Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft på älgräs  (läst 7821 gånger)

Markim

• Gäst
Saft på älgräs
« skrivet: 18 jul-10 kl 22:26 »
Halloj
Har någon provat att göra saft på älgörtsblommorna??
Ska tydligen smaka som flädersaft??

här är receptet

50-50 stora älgörtsblommor
skölj blommor och 2-4 citroner
skär citronerna i skivor och varva med blommorna med 2kg socker i en hink eller bunke
koka 2 liter vatten lös upp 60g citronsyra.
Häll över vattet och rör om väl..
Låt stå övertäck och svalt i 4-5 dagar,rör om då och då.S
Sila av och häll upp på flaskor..

mvh
Majsan
Man kanske ska prova imorgon..
« Senast ändrad: 18 jul-10 kl 22:39 av Markim »

Maddie

• Uppland
SV: Saft på älgräs
« Svar #1 skrivet: 18 jul-10 kl 22:44 »
Mina grannar gör sådan saft . De säger att den är lite speciell.. Funkar  vid huvudvärk !  :)
Jag ska nog också prova att göra den ! :)
« Senast ändrad: 18 jul-10 kl 22:47 av Maddie »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 18 jul-10 kl 22:48 »
Smakade på bondelindas häromdan o den var mycket god, så nu har jag en dubbelsats som står i kylen o väntar :)

Men jag tog färre blommor; 20 klasar till 2 liter vatten, samma mängd som jag har till flädersaft.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Markim

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jul-10 kl 22:49 »
åfan..Ska göra den imorgon me mormor då..
Om det finns blommor kvar..hoho
mvh
Majsan

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 18 jul-10 kl 23:01 »
Jag plockade blommor för att göra saft förra året, men avskräcktes av den otroliga mängd småkryp som fanns på blommorna. Hur gör man smartast för att bli av med dem? Eller blundar man och kokar saft på både blommor och kryp?  ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-10 kl 23:16 »
Smakade på bondelindas häromdan o den var mycket god, så nu har jag en dubbelsats som står i kylen o väntar :)

Men jag tog färre blommor; 20 klasar till 2 liter vatten, samma mängd som jag har till flädersaft.
visst var den god :D.. konstigt att den inte säljs i affärn...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 jul-10 kl 23:34 »
Jag plockade blommor för att göra saft förra året, men avskräcktes av den otroliga mängd småkryp som fanns på blommorna. Hur gör man smartast för att bli av med dem? Eller blundar man och kokar saft på både blommor och kryp?  ;)
Precis som med fläder, bär och annat som har kryp på sig, lägg i rikligt med kallt vatten, se till att alla blommor hamnar under ytan. Antingen kryper insekterna upp, eller så dör de och sjunker. Skölj i omgångar och använd sedan. Då ska det vara minimalt med insekter kvar. Och de som ev finns kvar får man försöka att inte bry sig om.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 jul-10 kl 23:36 »
Ah, tack för tipset! Då ska jag banne mig prova igen för nu blommar de för fullt här i trakterna.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Markim

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jul-10 kl 07:54 »
Halloj
Kan man inte skaka av dom eller lägga blommorna på en vit duk eller någe??
Mormor och jag ska ut idag..
Ska bli kul att höra hur er saft blir..
Hoppas jag har tålamod bara..=)
mvh
Majsan

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 19 jul-10 kl 08:50 »
bara ett liten notering..... saften innehålles salycilicsyra ( asprin) och bör ej drickas i större mängder av gravida eller barn....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

betsla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 19 jul-10 kl 10:25 »
bara ett liten notering..... saften innehålles salycilicsyra ( asprin) och bör ej drickas i större mängder av gravida eller barn....

mvh

Jonathan

Mmm, man kanske kan frysa ner den och dricka vid huvudvärk? Ungarna får nöja sig med rabarbersaft =)

Varg-älva

• Finland
« Svar #11 skrivet: 19 jul-10 kl 10:30 »
Jag fryser alltid ner saften och vi använder den vid förkylningar. Omgivningen har lärt sig att jag har i frysen och brukar be om en burk när de är riktigt förkylda. I år blev det 22 burkar saft....

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 20 jul-10 kl 16:04 »
Älggrässaft är fantastiskt gott! Jag plockade mycket förra året och frös in. Det funkar fint till saft!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 20 jul-10 kl 16:38 »
hej,

min saft blev extremt beskt.....

vad blev det för fel???

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 20 jul-10 kl 16:45 »
Hade du med för mycket av det vita skalet på citronerna? Vissa citroner har tjockt skal med mycket vitt, och detta är väldigt beskt, särskilt om det blir uppvärmt och sedan får ligga i vätska, som när man gör saft.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Angua

« Svar #15 skrivet: 20 jul-10 kl 17:38 »
Låter väldigt gott, har en hel del älgört i en av hagarna, får ge mig ut och plocka i morgon. Hästarna äter dem ju inte så de har nog inget emot att jag tar en del!

betsla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 20 jul-10 kl 19:08 »
Kan man frysa blommorna för att använda dem i te på vintern? Såklart är de bäst färska, men de kanske funkar frysta också?

Varg-älva

• Finland
« Svar #17 skrivet: 20 jul-10 kl 21:33 »
Jag har aldrig prövat på att frysa blommorna. Testa gärna och berätta hur det blev!
Däremot brukar jag torka blommorna till te.

betsla

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 20 jul-10 kl 22:49 »
Jag har aldrig prövat på att frysa blommorna. Testa gärna och berätta hur det blev!
Däremot brukar jag torka blommorna till te.

Ja, det är klart... att man torkar dem istället. Men jag kan frysa en omgång också =)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 21 jul-10 kl 17:33 »
Älggrässaft är fantastiskt gott! Jag plockade mycket förra året och frös in. Det funkar fint till saft!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser