JAg som bara haft höns i ett är säger att du kan ha hönsen av alla sorter i hop.

Friskt vågat hälften vunnet.
Vi är sju i vår familj och vi är inte självförsärjande på ägg ännu.

Vi köper av grannarna som också har höns.

Vi har idag 1.3.8 Orpington gula, 2.7.3 dvärg cochin, 4.4 lohamn avkommor, 1.6 (tror jag) skånska blommehönor, 0.0.5 isbar. Sen har vi vaktlar japanska 1.2.9 och så två kalkoner som bara är så läckra.
Kanske ska säga att det bara är de tre orpingtonhönorna som lääger ägg (och de lägger ett ägg om dagen tillsammans men jag vet ju vad det beror på så det är lungt) och så vår lilla Luvan den enda som överlevde en iller(?)massaker i början av sommaren. De andra har kycklingar eller är inte tillräckligt gamla ännu för att lägga ägg.
Vad ville jag då komma? Jo det börjar med att man skaffar några och sen är det kört! det blir bara mer! Fast vi ska sälja av lite... (glömde jag säga att jag har ägg i kläckaren och funderar på hur vi ska kunna ha gäss nästa sommar också.

)
Mina barn bara älskar dvärg cochin, alla våra kan man plocka upp och gosa med. Trevliga sociala hönor. Fast jag tror inte att det har bara med sort att göra utan med hur mycket tid man spenderar med de.
Lycka till med hönsköpet (vad du än gör så titta inte på fler raser för då kommer du säkert ändra dig)