Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsam djurhållning?  (läst 27186 gånger)

_m_

Lönsam djurhållning?
« skrivet: 16 aug-10 kl 11:02 »
Har setat och läst lite olika trådar ang lönsamheten i småskalig djurhållning.
Bilden man får är deprimerande.

Är det verkligen så illa ställt att man knappt går plus på någon djurhållning utan att ha gjort en glädjekalkyl?

Eller är det så att bidragsdelen för lantraser eller landskapsvård är den största inkomsten?

AK Corall

• Småland
SV: Lönsam djurhållning?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 16:09 »
Har liksom du suttit och funderat på detta och läst allt jag kommit över. Nu vet jag inte hur dina förutsättningar ser ut men om man endast har har tillgång till mindre ytor och därmed svårt att ordna vinterfoder till större eller många djur får man nog hålla sig till kaniner, gäss och hönsfåglar för att få det att gå ihop. Inget ont i det, trevliga djur allihopa, men att ha ett par grisar, en ko och några får för husbehov får väl snarast räknas som lyx verkar det som.

_m_

« Svar #2 skrivet: 16 aug-10 kl 16:33 »
Letar större gård mellan 10-30 hektar blandannat för att jag vill ha djur. Inte bara som sällskap och det får gärna gå lite plus iallafall.

Men frågan är om djurhållning i denna storleken överhuvudtaget går plus?

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 aug-10 kl 17:37 »
Letar större gård mellan 10-30 hektar blandannat för att jag vill ha djur. Inte bara som sällskap och det får gärna gå lite plus iallafall.

Men frågan är om djurhållning i denna storleken överhuvudtaget går plus?
Beror väll på hur man räknar  du kanske skulle se det som att du får gratis mat till en början att anat  borde ju bli pluss i plån boken  om än lite  eller så att det du får i frys boxen  inte kostar dig något  arbete kan väll inte alltid vara så bra betalt att det blir en massa klirr i kassan vinsten kan ju även vara att du gälds blad djuren som har det bra och du med är inte det något värt då

_m_

« Svar #4 skrivet: 17 aug-10 kl 17:07 »
Beror väll på hur man räknar  du kanske skulle se det som att du får gratis mat till en början att anat  borde ju bli pluss i plån boken  om än lite  eller så att det du får i frys boxen  inte kostar dig något  arbete kan väll inte alltid vara så bra betalt att det blir en massa klirr i kassan vinsten kan ju även vara att du gälds blad djuren som har det bra och du med är inte det något värt då

Naturligtvis, det är ju orsaken till att man söker sig till landsbygden och djuren..

Men det vore ju kul om det gick ihop sig ekonomiskt och om det gav en liten slant på fickan gjorde det ju inget.
Jag har inga ambitioner att bli heltidsbonde, bara att min hobby ska kunna ge mig en ersättning av kanske 1000-2000:- per månad.

morellen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-10 kl 17:25 »

Naturligtvis, det är ju orsaken till att man söker sig till landsbygden och djuren..

Men det vore ju kul om det gick ihop sig ekonomiskt och om det gav en liten slant på fickan gjorde det ju inget.
Jag har inga ambitioner att bli heltidsbonde, bara att min hobby ska kunna ge mig en ersättning av kanske 1000-2000:- per månad.

Det är snarare så att man får vara glad om man inte går back på sin hobby...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-10 kl 22:36 »
svårt att få lönsamhet i djurhållningen.. men golf lönar sig inte heller...
gäss är det som jag tror ger bäst avkastning om man väljer italienska gäss eller annan ras som värper flitigt och kombinerar maskinkläckning med naturruvning... myskankor kan löna sig för självhushåll då de ger mycket kött med lite jobb... kaniner är svårt om man får börja med att köpa in dyra avelsdjur mm
duvor förökar sig bra.. vaktlar kan vara lönsamt om man har kläckare....

mest lönsamma är nog att bygga en kråkfälla och fånga nötskrikor istället..de finns i mängder är lättlurade och goda att äta... samt att ta emot tuppar och kaniner,getter mm som bortskänkes och käka dem...
Fjäderfän och kaniner

Slättahultarn

« Svar #7 skrivet: 19 aug-10 kl 10:50 »
Nej det är inte lätt med ekonomin i småskalig djurproduktion men det kan gå om man inte gör på det normala storskaliga sättet.
Har läst Joel Salatins bok "you can farm" vilken starkt rekommenderas

Följ årstiderna slakta till hösten och ha bara avelsdjur under vintern.

Ju mindre produktion desto bättre betalt måste man ha per kilo kött =högsta kvalitet, inga mellanhänder,gårdsförsäljning.

Gräsbaserat foder under våren sommaren och hösten går alla djuren på bete gäller alla djursorter.

Under vinter utfodras djuren med minimalt med spannmål och definitivt inget pelleterat dyrt industri foder gå tillbaka till den tid då man utfodrade djuren med löv från hamlade träd+ hö i mängder

Använd inte veterinär i tid och otid avliva istället ett sjukt djur. använd härdiga raser och inte dom mest snabbväxande vilka kräver det bästa fodret.

Detta är dom största grejerna han tar upp men det finns mycket mer.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #8 skrivet: 19 aug-10 kl 11:04 »
Kan inte låta bli att småle lite när jag läser frågeställningen. Jag och min man liksom hans och mina föräldrar är lantbrukare, gillar inte djurfabriker med 200 kor mm - när min man o jag tog över för snart 30 år sedan hade vi 40 kor- i vår by var det den största gården som hade flest mjölkkor. Det fanns 8 andra mjölkgårdar till i vår by, på så gott som alla gårdarna jobbade en på gården och en jobbade "ute" dvs var löntagare. I dag finns ingen mjölkgård kvar, när vi slutade för 2 år sedan med mjölkkor hade vi 55 kor , jag jobbade ute för fullt, min man jobbade 16 timmar per dygn de senaste 10 åren året om ,varje vecka. ÄNDÅ gick det inte att leva av. Och vi hade ändå både riktigt bra produktion, friska och sunda djur och hade avlat friskt på både extriör och hälsoegenskaper.
Idag bygger många lantbrukare nya mjölkladugårdar för 200 mjölkkor för att det ska bli lönsamt . Ändå måste en av parterna jobba "ute".
Så det är inte alls underligt att det är svårt att få lönsamhet på hobbyjordbruk- men det finns ju andra värden än att det ska bli ekonomi på det? Att äta ett ägg från sina egna höns smakar mycket bättre än det man köper som är från fabrikshöns och lägger man ett par kotletter i stekpannan som man vet att de komemr fr¨ån en glad gris så smakar det mycket bättre också. De värdena får man ju itne förakta. Jag tycker själv det är jättesynd att man inte ska kunna leva på något som är vettigt och bra.....
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 aug-10 kl 11:32 »
Jag har nog kommit fram till att småskalig djurproduktion inte kan gå ihop sig annat än till något mer än plus/minus noll om man inte kan vidareförädla slutprodukten till exempelvis till egengjord korv o.s.v.. Men att komma dit är ju också en resa genom lagar och förordningar, och sedan måste man hitta någon bra distributionskanal för produkterna.

Något som jag dock tror kan ge en hyffsad förtjänst i mindre skala är äggproduktion , 50-60 höns kanske, om man kan få till det med några lokala affärer om uppköp.. Eller ännu hellre direktförsäljning till slutkund via en "honesty-box" eller vänner/bekanta/arbetskamrater. 2 kronor per ägg om de är "ekologiska" och frigående är inte alls en omöjlighet här omkring i.a.f. om man säljer direkt till kund, och det ger ju en hel del fickpengar i månaden även när fodret är borträknat (man MÅSTE ju inte ge dem färdigfoder).

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 aug-10 kl 11:41 »
konkurrera med resten av världen är inte lätt där anställda har några futtiga öre per dag och djuren kläms ihop för att ge plats åt fler... DÄREMOT så kan man producera kött från djur som mått bra och det är värt vartenda öre... hoppas svenson fattar nån dag och köper svenskt kött istället för utländskt till halva priset..
Fjäderfän och kaniner

Birgit

« Svar #11 skrivet: 19 aug-10 kl 11:58 »
Håller inte helt med om detta. Allt beror på vilket upplägg man har och vad man börjar med.
Det finns exempelvis många mindre gårdar som står och växer igen. Flera av dem öde. Dessa marker skulle kunna vara till nytta. Kanske kan man börja med att arrendera mark?
Dessutom behöver man inga enorma arealer eller redskap för att ha en sådan produktion att man är självförsörjande på kött, ägg, vissa grönsaker, potatis m.m.
Däremot att starta från noll och köpa en gård för flera miljoner, skaffa maskiner och redskap, det blir dyrt. Men att ta tillvara på outnyttjad mark och röja upp och utnyttja de resurser som finns kan visst löna sig.
Dessutom kan man ju söka EU-stöd för marker och om man har utrotningshotade djur fårman för dem också. Ska man ha djuren främst för självförsörjning eller sälja till vänner o bekanta är t.ex slaktvikter rätt oväsentliga.
Man får vara lite tusenkonstnär, men det kan visst gå runt, beroende på förutsättningar och vilket arbete man själv vill lägga.
Det viktigaste är att inte dra på sig några större kostnader och investeringar.
Annars är ju Gångtrötts hönstankar inte så dumma heller.

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 01 sep-10 kl 18:00 »
Hej!
Vi ser våra odlingar och djur som hobby. Det kostar ett par tusen i månaden och en massa arbete. Belöningen är mycket glädje och man träffar massor med trevliga människor.
MVH
Jan

AK Corall

• Småland
« Svar #13 skrivet: 01 sep-10 kl 18:41 »
Håller inte helt med om detta. Allt beror på vilket upplägg man har och vad man börjar med.
Det finns exempelvis många mindre gårdar som står och växer igen. Flera av dem öde. Dessa marker skulle kunna vara till nytta. Kanske kan man börja med att arrendera mark?
Dessutom behöver man inga enorma arealer eller redskap för att ha en sådan produktion att man är självförsörjande på kött, ägg, vissa grönsaker, potatis m.m.
Däremot att starta från noll och köpa en gård för flera miljoner, skaffa maskiner och redskap, det blir dyrt. Men att ta tillvara på outnyttjad mark och röja upp och utnyttja de resurser som finns kan visst löna sig.
Dessutom kan man ju söka EU-stöd för marker och om man har utrotningshotade djur fårman för dem också. Ska man ha djuren främst för självförsörjning eller sälja till vänner o bekanta är t.ex slaktvikter rätt oväsentliga.
Man får vara lite tusenkonstnär, men det kan visst gå runt, beroende på förutsättningar och vilket arbete man själv vill lägga.
Det viktigaste är att inte dra på sig några större kostnader och investeringar.
Annars är ju Gångtrötts hönstankar inte så dumma heller.

Dom gårdarna är sällan till salu. Oftast är marken köpt av närmsta granne till fastigheten av två anledningar; antingen för att de verkligen vill ha/behöver marken till slåtter, bete, eller som oftast för habegärets skull. Den som har mest när han dör vinner. Att det står byggnader där som skulle kunna nyttjas är oviktigt, bara en mindre granne att behöva ta hänsyn till.
Låter kanske cyniskt men som skogsarbetare har jag kommit i kontakt med väldigt många bönder/markägare med just den inställningen.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 sep-10 kl 20:23 »
Vi har ca 40 kor, brukar lite dryga 50 ha och det lever vi på, jobbar hemma två personer (och har två tonårsdöttrar).
Så visst går det MEN det stora frågetecknet som jag ser det är hur skuldbördan ser ut i företaget.
Det går inte att få det att gå ihop om man måste låna pengar till allt man köper utan man får vackert vänta tills pengar finns innan man investerar.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 sep-10 kl 20:47 »
Vi har ca 40 kor, brukar lite dryga 50 ha och det lever vi på, jobbar hemma två personer (och har två tonårsdöttrar).
Så visst går det MEN det stora frågetecknet som jag ser det är hur skuldbördan ser ut i företaget.
Det går inte att få det att gå ihop om man måste låna pengar till allt man köper utan man får vackert vänta tills pengar finns innan man investerar.

Som alltid så hänger det ju på vilka förutsättningar man har, och då framförallt skulderna. En rörelse med 40 kor går ju förstås runt såtillvida att den betalar sina egna kostnader, och lite till er. Men jag föreställer mig att ni är ganska skuldfria?
Att köpa 50 hektar är ju oftast ett lån på 3-4 miljoner, och då är det 10-15 000 i månaden i räntor som ska fram hela tiden. Skulle ni få ihop det då?

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 01 sep-10 kl 20:54 »
Dom gårdarna är sällan till salu. Oftast är marken köpt av närmsta granne till fastigheten av två anledningar; antingen för att de verkligen vill ha/behöver marken till slåtter, bete, eller som oftast för habegärets skull. Den som har mest när han dör vinner. Att det står byggnader där som skulle kunna nyttjas är oviktigt, bara en mindre granne att behöva ta hänsyn till.
Låter kanske cyniskt men som skogsarbetare har jag kommit i kontakt med väldigt många bönder/markägare med just den inställningen.
Detta är sant tyvärr. Det finns massor med tomma gårdar runtomkring här, men inte en enda är till salu. Endera vill ägarna ha kvar farfars gamla gård, och låta markerna växa igen och husen rasa ihop, eller så är markerna utlånade/utarrenderade till en av byns två större bönder. Det är inte ofta en gård i "alternativ"-storlek kommer ut på marknaden (läs-gammalt torp/småbruk) och när det väl kommer ut så annonseras det som "hästgård"... Precis så var det när vi köpte gården på 9 ha. Hästgård, fast ladugården snart rasar ihop och markerna var så magra och steniga att ingen hästtjej ville se åt dem ens...Vi hade tur som kunde norpa åt oss gården för 0,5 miljoner under utropspriset. Sen tillkommer alla maskiner som behövs, och det är en del man behöver. Tror inte alltför mycket på det där med att låna. Och när det behöver lånas, då finns ju oftast behov av maskinen hos utlånaren också.. (plog, hömaskiner osv..)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

eremit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 sep-10 kl 21:37 »

Mjölkfår istället för kor.
Biodling.
Höns.
Det borde väl kunna vara något för en mindre gård.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 03 sep-10 kl 14:24 »
Nä det är svårt att få det att gå plus, men mycket beror ju på hur mycket som måste investeras.

Har sett uträkningar där man kan börja ta ut lön vid 50 tackor alt. 30 dikor - om byggnader och maskiner finns på plats dvs.

I det fall det ska byggas stora lösdriftshallar och köpas in slåtterkrossar med 10 meters arbetsbredd låg motsvarande siffra på 800 tackor alt. 500 dikor  :o

Det är förmodligen därför som det inte blir några nya bönder i större utsträckning... med den prisutvecklingen som har varit sen 50-talet så räcker det inte ens med stordriftsfördelar, dom räcker inte till helt enkelt utan det är nästan lika illa att starta med 30 tackor som 300.

Idag får man ju inget betalt öht för köttet, du får som regel dubbelt så mycket i eu-pengar per djurenhet som du får om du säljer köttet till slakteri som en djurenhet producerar... köttet är liksom mest en biprodukt snarare än primärproduktion.

Det man kan göra är att försöka jobba lite mera som man gör i Italien, där finns det gott om småbrukare som har kanske bara 5-10 djurenheter - men dom producerar dyrbara delikatesser istället för att mängdproducera äcklig hushållsost till lägsta pris.

Det finns ju efterfrågan på "riktig" mat från tex krögare, så försök att gå samman med någon annan och starta upp slakteri, mejeri etc i egen regi och skippa mellanhänderna och sälj direkt till restauranger m.fl. för som producent i de stora bolagen är du rökt på förhand.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 sep-10 kl 20:33 »
Har setat och läst lite olika trådar ang lönsamheten i småskalig djurhållning.
Bilden man får är deprimerande.

Är det verkligen så illa ställt att man knappt går plus på någon djurhållning utan att ha gjort en glädjekalkyl?

Eller är det så att bidragsdelen för lantraser eller landskapsvård är den största inkomsten?
Nog går det att få lönsamhet, men det blir inga 270 kr/tim.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser