Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?  (läst 28087 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #60 skrivet: 12 sep-11 kl 14:48 »
Du kanske skulle läst resten av tråden, där jag ber om ursäkt och får krypa till korset när jag hånat den andlighet som följer med Levande Föda. Man blir helt klart andligare och får andra 'vibbar' av LF. Folk frågar varför man 'strålar'...

Svaret på frågan är igen ett rungande JA!
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #61 skrivet: 12 sep-11 kl 15:02 »
Citera
Underbart att du vågar säga det! Ibland blir det bara för mycket om det är bjudning för flera människor. En äter inte kött, en annan äter inte fisk, en tål inte ägg, en tål inte paprika, en har diabetes, en äter inte lök, en äter inte snabba kolhydrater, en är laktosintolerant, en är glutenallergiker osv. Man talar bara om vad man inte tål och förväntar sig att få något som passar. Det hade väl gått an om det bara var en person att ta hänsyn till men snart är det var och varannan som det ska tas specialhänsyn till

Jag tillmötesgår alltid allergier. Men självförvållade matproblem ignorerar jag för det mesta.

http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/raw-food-och-mens

Vore det så jävla enkelt, skulle väl varenda kvinna äta raw food, iallafall jag, trots lindrig mens, så hysteriskt roligt är det faktist inte, säger jag och tar en rejäl tugga till av den tjocka skivan rökt sidfläsk som jag mumsar till eftermiddagsgodis  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

johena

• Dalarna
« Svar #62 skrivet: 10 okt-11 kl 11:46 »
Har skummat igenom tråden nu, och vill kommentera något jag tycker är lite märkligt. I början var det någon som skrev om ett bröllop han/hon varit på, och hur hemskt det varit att det "bara" blivit serverade raw food, att man borde anpassa sig och servera "riktig" mat. Många kommentarer och medhållanden på det. Lite senare är det plötsligt helt fel att anpassa sig och laga mat alla kan/vill äta, utan då ska folk minsann äta vad som bjuds! Vad är det för en enkelspårighet? Jag kanske missuppfattat den här motsättningen, jag hoppas det. Annars tycker jag det är trist att folk är så intoleranta mot varandra och varandras val.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #63 skrivet: 10 okt-11 kl 19:18 »
Har skummat igenom tråden nu, och vill kommentera något jag tycker är lite märkligt. ... Jag kanske missuppfattat den här motsättningen, jag hoppas det. Annars tycker jag det är trist att folk är så intoleranta mot varandra och varandras val.

Jag förklarar gärna igen hur min inställning ser ut. För mig får folk äta vad de vill så länge de gör det frivilligt och mår bra av det.

Den normativa måltiden i dagens västvärld består av ris/potatis/pasta samt kött/fisk och kokta grönsaker/sallad. Ev. med en sås eller liknande tillbehör. Det är självklart att alla som vill ha specialkost ska få det. Den gruppen inbegriper såväl olika sorters vegetarianer, religösa såväl som allergiker.

Jag har inte något problem med att då och då äta en helvegetarisk måltid. Det är inte det som det handlar om i fallet med bröllopet. Men, vi serverades en måltid utan kolhydrater och som dessutom bestod av endast råkost. Råkost i stora mängder utlöser, hos ovana personer, starka magrörelser ... vilket gjorde att många mådde fysiskt dåligt - förutom att de inte blev mätta.

Sedan är det en annan diskussion om normerna bör förändras. Jag anser dock inte att man ska använda sitt bröllop som en plats för sådan form av aktivism. Bröllopet är, anser jag, ett stort steg som man vill att alla ska minnas med glädje.

Det har framkommit åsikter om att man får väl göra som man vill på sitt eget bröllop. Jo, visst, men då hade de kunnat vara tydligare i inbjudan. Där stod endast vegetarisk kost. För de allra flesta - även vegetarianer - innebär det en mängd olika rätter: gratänger, pajer, grytor m.m. som mättar på ett helt annat sätt än den råkost som vi blev serverade.

Undrar hur många som avstått från att komma om de vetat vad som serverats. Som jag tidigare nämnt så fanns där bland annat flera familjer från Iran - och de är vana vid RIKTIGA bröllop! För dem var nog detta ett fattigdomsbevis. Likaså för de äldre.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #64 skrivet: 10 okt-11 kl 20:02 »
Underbart att du vågar säga det! Ibland blir det bara för mycket om det är bjudning för flera människor. En äter inte kött, en annan äter inte fisk, en tål inte ägg, en tål inte paprika, en har diabetes, en äter inte lök, en äter inte snabba kolhydrater, en är laktosintolerant, en är glutenallergiker osv. Man talar bara om vad man inte tål och förväntar sig att få något som passar. Det hade väl gått an om det bara var en person att ta hänsyn till men snart är det var och varannan som det ska tas specialhänsyn till.
Lite knasiga tycker jag allt att man blir.

Man serverar alla de där människorna svampsoppa.
Kan erkänna att  jag är lite trött på att aldrig få äta samma mat som andra vid bjudningar.

Jansdotter

• Småland
« Svar #65 skrivet: 10 okt-11 kl 21:36 »
http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/raw-food-och-mens

Uppenbarligen är det farligt att äta raw food. Det förändrar kroppens naturliga funktioner och det skadar hjärnan så att man tror att förändringen är något bra!

Sedan såg jag att de vill att framtidens barn ska leva på frukt eller luft! Jag blir verkligen bekymrad för deras barn och hoppas att BVC upptäcker dessa familjer. En växande hjärna behöver mycket fett!

Sedan funderar jag på hur ni som åter raw food ställer er till den historiska, eller snarare paleontologiska forskningen som visar att människans hjärna började växa i storlek i samband med att hon började tillaga sin mat och att bättre tillgodogöra sig matens näringsämnen? Det är från den tiden som mer hon har lämnat mer avancerade lämningar efter sig.

johena

• Dalarna
« Svar #66 skrivet: 12 okt-11 kl 09:00 »
Tack för ditt svar, Nässelhäxan! Visst kan jag förstå hur du tänker...men ändå inte. Om jag skulle gifta mig- nog sjutton skulle jag servera mat jag själv äter (+ allergianpassad mat). Det är ju min dag! Om folk inte kan godta det får de helt enkelt låta bli att komma. (obs. att jag är INTE råkostare) I allmänhet, har jag märkt unde mina 15 år som vegetarian, är det köttätare som har svårast att acceptera andras matvanor. Inte tvärtom, som många vill hävda. Blir jag bjduen på mat frågar jag om jag skall ta med något eget, liksom man får ta med eget kött om man vill äta det hos mig.

Men som sagt, det jag reagreade mest på var just den här eneklspårigheten från många i tråden, och jag hopaps fler skriver och förklarar hur de menar. 

Jag förklarar gärna igen hur min inställning ser ut. För mig får folk äta vad de vill så länge de gör det frivilligt och mår bra av det.

Den normativa måltiden i dagens västvärld består av ris/potatis/pasta samt kött/fisk och kokta grönsaker/sallad. Ev. med en sås eller liknande tillbehör. Det är självklart att alla som vill ha specialkost ska få det. Den gruppen inbegriper såväl olika sorters vegetarianer, religösa såväl som allergiker.

Jag har inte något problem med att då och då äta en helvegetarisk måltid. Det är inte det som det handlar om i fallet med bröllopet. Men, vi serverades en måltid utan kolhydrater och som dessutom bestod av endast råkost. Råkost i stora mängder utlöser, hos ovana personer, starka magrörelser ... vilket gjorde att många mådde fysiskt dåligt - förutom att de inte blev mätta.

Sedan är det en annan diskussion om normerna bör förändras. Jag anser dock inte att man ska använda sitt bröllop som en plats för sådan form av aktivism. Bröllopet är, anser jag, ett stort steg som man vill att alla ska minnas med glädje.

Det har framkommit åsikter om att man får väl göra som man vill på sitt eget bröllop. Jo, visst, men då hade de kunnat vara tydligare i inbjudan. Där stod endast vegetarisk kost. För de allra flesta - även vegetarianer - innebär det en mängd olika rätter: gratänger, pajer, grytor m.m. som mättar på ett helt annat sätt än den råkost som vi blev serverade.

Undrar hur många som avstått från att komma om de vetat vad som serverats. Som jag tidigare nämnt så fanns där bland annat flera familjer från Iran - och de är vana vid RIKTIGA bröllop! För dem var nog detta ett fattigdomsbevis. Likaså för de äldre.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 12 okt-11 kl 10:11 »
Hjärnan behöver FETT och PROTEIN för att fungera. Hur man får i sig detta fett och protein är upp till var och en, alla blir saliga på sin fason. Men att ge barn enbart raw hävdar jag är ren vanvård.

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #68 skrivet: 14 okt-11 kl 01:46 »
Hjärnan behöver FETT och PROTEIN för att fungera. Hur man får i sig detta fett och protein är upp till var och en, alla blir saliga på sin fason. Men att ge barn enbart raw hävdar jag är ren vanvård.

Exakt vilka mängder är det som är rekommenderat som ett minimum för homo sapiens och av vilka olika sorters fett är det som människan måste ha?
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 14 okt-11 kl 16:31 »
Exakt vilka mängder är det som är rekommenderat som ett minimum för homo sapiens och av vilka olika sorters fett är det som människan måste ha?

Därom tvista de lärde. Men det finns många studier som tyder på att ett större intag av protein och fett under bardomen ökar chansen för intelligenta vuxna. Där med inte sagt att det måste vara animaliskt protein, eller fett.

papaverace

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 07 dec-11 kl 15:14 »
http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/raw-food-och-mens...Sedan såg jag att de vill att framtidens barn ska leva på frukt eller luft! Jag blir verkligen bekymrad för deras barn och hoppas att BVC upptäcker dessa familjer. En växande hjärna behöver mycket fett!...

Sedan funderar jag på hur ni som åter raw food ställer er till den historiska, eller snarare paleontologiska forskningen som visar att människans hjärna började växa i storlek i samband med att hon började tillaga sin mat och att bättre tillgodogöra sig matens näringsämnen? Det är från den tiden som mer hon har lämnat mer avancerade lämningar efter sig.

Det finns bevisligen folk som inte ätit på många år men har en utmärkt hälsa. Dom tar näring ur Prana. Fråga mig inte hur det går till, men åtskilliga fall fr Europa - där folk levde friska på en oblat om dan i många år - finns väl dokumenterade. Giri Bala är väl den mest kända men Jasmuheen har inte ätit på många år, och jag har träffat folk som gjort sammalunda. Dock måste man då ha en enorm "tro".

Människans hjärna 'började växa'. Vår ras är en helt annan ras än de du beskriver, och några mellanformer har aldrig hittats. i alla gamla religioner och folkberättelser - ja även i bibeln - finns det minnen av hur folk en gång enbart har ätit örter, men efter floden så blev det kött. Alla andliga personer vet att då man äter kött - speciellt rött kött, i synnerhet gris - så minskar de intuitiva vibbarna. Den som är 'psykisk' blir det mkt mer om man äter ekologisk Raw Food.

Har btw upptäckt att TOTAL saltsyrabrist var orsaken till att jag inte tålde Raw. Kunde inte få igång den alls med naturliga metoder, men äter glutaminsyra och har märkt en otrolig förbättring. 98.5% av västvärldens befolkning har saltsyrabrist, ÄVEN de med sura uppstötningar...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #71 skrivet: 07 dec-11 kl 15:26 »
Klart hjärnan påverkas om man inte äter ordentligt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #72 skrivet: 09 dec-11 kl 10:13 »
Det finns bevisligen folk som inte ätit på många år men har en utmärkt hälsa. Dom tar näring ur Prana. Fråga mig inte hur det går till, men åtskilliga fall fr Europa - där folk levde friska på en oblat om dan i många år - finns väl dokumenterade.
Nåja, men du kan väl skaka fram lite sån där dokumentation då.

Citera
Giri Bala är väl den mest kända men Jasmuheen har inte ätit på många år, och jag har träffat folk som gjort sammalunda. Dock måste man då ha en enorm "tro".
I alla fall ska ens fans ha en enorm tro.

Citera

Människans hjärna 'började växa'. Vår ras är en helt annan ras än de du beskriver, och några mellanformer har aldrig hittats. i alla gamla religioner och folkberättelser - ja även i bibeln - finns det minnen av hur folk en gång enbart har ätit örter, men efter floden så blev det kött. Alla andliga personer vet att då man äter kött - speciellt rött kött, i synnerhet gris - så minskar de intuitiva vibbarna. Den som är 'psykisk' blir det mkt mer om man äter ekologisk Raw Food.
Gris eller rött kött, hur ska du ha det?
Vadå inga mellanformer hittad?
Sen kan du väl kolla lite bättre i bibeln, det slaktas ju till höger och vänster.

Citera
Har btw upptäckt att TOTAL saltsyrabrist var orsaken till att jag inte tålde Raw. Kunde inte få igång den alls med naturliga metoder, men äter glutaminsyra och har märkt en otrolig förbättring. 98.5% av västvärldens befolkning har saltsyrabrist, ÄVEN de med sura uppstötningar...

Var får du allt ifrån?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 09 dec-11 kl 10:15 »
Var får du allt ifrån?

Papaveraceae = opium.

JOW

• Värmland
« Svar #74 skrivet: 09 dec-11 kl 11:36 »

Så din protonpump hade helt slutat att fungera...
Berätta gärna mer om hur du kom fram till detta.
Och gärna någon referens på siffran 98,5%. Kan det möjligen vara för att Loosec och andra protonpumpshämmare knapras av hela mänskligheten...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #75 skrivet: 09 dec-11 kl 12:07 »
Det finns bevisligen folk som inte ätit på många år men har en utmärkt hälsa. Dom tar näring ur Prana. Fråga mig inte hur det går till, men åtskilliga fall fr Europa - där folk levde friska på en oblat om dan i många år - finns väl dokumenterade. Giri Bala är väl den mest kända men Jasmuheen har inte ätit på många år, och jag har träffat folk som gjort sammalunda. Dock måste man då ha en enorm "tro".

Vad drack det då? Är det lika väldokumenterat?

Var och en må bli salig på sin tro bara man inte utsätter barn. Jag har inte läst tråden ordentlig och vet inte om någon som förespråkar Raw Food också förespråkar det för barn  :o

När mat upphettas blir det mer lättsmält och vi kan få ur mer näring ur maten. Många gånger äter vi dock mat som inte enbart är hemma lagad utan halvfabrikat eller dyligt vilket säkert påverkar människor negativt och när de börjar äta Raw Food så mår det jättebra. Ganska logiskt dock.

Men för att återgå till barn vill jag ge ett tänkvärt exempel som har hänt i djurvärlden. De flesta känner till Kolmården och att de har vildhundar där. Vildhundarna fick adekvat mat utifrån ett hundperspektiv och mådde gott. Men så fick dessa hundra valpar som växte bra och var fina fram till den dagen då de började äta maten som de vuxna djuren serverades. Maten täckte det näringsbehov som hundarna har vad gäller behov av energi och protein men valparna fick nervskador och dog/avlivades. Fodret täckte inte valparnas behov av fett i kosten. Nervceller är omslutna av fettceller för att signalen som nervcellen förmedlar ska kunna röra sig långa distanser tillräckligt fort. Detta fett är bland det sista som brytas ner vid svält och visar sig antagligen inte hos en vuxen människa förrän den är påväg att dö av svält. Barn däremot utvecklar sina nervbanor och finns inget fett av god kvalité hämmas utvecklingen av nervbanorna. Alltså barn ska ha tillgång till olika sorters fetter. Visst finns det delade meningar om vilka fetter som är nödvändiga så man kan väl helt enkelt täcka allt. Alltså fett från växter, fett från mjölkprodukter, fett från kött och fett från fisk. Däremot fett från chips, pommes frites, hamburgare och dyl inkuderas inte  ;). En allsidig kost är ett barns rättighet. Light produkter ska aldrig komma i närheten av ett barn. Är de lite runda om magen är det mer motion och mindre godis, läsk, chips, hel- och halvfabrikatmat som gäller.

Sen är man vuxen och gillar att trixa och fixa är det bara att köra igång. Själv håller jag mig till att äta lite av varje utom rött kött. Jag tror inte på dieter speciella dieter som till exempel LCHF dieten men är man vuxen får man göra som man själv vill och på det stora hela så går det på ett ut. Vi vuxna växer ju bara på bredden och får vi tillväxthämningar där så gör det ju inte så mycket  ;)
Men lämna barnen utanför, de får pröva när de är vuxna  :)

JOW

• Värmland
« Svar #76 skrivet: 09 dec-11 kl 12:28 »
Galopp

Hur kommer det sig att du undviker sk. rött kött? Antar att du menar rent kött från nöt och lamm.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 09 dec-11 kl 12:30 »
Var och en må bli salig på sin tro bara man inte utsätter barn. ... Barn däremot utvecklar sina nervbanor och finns inget fett av god kvalité hämmas utvecklingen av nervbanorna. Alltså barn ska ha tillgång till olika sorters fetter. Visst finns det delade meningar om vilka fetter som är nödvändiga så man kan väl helt enkelt täcka allt. Alltså fett från växter, fett från mjölkprodukter, fett från kött och fett från fisk. Däremot fett från chips, pommes frites, hamburgare och dyl inkuderas inte  ;). En allsidig kost är ett barns rättighet. Light produkter ska aldrig komma i närheten av ett barn. Är de lite runda om magen är det mer motion och mindre godis, läsk, chips, hel- och halvfabrikatmat som gäller.

HURRA! Jättebra skrivet!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #78 skrivet: 09 dec-11 kl 12:40 »
Galopp

Hur kommer det sig att du undviker sk. rött kött? Antar att du menar rent kött från nöt och lamm.

Det finns ingen djupare tro i detta än att jag som barn (typ 13 år) förälskade mig (inte det typ av kärlek som är mellan två människor utan den som är mellan ett barn och det djur) i en tjur som då stått hela sitt liv i ladan uppbunden. Jag gav honom gräs och kelade med honom under den veckan jag var på bondgården. Jag kallade honom Knutt och han råmade varje gånga jag kom och så slickade han mig i ansiktet. Men, han skulle ju slaktas och då ville jag inte råka äta upp honom så då valde jag att inte äta rött kött på ett år. Alltså inte får, nöt svin eller dyligt (inte särskilt genomtänkt  :)) och sen har det bara fortsatt. Idag känner jag att jag inte har något behov att äta detta kött delvis för att jag ogillar djurhållningen som vissa gårdar har idag. Jag vet inte hur det blir i framtiden då jag tänkt utöka min egna djurhållning, det kanske skulle få mig att börja äta kött igen. Sen är det så att jag älskar frukt och grönt så det gör mig inget. Så det är inget djuplodat beslut direkt  ;D

Egentligen tror jag på en varierad kost som också innehåller rött kött men man lever inte alltid som man lär  :-[

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #79 skrivet: 09 dec-11 kl 12:58 »
Papaveraceae = opium.

;D ;D ;D ;D Det förklarar det mesta i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser