Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utseende på kolonistuga  (läst 5114 gånger)

Inka

• Gäst
Utseende på kolonistuga
« skrivet: 21 maj-06 kl 12:25 »
Jag tänker bygga en kolonistuga. Jag har köpt en lott med en liten kolonistuga, eller snarare skjul eftersom den jag köpte var naturligtvis den minsta på hela området. Men jag kommer att bygga en ny bredvid och ha den lilla som gäststuga. Jag köpte allt för 5000:- inklusive nya vindskydd, bara de kostar 2000:- så billigt blev det ändå. Jag tycker att de övriga kolonistugorna kan bli lite för gulliga ibland och de kallas för en massa övergulliga namn som typ "Lyckebo", "Lilla Ro" mm. Min ska vara vit och heta "Vita Huset", smart va? Nu är inte jag någon USA-älskare men tycker att Vita Husets arkitektur är fin. Tror ni att det kan finnas människor som kan ta illa vid sig, med tanke impopulära Bush? Jag vill inte kränka människor eller provocera då jag verkligen inte tycker om fördomsfulla människor av något slag. I vårt koloniområde finns nationaliteter av alla slag. Vad tycker ni? Tror ni att folk kan ta illa upp? Jag ska även ha en avståndsskylt på tomten som jag gör själv och som visar avstånd till t ex. Tokyo, New Delhi mm. Jag tycker idén är kul. Vad tror ni?

Filip Skräplund

Re:Utseende på kolonistuga
« Svar #1 skrivet: 21 maj-06 kl 12:55 »
Visst är idén kul.
Bli bara inte förvånad om det framåt sensommaren plötsligt börjar regna ruttna tomater.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Inka

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 maj-06 kl 13:05 »
Jo, det förstås! Kanske Taj Mahal är bättre då? Jag vill inte att min täppa ska se ut som alla andras. Fast Vita Huset är bättre, tycker jag. Och man kan ju alltid hoppas att människor har lite sinne för humor.
« Senast ändrad: 21 maj-06 kl 13:31 av Inka »

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 21 maj-06 kl 13:13 »
Taj Mahal får min röst.
Klart häftigare byggnad än enligt min smak trista Vita huset.
Men då ska det helst vara en damm med också.
Eller kanske som en kompromiss, Capitoleum?
http://hem.passagen.se/karlsmyr/IMGP0597.JPG
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Inka

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 maj-06 kl 13:34 »
Taj Mahal är ju mycket snyggare förstås men anledningen till att jag ville ha Vita Huset är för att min lilla stuga ska vara vitmålad. Så därför stämde det så bra med namnet. Annars fallerar ju grundidén lite. Dessutom blir Taj Mahal lite mer avancerad att inspireras av. Men jag ska tänka på det. För naturligtvis är Taj Mahal tusen gånger vackrare.

Inka

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-06 kl 13:36 »
Capitolium i all ära men fel färg.

Inka

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 maj-06 kl 17:51 »
Jaha, du menar som Capitolium såg ut. Men det där ser ut som en miniatyr, var? Lite för mycket krusiduller, hihi.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 21 maj-06 kl 19:46 »
Det är en bild från Legoland

Inka

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 maj-06 kl 20:43 »
Jaha, jag har aldrig varit på Legoland. Men jag kollade igen och nu såg jag att det var Lego. Men för mycket krusideller dock.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #9 skrivet: 22 maj-06 kl 13:41 »
CApitolium och vita huset vet nog alla vad de är för något. Men vet alla att taj Mahal är ett gravmonument? Värt att tänka på innan man låter sitt sommarviste inspireras av det.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

Kolonilotter
« Svar #10 skrivet: 22 maj-06 kl 14:02 »
har alltid brist på utrymme. Därför skall man bygga kolonistugan under jord med takfönster/nedstigningslucka som det enda som stjäl utrymnme från odlingen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 maj-06 kl 14:09 »
Varför behövs det något hus alls på en kolonilott? Ett litet skjul för spadar och hackor kan jag förstå, men en lekstugeliknande byggnad där man hukande skall sitta och dricka kaffe? Eller vad man nu gör inuti.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 22 maj-06 kl 18:07 »
jag tillhör dem, som tycker att nå´t vackert eller häftigt förgyller tillvaron. Nog är en vit stuga (hm, f´låt 'vita huset') bra mycket trevligare än bara ett skjul.
Skönhet är icke att förakta, även om den inte alltid går att översätta i nå´t rent praktiskt.
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Attis

• -
« Svar #13 skrivet: 22 maj-06 kl 19:45 »
Jag kan ju undra hur du rent praktiskt tänker gå till väga men det kanske blir en senare fråga?

Annars är det en bra ide att bygga något som sticker ut, alldeles för få byggnader gör det. Så kör på.  ;D
/Attis

Inka

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 maj-06 kl 10:02 »
Att Taj Mahal är ett gravmonument har ju inte direkt (tycker jag) något att göra med exteriören om man ska tala om tilltalande arkitektur. Och anledningen till att jag vill ha en kolonistuga är ju att man sover över där rätt ofta, den underbara känslan att gå ut, gå ner till sjön för ett morgondopp innan påtning i jorden hela da´n.  Att sitta på sin lilla lott och bara njuta, utanför sin lilla lilla stuga. Även trevligt att kunna gå in om det regnar. För mig är det oerhört viktigt med design, arkitektur mm. Jag har snickarutbildning, är illustratör och håller på med kläddesign mm så jag nöjer mig inte med bara en "vanlig" och jag vill inte ha som alla andra. Jag vill ha nå´t eget och detta vill jag visa så att även andra stugägare  kan få inspiration. Och du som undrar hur jag rent praktiskt ska gå till väga är.....det vete fan, men jag vet att jag kan. Nästa år bygger jag en med mina bara händer så jag behöver ett år för att lära mig hur det funkar. Men kan man bygga möbler klarar jag nog av att bygga en liten stuga också. Men har du några bra tips att ge mig så här på rak arm blir jag tacksam. Alla tips, råd, fallgropar emottages med älskvärdhet.

Bo

Om det inte är högt grundvatten
« Svar #15 skrivet: 24 maj-06 kl 20:15 »
kan man göra ett runt växthus nedsänkt i marken så att bara en flack kupol är ovan markytan. En trappa ner till en rund mysplats med korgmöbler och ett stenbord och runtom en odlingsbädd 60 cm högre än golvet.

Det fyller alla kolonistugans funktioner och många därtill.

En billig variant kan göras av träribbor i ett triangelmönster täckt med ljustålig armerad plastfolie.
« Senast ändrad: 24 maj-06 kl 20:38 av Bo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser