Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?  (läst 28018 gånger)

handydandy

• Västergötland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #80 skrivet: 09 dec-11 kl 13:03 »
Ät vad ni vill människor (men använd hjärnan såklart)! Ni är levande individer på denna planet och behöver mat för att inte dö. Så ät för guds skull och sluta tjaffsa så himla mycket och peka finger på vad som är rätt och fel.
Så länge man är boende i industriella civilisationen och inte är 100% självhushållande med allt man stoppar i sig så kan jag säga att ens händer är blodiga. för det är stört omöjligt att äta en måltid idag som är helt fläckfri från destruktivitet.
Sedan kan man minimera detta eller maximera detta. Äter man ex. kött från en liten lantgård där de slaktar själva (och därmed inte får scan loggan på kartongen) så har de djuren (om det nu är en snäll djurvänlig djurhållare) haft det betydligt bättre än de som är fast i den industriella djurmarknaden och likadant med grönsaker.
Köper du grönt som det står findus på kan jag garantera er att dessa grönsaker har fått utstå betydligt mycket värre uppoffringar i form av agrikulturens bojor än om man skaffar mat från en ekologisk odlande närliggande gård.
(problemet är att för de flesta människor inom den industriella civilisationen är detta en omöjlighet idag)

Min poäng, om det nu finns någon. Respektera varandra. Oavsett om de äter kött eller inte kött. Fisk eller inte fisk, grönt eller inte grönt.

"I'm just a human being trying to survive in a world that is very rapidly loosing its understanding in what it means to be human //John Trudell"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #81 skrivet: 09 dec-11 kl 13:08 »

Min poäng, om det nu finns någon. Respektera varandra. Oavsett om de äter kött eller inte kött. Fisk eller inte fisk, grönt eller inte grönt.

Skönt, man slipper ha respekt för de som påstår sig inte har ätit på flera år.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

handydandy

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 09 dec-11 kl 13:27 »
Skönt, man slipper ha respekt för de som påstår sig inte har ätit på flera år.

heh, man borde väl respektera de som vägrar och äta också. eller du syftade kanske inte på sånt.
"I'm just a human being trying to survive in a world that is very rapidly loosing its understanding in what it means to be human //John Trudell"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #83 skrivet: 09 dec-11 kl 14:06 »
heh, man borde väl respektera de som vägrar och äta också. eller du syftade kanske inte på sånt.

Nej, jag syftar på di dära gurus som påstår sig har fastat i flera år och endast lever på karma.

JOW

• Värmland
« Svar #84 skrivet: 09 dec-11 kl 14:44 »
Läste för ett tag sedan om en sån där helig man i Indien som satt med benen i kors på en pelare och levde på luft. Han avslöjades dock. Någon kom på honom med att, på natten, hoppa ned från sin upphöjdhet och slinka in för ett mål mat på bästa utskänkningsställe...
De som påstår att man kan leva på enbart karma och luft har en hel del att bevisa rent biologiskt.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 09 dec-11 kl 17:14 »
Jag vet en gubbe som bodde i en stuga i skogen med ett gäng katter, han hade gett bort tvättmaskinen till grannen.
Han kokade kött i en stor gryta utan kryddor och åt bara.
Han skulle ni ha tyckt varit konstig!
Själv har jag börjat med Rawfood efter mer eller mindre ätit vegetariskt med en del fisk och fågel i ca 6 år.
Jag kan tillägga att jag är nog en väldigt öppensinnig människa, men ingen skogsmulle som han ovan.
Dessutom försvann min klåda och mina utslag som jag haft i över tio år.
Det där med vikten kan jag väl hålla med om, men innan vräkte jag i mig fikabröd för att hålla vikten.
Hunden ger jag dock rått kött!
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

papaverace

• Uppland
« Svar #86 skrivet: 09 jan-12 kl 17:03 »
Läste för ett tag sedan om en sån där helig man i Indien som satt med benen i kors på en pelare och levde på luft. Han avslöjades dock. Någon kom på honom med att, på natten, hoppa ned från sin upphöjdhet och slinka in för ett mål mat på bästa utskänkningsställe...
De som påstår att man kan leva på enbart karma och luft har en hel del att bevisa rent biologiskt.

Ja, sådana finns. Och en del av dem som lever på Prana kan ta en kopp te nån gång, eller lite mat nån gång i månaden för att inte verka oartiga vid bjudningar. Och då är folk genast framme och säger att dom äter ju! De jag träffat har inte skrutit utan varnat andra för att göra det, för man måste vara förberedd. Men det finns dokumenterade fall, och jag struntar i att ge länkar, det är väl bara att googla Jasmuheen el Giri Bala själva.

Jag har sett folk som fick börja äta för att deras anhöriga gnatade så, trots att de ju såg att de inte gick ned i vikt. Åtskilliga Qigong-utövare lever i 'Bigu'. Och det är väl egentligen ingen EGENTLIG skillnad på att koncentrationslägerfångar - VISSA ALLTSÅ! - kunde överleva i 12 år på några skivor grovt bröd, vilket alltså var alldeles för lite kalorier. Dom borde dött allihopa.

Att folk 'vet' så mkt fast dom inte alls studerat fenomenet, utan bara hört rykten, är rätt betecknande. Papaver Somniferum påverkar inte tankeförmågan - vilket däremot aspartam gör - men det är ointreessant då jag inte använder några som helst droger, ej heller kaffe, tobak o alkohol.

Att en enormt stor del av de med halsbränna i själva verket har BRIST på magsyra, är ett känt faktum i naturläkekretsar.

Man får ofta för lite magsyra vid Levande Föda, därför är det så viktigt att gröna blad utgör en stor procent av kosten. Och gärna bittra örter...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #87 skrivet: 11 jan-12 kl 10:18 »
Ja, sådana finns. Och en del av dem som lever på Prana kan ta en kopp te nån gång, eller lite mat nån gång i månaden för att inte verka oartiga vid bjudningar. Och då är folk genast framme och säger att dom äter ju! De jag träffat har inte skrutit utan varnat andra för att göra det, för man måste vara förberedd. Men det finns dokumenterade fall, och jag struntar i att ge länkar, det är väl bara att googla Jasmuheen el Giri Bala själva.

Och därmed får trådens titel igen att jakande svar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #88 skrivet: 14 jan-12 kl 04:12 »
Det där med vikten kan jag väl hålla med om, men innan vräkte jag i mig fikabröd för att hålla vikten.

Vad underbart att ha problem med att gå upp i vikt! Bara det är ett skäl att pröva Raw Food.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

papaverace

• Uppland
« Svar #89 skrivet: 03 maj-13 kl 11:47 »
Vad underbart att ha problem med att gå upp i vikt! Bara det är ett skäl att pröva Raw Food.

Det måste vara underbart att bara veta allt. Som du.

kurt

« Svar #90 skrivet: 03 maj-13 kl 16:13 »
En av de större metabola skillnaderna mellan människor och chimpanser är att människor har enzymet amylas i saliven. Det har historiskt gjort det möjligt för människor att utnyttja stärkelserika livsmedel (som ofta behöver tillagas över värme), och dessa stärkelserika livsmedel kan sparas mycket lång tid och kan också transporteras utan att förfaras. Det är en viktig förutsättning för att människans utbredning över hela jorden. Genom att skörda och samla stärkelserika livsmedel så fick vi ett förråd som vi kunde leva på under kalla varma eller på annat sätt extrema årstider.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2377015/

hånung

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 03 maj-13 kl 18:35 »
Det måste vara underbart att bara veta allt. Som du.
Du får ursäkta ja tror du ser upp till fel grabb i den saken .

papaverace

• Uppland
« Svar #92 skrivet: 16 maj-13 kl 16:09 »
Du får ursäkta ja tror du ser upp till fel grabb i den saken .

Javisst! Den stackars Henrik hade ju bara uttryckt en åsikt. Det var denne besserwisser som skulle haft det...

Och därmed får trådens titel igen att jakande svar.

"Det måste vara underbart att veta allt."

Jag lyckades, ridå, inropningar, applåder etcetc.  ::)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #93 skrivet: 16 maj-13 kl 19:29 »
Javisst! Den stackars Henrik hade ju bara uttryckt en åsikt. Det var denne besserwisser som skulle haft det...

"Det måste vara underbart att veta allt."

Jag lyckades, ridå, inropningar, applåder etcetc.  ::)

Oh, ännu en chans att ge frågan ett jakande svar.  ;D

ekonomisanering

« Svar #94 skrivet: 16 maj-13 kl 20:39 »
Min jocbkompiskille är rawfoodare för han tycker symd om djuren. Knasig? Nej det mest givande sällskap jag hittat på många år. Själu äter jag både djur, sunk o al5t jag blev uppfostrad till o har både b/12-brist o knasiga idéer, så nu minskar jag k6ttintaget- kan 4nte bli värre

papaverace

• Uppland
« Svar #95 skrivet: 02 aug-13 kl 13:28 »
Oh, ännu en chans att ge frågan ett jakande svar.  ;D

Kan du inte variera dig lite? Men Besserwissers brukar vara rätt stereotypa eftersom dom aldrig kan gå utanför sin snäva krets av inrepeterade tankegångar.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #96 skrivet: 28 aug-13 kl 02:31 »
Jag är övertygad om att jag fick i mig något gift för ett antal år sedan, som kroppen haft väldigt svårt att göra sig av med. I samband med en rejäl överansträngning började näsan utsöndra en droppe blod per dag, inte näsblod egentligen, utan kontrollerat. Efter några månader minskade det till en droppe i veckan, och nu inget. Jag gissar att det är någonting jag druckit, som varit processat  :P Så jag tror på gifter. Förresten en av mina tjejer hade fibromyalgi, väldig värk, som kom i stötar. Hon var övertygad om att det kom från kvicksilver i tänderna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser