Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och getter tillsammans?  (läst 15277 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Får och getter tillsammans?
« skrivet: 23 jul-10 kl 22:58 »
Tänkte ge mig på gethållning och vet att de trivs bäst om man minst har två. Nu undrar jag om man kan ha en get och ett får?

Mvh Nollkoll (började läsa på idag så vet nada)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Får och getter tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-10 kl 23:12 »
Jag har inte heller mycket erfarenhet men jag försökte ha två får och en get och det gick bra till en början men sedan började geten att vara elak med fåren (hon hade horn vilket inte de har) så då fick hon åka. Nu har jag fyra får som trivs bra tillsammans. Jag har läst att de bör vara minst fyra eller fem för att kunna etablera en stabil flock.
Att betänka med getter är också att de är svåra att stängsla in och i vårt fall lärde de även fåren att rymma.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 23 jul-10 kl 23:34 »
Getter och får kan gå tillsammans, men särskilt fåren räknar inte getterna som "riktiga får".  Dom vill vara fem eller sju stycken, minst.  Getter har lättare att knyta an till människor, vilket kan få ruggiga konsekvenser för trädgården och finsoffan ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hönsbacka

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-10 kl 23:51 »
Ett gott råd: Skaffa INTE getter utan skaffa får istället!!!
Vi hade två getter hemma i höstas och det slutade med att gethagen såg ut som Fort Knox och trädgården som om en tornado hade farit fram.
Mycket söta och kärvänliga djur men tyvärr väldigt intensiva.
Får är mera sävliga och bättre på att beta av gräs. Getter äter ju allt som dom INTE ska äta.
R.I.P våra kära äppelträd.
Lycka till   ;)
Bor vid havet med man, två barn, fyra hundar, tre katter och tre höns.
Jobbar på att få ihop ett slädhundspann :-)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 24 jul-10 kl 00:24 »
Getter har lättare att knyta an till människor, vilket kan få ruggiga konsekvenser för trädgården och finsoffan ...
Dom sa jag ajöss till när jag skaffade mig Huskies!   ;D

Tack för svar!

Det är getter jag vill ha, är ute efter raggen. Men det får bli bara getter då! Börjar nog dock med två....

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-10 kl 02:30 »
Jo. getter är härliga, personliga djur som alltid hittar på något. Fungerar det ihop med ens liv i övrigt, alternativt att man har lust att lägga ned en hel del pengar och tid på att stängsla in dem så är de toppen!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 24 jul-10 kl 10:42 »
Jag kan nog förmedla ragg.  Fast jag vet inget om priser på den ...  :P

Ska Du ha den till garn?

Gronavagen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-10 kl 13:17 »
Ja, jag ska ha den till garn (när jag lärt mig att spinna), nu är det inte det enda jag ska ha dom till, jag gillar även getmjölk och getost.

Vet inte heller vad man ska ta för raggen eller ens vilken ras man ska satsa på. Men hoppas att du kan tipsa mig om lämplig ras! :)

Jag skulle gärna köpa ett prov i alla fall, så inte kilovis.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 24 jul-10 kl 19:53 »
Låter helspännande, jag har bara spunnit av fårull, och tror att getragg är mycket svårare.  Jag ska kolla runt lite.

TeresG

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 jul-10 kl 13:46 »
Vi har får och getter tillsammans, och det fungerar ganska bra. Men även om vi testat olika getter och får tillsammns så har fåren gått försig och getterna försig, det blir alltså aldrig någon blandad flock.

mvh teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jul-10 kl 18:21 »
Jag förstår inte riktigt det där med att getterna är svåra att stängsla?  ???
Vi har 4 eltrådar - de tre nedersta trådarna uppgår till en höjd av ca 50 cm tillsammans och den 4:e tråden satte vi för att vi har hästarna i samma hage ibland så den är på ca 120-130 cm.  Skulle tro att den avskräcker eventuella "hoppaut" tankar hos getterna.
De håller sig alldeles jättefint innanför detta stängsel.
Hagen ligger som i en backe med mest gräs och en liten dunge med bergsknalle. Så den är inte den allra bästa typen för get men de verkar trivas jättebra.

På förra stället vi bodde testade vi däremot att ha först får/viltstängsel och sen ett par trådar innanför - där gick de ut jämt!
Så endast el med trådarna nära varandra är bäst enligt min erfarenhet.
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare
Ollefund, kretslopp, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser