Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölksyrning av frukt  (läst 7264 gånger)

ix

• Västergötland
mjölksyrning av frukt
« skrivet: 15 aug-10 kl 20:42 »
Försökte söka på forumet om detta diskuterats tidigare, men jag fick inga träffar, men om det har det kan någon vänlig kanske bara hänvisa mig...

Går det att mjölksyra frukt? Eller innehåller det för mycket fruktsocker så att bakterierna växer till sig för mycket/för fort? Känns ju annars som det skulle vara ett lysande sätt att förvara frukt på. Men det är möjligt att det är en elementär fråga när det gäller syrning  ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: mjölksyrning av frukt
« Svar #1 skrivet: 15 aug-10 kl 20:51 »
Vad jag har lärt mig så fungerar mjölksyrning inte på söta saker, de får gärna en alkoholjäsning istället om man försöker. Om det inte möglar först...

Du får försöka med andra lagringsmetoder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ix

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-10 kl 21:24 »
tack för svaret!

misstänkte att det vara någon hake med det, annars borde man ju hört om det...  :)

KAJ

« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 22:16 »
Konsulterade proffsboken: Mjölksyrejäsning av grönsaker - Annelies Schöneck, finns till försäljning i bokklubben här på Alternativ. Rekommenderas!!

Det finns inga recept på enbart frukt, men ett par med en stor andel frukt. Dels är det en äpple-päron-pumpa-blandning där det till 10-literskruka behövs bl a 4,5 kg pumpa, 1,5 kg äpplen och 1 kg päron.

Ett annat recept är på lök-päron-morötter. Då behövs det till 10-literskruka bl a 2,5 kg lök, 3 kg päron och 1,5 kg morötter.

Vissa recept har bara 1-4 äpplen, då är det nog menat som en smakförhöjare.

I historiken kring mjölksyrejäsning kan man också läsa att den ryska nationalrätten "kapusta" innehåller en blandning av vitkål, tomater, morötter, äpplen, päron, gurka och kryddörter.

När jag sökte på nätet på mjölksyrejäsning frukt, fick jag upp bl a en träff på ett kompendium på engelska, en typ av översikt, hur man konserverar vad, i olika länder. Någon som är bättre än jag på engelska vad gäller mjölksyrejäsning hittar säkert något intressant där  :-[!

Mata

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 19:57 »
Jag tänkte på att det är gott med lite äpple i surkålen (som alltså medsyras).
Det är ju rätt vanligt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 20:02 »
Jag vet ju inte säkert, men jag har uppfattat att om man bara har frukt blir sockerhalten för hög. Lite äpple i surkålen gör ju inte att den totala sockerhalten blir särskilt hög...

Någon får väl prova och rapportera resultaten helt enkelt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ix

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-10 kl 21:07 »
aha! intressant!

blandningarna låter ju riktigt spännande. inspirerande, tänker genast på andra varianter, typ nypon, morot, äpple.
ska kolla in Schönecks bok.

konsulterade också vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist. Där påstås det lite svepande att alla grönsaker och frukter går bra att mjölksyra, å andra sidan finns det inga recept i den som enbart innehåller frukt, utan bara varianter av typen äpple i surkålen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
HYL

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser