ett eller annat sätt. Nöjesdjur ingår inte (som mina hästar t.ex). Det är egentligen mkt lite en människa behöver för sin överlebnad...

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser