Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina affärsideér  (läst 2073 gånger)

Pe4r

• Gäst
Mina affärsideér
« skrivet: 04 aug-10 kl 12:51 »
Detta verkar vara en tråd för oss med ideér, eftersom allt hänger på om det bär sig eller ej, alltså hamnar det under ekonomi.

Förut funderade jag en hel del på att försöka bilda förening och skaffa egen lokal i ett lantligt läge, d.v.s. ingen lokal i bostadsområde, som förening skulle man kunna ha veksamhet mot scouting, mycket lärande verksamhet.

En social verksamhet alltså, dels inriktad mot handikappade och socialt
utsatta då jag själv är i den sitsen - har kontakter från skolan.

Sen funderade jag på camping, vore perfekt att samköra ett rikt föreningsliv med en camping,
enkelt att förlägga läger på sin egen föreningslokal och en camping passar ju väldigt bra för läger ute i det fria.

Sen funderade jag på mjölkgård till för en stund sen, att bygga upp en helt ny anläggning idag kanske ger en halvtidslön så det är väl inget att fundera över, snarare hitta en egen inriktning.

Bygga parkbänkar, lekstugor och annat inom trä och sälja via blocket kanske vore en möjlighet, man har det som ett arbete på sidan om resten, nog kan det ge lite pengar iallafall.

Djur kan man ha, en camping med lite djur, man säljer ägg, man kanske säljer lite kött emellanåt, kanske säljer livdjur t.o.m.
Då kan man ha allt från kaniner till marsvin till kanske hästar och köttkor fast ett mindre antal av varje djurart.

Förr gillade jag att jobba, var oftast ute p byn och hjälpte till hos grannarna då man var skolledig, då man väl gått ur skolan då gick man hem sen har man suttit hemma 5 år, jo jag hade praktik inom en förening, dock enbart vaktmästeri sysslor.

Så jag gillar ju att jobba och pyssla.

Arbetstider för mig är väl inte så viktigt, man kanske ska försöka att börja jobba vid 6 på morgon, sen kanske man tar det lite lugnt 2-3 timmar mitt på dan för att sedan kunna jobba till framåt 6 på kvällen, på så sätt kanske man hinner med att sköta om allting och hålla allt under kontroll.

Tyvärr har jag ingen tomt jag kan satsa på så jag skulle nästan ha haft ett jobb eftersom min sjukpension/aktivitetsersättning inte berättigar till lån och sådant.

Vilken långivare ska man satsa på i sådana här projekt? Då är det en stor fråga att ta upp också.

Pe4r

• Gäst
SV: Mina affärsideér
« Svar #1 skrivet: 04 aug-10 kl 14:31 »
Det finns faktiskt en lämplig plats att hålla till på då det gäller ett sådant här projekt, stadsnära men ändå ute i skogen.

Man kanske kunde bygga upp nått som sedan skulle kunna gå att plocka ner och ta bort efter en tid,
dock är det skog och bara sand nere i backen där.

Dock saknas vattendrag, det är lite tråkigt.

Skulle man kunna övertala sin familj till att få bruka den skogen vi äger och allt håller så kanske
man en dag kan köpa ut den skogen från familjen.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-10 kl 14:46 »
handikappanpassad kurs-förenings-övernattningsgård hade vart nåt... finns inget stort utbud för de som sitter i rullstol tex.. lite djur av lantraser och handikappanpassad brygga i fiskesjö.. promenadstråk.. fotbollsplan...grillplats mm  en sån anläggning kan användas som konferansgård,scoutläger,ungdomsläger, mm mm mm dansbana med tak så kan man hyra ut för bröllopsfester,disco,kalas mm
Fjäderfän och kaniner

Pe4r

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 aug-10 kl 14:48 »
Bara en sån sak som att anlägga en grus och en gräsplan för fotboll, ja då kan man kanske antingen bilda en fotbollsklubb eller så hyr ut till klubbar som har problem med "plantid".

O just det där med handikappanpassade bryggor och sådant, mycket bra ideér.

Pe4r

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-10 kl 14:50 »
Tilläggas ska göras att jag slängt ut en annons på Blocket, önskas arrendera typ.

Hittat ett arrende där man kan bygga upp nått, sedan kanske kunna köpa marken.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-10 kl 14:52 »
beach volleyboll plan..boulebana..minigolf...badtunna..bastu...scen för trubadur.. teaterframträdande..farser
Fjäderfän och kaniner

Pe4r

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 aug-10 kl 14:54 »
Men hur gör man det genomförbart?

Kom o tänka på de hembygdsgårdar som finns dock.

har en gammal konflikt med en församling i Svenska Kyrkan, ska försöka gå till botten med det i höst och då det är löst kan man känna sig lite tryggare och kanske kan få lite hjälp från kyrkan, om inte annat äger ju dom en del mark som kunde var användbar utan att man måste avverka allt.

Gick särskola, vart bara strul och allt gick ut över gemenskapen i kyrkan......o kyrkan är ju känd för att hjälpa sina medmänniskor men varför kunde vi inte ta oss igenom skiten tillsammans????

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 okt-10 kl 09:41 »
Gor upp en vettig affarsplan, med kostnader, inkomster etc. Sedan tar du den till kommunen och sager att du vill ha bidrag for att starta en forening for handikappade och deras familjer. Sedan ber du kommunen att fa lana ngn lamplig mark dom besitter, helst mark med bade skog, ang, vatten etc.

Sedan drar du igang verksamheten lite itaget, borjar med en taltplats och vildmarksliv. Sedan kan ni bygga icke permanenta strukturer lite i taget, ta emot lite djur etc.

Det gar nog. Men kommunen maste lita ratt mycket pa dig!

eremit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 okt-10 kl 10:17 »

Det är nog bra om Du kan samverka med andra och skapa ett socialt företag i form av en ekonomisk förening.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser