Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barnfamilj planerar för höns  (läst 1740 gånger)

Hedda huggorm

• Uppland
Barnfamilj planerar för höns
« skrivet: 14 aug-10 kl 17:29 »
Hej!

Nu äntligen kanske min dröm om höns kan gå i uppfyllelse. Full av iver läser jag, tittar på bilder och drömmer om fjäderbeklädda små familjemedlemmar....det finns en massa fakta som jag sakta men säkert håller på att beta mig igenom men experterna verkar finnas här. Eller anpassad expertis kanske jag ska kalla det?

Så jag och mina barn drömmer om höns. Jag har vilda drömmar men tänker suga lite på den och gå lugnt och anpassat ut. Det jag tror vi söker är : Små trevliga höns som kan tänka sig att bli gosade med. Som lägger hyfsat med ägg men dom behöver inte producera till alla nära och kära, det räcker om dom kan underhålla en familj på 5. Kanske ruva lite? Dom kommer att ha en stor inhägnad plats men också en stor trädgård att husera i. 

Dom vil tittat på och som hamnat på vår lista är: Silkeshöns (dotterns val, "dom ser ur som kaniner") Bovan, det är mitt val, dom ser ut som Pettsson höns
Sen föll pojkarna för Appenzeller...Say no more. Det jag läst om hönsen är ju trevligt men skulle det fungare att ha alla sorter? Ska man ha någon speciell fördelning? Är någon ras ettrig eller ilsken? Vill inte att besökare ska få tuppskräck om dom kommer på besök...
Tacksam för svar från Camilla och ungarna

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Barnfamilj planerar för höns
« Svar #1 skrivet: 14 aug-10 kl 18:37 »
JAg som bara haft höns i ett är säger att du kan ha hönsen av alla sorter i hop.  ;D Friskt vågat hälften vunnet.
Vi är sju i vår familj och vi är inte självförsärjande på ägg ännu. :) Vi köper av grannarna som också har höns. :) Vi har idag 1.3.8 Orpington gula, 2.7.3 dvärg cochin, 4.4 lohamn avkommor, 1.6 (tror jag)  skånska blommehönor, 0.0.5 isbar. Sen har vi vaktlar japanska 1.2.9 och så två kalkoner som bara är så läckra. :)
Kanske ska säga att det bara är de tre orpingtonhönorna som lääger ägg (och de lägger ett ägg om dagen tillsammans men jag vet ju vad det beror på så det är lungt) och så vår lilla Luvan den enda som överlevde en iller(?)massaker i början av sommaren. De andra har kycklingar eller är inte tillräckligt gamla ännu för att lägga ägg.
Vad ville jag då komma? Jo det börjar med att man skaffar några och sen är det kört! det blir bara mer! Fast vi ska sälja av lite... (glömde jag säga att jag har ägg i kläckaren och funderar på hur vi ska kunna ha gäss nästa sommar också. o:) ;D ;D ;))

Mina barn bara älskar dvärg cochin, alla våra kan man plocka upp och gosa med. Trevliga sociala hönor. Fast jag tror inte att det har bara med sort att göra utan med hur mycket tid man spenderar med de.

Lycka till med hönsköpet  (vad du än gör så titta inte på fler raser för då kommer du säkert ändra dig) :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-10 kl 19:32 »
Jag slår ett slag för dvärgkochin! :D De är fina, sociala, lägger bra med små ägg och gillar att ruva. Våran dotter på 4 år hämtar dvärgkochina i trädgården och bär runt på dem :) De är fluffiga och mysiga att krama på ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-10 kl 19:37 »
Du kan blanda hejvilt o sen ta en tupp som passar den ras du vill ta kycklingar på .

Eller så köper du kycklingar av mej *S* alla blir blåvärpare då tuppen är en ataucana men mammorna är allt från dv kochin till blomme :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 aug-10 kl 23:48 »
Med utgångspunkt från dina önskemål så måste väl ändå Trojliks råd att välja dvärgcochin vara bäst och Travelerhorses sämst? Av familjens förslag så röstar jag på dotterns. "Små trevliga höns som kan tänka sig att bli gosade med". Bovan (vit leghorn) och Appenzeller stämmer ju inte precis in på den beskrivningen. Själv har jag svårt för silkeshöns, så om jag skulle bli tvungen att välja mellan dessa båda raser så hade det fått bli dvärgcochin. Det kanske kan vara psykologiskt klokt att välja en fjärde ras, så fick ju ingen sin vilja igenom och ingen behöver vara avundsjuk på den andre.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-10 kl 00:43 »
jag har bovans, men kläckt fram dem själv.
och de är super mysiga har en tupp som sitter på min axel och följer med på det jag gör. har ju pysslat med dem som kycklingar och de är nu 6 veckor men jätte trevliga kan jag säga.
tror nog hur man gör med dem när de är små om de blir jätte tama eller inte då alla mina 28 kycklingar är jätte trevliga. alla av olika raser.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Hedda huggorm

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-10 kl 15:02 »
Tusen tack för svaren!

Ungarna och jag drömmer oss bort och njuter av bilder på alla söta höns.  Själv klickar jag mig bort stundom på nätet och hittar bara mer och mer....

Så spännande!

Tack alla härliga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
Michael Wirth

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser