Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk kattmat?????????  (läst 12754 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vegetarisk kattmat?????????
« Svar #40 skrivet: 10 okt-06 kl 13:47 »
Tycker ärligt talat att hela diskussionen om vegetarisk kattmat är befängd.  >:(

katten är ett rovdjur som behöver proteiner och aminosyror som finns i kött inte i bönor,kikärter osv för att den ska fungera.

(Rov)djuren har i alla tider ätit varandra,det tillhör livets cykel, varför skulle då människan med sina vegani dee´r omkullkasta något som fungerat i tusentalts år?!

Nu må alla veganer och vegeterianer här bli förbannade men kan ni inte hålla era filosofier till er själv, och andra människor och sluta blanda in djur som inte kan iopponera sig. Jag har inget emot veganer mm, de får äta precis vad de vill och det respekterar jag men när man börjar dra in djuren i saker som går stick i stäv med naturen så måste jag säga ifrån...blir rent av sur  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Suresh

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 10 okt-06 kl 14:01 »
Nu skall jag göra mitt första inlägg i den här tråden:

Först det där med etiken:

Rätt och fel är bara filosofiskt snömos om man inte kopplar det till ett syfte. Att äta biff är fel om man har tänkt att reinkarnera som en brahmin. Att äta proteinfri diet är fel om man har tänkt att styrketräna.

Att följa lagen är fel om ens syfte är att hamna i fängelse och det är inte rätt att fråga om lov först om man har tänkt att våldta någon. Sen är det för det mesta inte rätt att våldta någon om man månar om den andres välbefinnande och ens egen självkänsla.

Så var det där med vegetarisk kattmat.

Katter har en viss fysionomi som man inte kan göra något åt. De kan t ec producera eget C-vitamin, vilket gör att de inte behöver äta apelsiner.

Alltså - ge inte apelsin till en katt - det är dömt att misslyckas. Hon kommer bara att fnysa och gå sin väg.

Däremot kan det ju varaintessant att veta vilken slags vegetabilisk föda som funkar för katter. Det kan ju vara bra att veta, tex om man skall ha med sig en katt på en rymdstation och måste odla eget käk. Det verkar onödigt att lusa ner rymden med möss bara för att ge katten något att äta.

Personligen skulle jag vilja ha mer forskning på vad man kan göra för att hålla katten borta från min havregrynsgröt och vegetariska lasagne. Och gud vad jag är trött på att inte kunna lämna osten framme.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #42 skrivet: 10 okt-06 kl 19:30 »
Åt h-vete med vegan rörelsen.

Katter är och förblir rovdjur. Skolkade ni biologi lektionerna ???

Vi människor är också rovdjur, men det fattar inte veganer som alla ser ut som undernärda, bleka benrangel. >:(

Satte in en bild på en gullig skogskatt unge som en dag blir en fullfjärdrad jägare. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

suss82

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 10 okt-06 kl 23:10 »
Åt h-vete med vegan rörelsen.

Katter är och förblir rovdjur. Skolkade ni biologi lektionerna ???

Vi människor är också rovdjur, men det fattar inte veganer som alla ser ut som undernärda, bleka benrangel. >:(

Satte in en bild på en gullig skogskatt unge som en dag blir en fullfjärdrad jägare. ;D
Du borde verkligen läsa på lite,vi människor är verkligen inte rovdjur.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #44 skrivet: 10 okt-06 kl 23:20 »
Du borde verkligen läsa på lite,vi människor är verkligen inte rovdjur.

Fråga en evolutionsbiolog hur vi rimligen tilskansat oss den proteinrika föda vi behövt för att driva vår extremt kostsamma hjärna, om vi inte ätit kött. under vår utveckling.
Att vi inte är snabba, inte har klor och inte har huggtänder är helt naturligt, vi har nämligen använt redskap och eld sedan så långt innan den moderna människan uppstod så att vi utvecklats till att inte behöva dem. Vår motstående tumme och vår överlägsna hjärna är våra klor, huggtänder,snabba ben  etc.
Sen är vi inte uteslutande rovdjur, vi är liksom björnen allätare.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

christine

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 11 okt-06 kl 13:39 »
http://www.de5stora.com/

Läs på här om bl a människan som rovdjur. Visst är vi allätare, det är en gris också.

Vidhåller att vi männsiskor är rovdjur och står för det. >:( >:(

leifhh

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 okt-06 kl 13:57 »
Att hålla djur för att hålla landskapet öppet är viktigt men tyvärr så är det inte möjligt i vissa delar av landet Pga. rovdjurstrycket.
Dom flesta fårägare vill inte ha får om dom riskerar att få dom rivna dagligen av rovdjur.
Som tur är så gäller det inte hela sverige, för det är ju vackert med öppna landskap!!

Lite Off Topic, jag vet, men den här tråden handlade ju om kattmat  ::)
får kan väl i denna tråd betraktas som (lo-)kattmat     ;D
med andra ord inte helt OT

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #47 skrivet: 11 okt-06 kl 14:16 »
Personligen skulle jag vilja ha mer forskning på vad man kan göra för att hålla katten borta från min havregrynsgröt och vegetariska lasagne. Och gud vad jag är trött på att inte kunna lämna osten framme.

Ja, eller hur? För att inte tala om stuvade makaroner, chokladkaka och annat som katter INTE ska äta. Kanske är det som min salig farfar trodde, att katter har en speciell "brödtand" som gör att de måste äta t.ex. ostbågar lite då och då... ;D

christine

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 11 okt-06 kl 20:53 »
Blir ni andra också trakasserade per mail från Suss82.

Tydligen har man inte åsiktfrihet på det här forumet >:( >:( >:( >:( >:(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har mina åsikter angående manniska som rovdjur. För det är vi.MEN det betyder väl för fan inte att man ska bli trakasserad av en flicksnärta som knappt klivit ur blöjorna och torkat sig bakom öronen. Jag kan bli så jävla förbannad. JAG tar inte skit hur som helst.

Jävla fascistfasoner!! >:( >:( >:( >:( >:( >:(

suss82

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 11 okt-06 kl 23:02 »
Blir ni andra också trakasserade per mail från Suss82.

Tydligen har man inte åsiktfrihet på det här forumet >:( >:( >:( >:( >:(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har mina åsikter angående manniska som rovdjur. För det är vi.MEN det betyder väl för fan inte att man ska bli trakasserad av en flicksnärta som knappt klivit ur blöjorna och torkat sig bakom öronen. Jag kan bli så jävla förbannad. JAG tar inte skit hur som helst.

Jävla fascistfasoner!! >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Du kanske skulle föredra att bli trakasserad av nån äldre? en äldre herre kanske? och jag trakasserar dig inte,jag säger bara att människan inte är rovdjur för det är hon inte!

Suresh

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 okt-06 kl 23:33 »
Du kanske skulle föredra att bli trakasserad av nån äldre? en äldre herre kanske? och jag trakasserar dig inte,jag säger bara att människan inte är rovdjur för det är hon inte!

Jag har en kompis som blev så frustrerad under sin skilsmässa att han sprang in på Barnens Zoo i Slottskogen i Göteborg och högg ihjäl en åsna med kniv. Sen släpade han hem kadavret till en kompis lägenhet och de slaktade hela natten opch frös ner fanstyget i två frysboxar.

Polishundarna sprang som galningar upp och ner i trapphuset i en vecka , men polisen kunde inte följa upp spåret pga bristande bevisning, och husrannsakan lägenhet för lägenhet pga åsnejakt ville de inte ge sig på.

Vad skall man säga att hans stressreaktion berodde på? För lite morötter?
« Senast ändrad: 12 okt-06 kl 00:34 av Suresh »

suss82

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 11 okt-06 kl 23:38 »
Jagf har en kompis som blev så frustrerad under sin skilsmässa att han sprang in på Barnens Zoo i Slottskogen i Göteborg och högg ihjäl en åsna med kniv. Sen släpade han hem kadavret till en kompis lägenhet och de slaktade hela natten opch frös ner fanstyget i två frysboxar.

Polishundarna sprang som galningar upp och ner i trapphuset i en vecka , men polisen kunde inte följa upp spåret pga bristande bevisning, och husrannsakan lägenhet för lägenhet pga åsnejakt ville de inte ge sig på.

stresspykos kanske..

SvenS

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 11 okt-06 kl 23:43 »
Jagf har en kompis som blev så frustrerad under sin skilsmässa att han sprang in på Barnens Zoo i Slottskogen i Göteborg och högg ihjäl en åsna med kniv. Sen släpade han hem kadavret till en kompis lägenhet och de slaktade hela natten opch frös ner fanstyget i två frysboxar.

Herrejäflar..........Du ska alltid vara värst.
« Senast ändrad: 12 okt-06 kl 00:00 av SvenS »

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 12 okt-06 kl 00:14 »

Vilken synnerligen löjlig diskussion. Människan är, liksom tidigare nämnt, precis som björnen allätare. Björnar räknas dock till rovdjur av de flesta. Alltså; människan är ett rovdjur.

christine

• Västmanland
« Svar #54 skrivet: 12 okt-06 kl 00:32 »
Tack Kryp. Precis det är vad jag menar.  :(

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #55 skrivet: 12 okt-06 kl 04:18 »
Jag har en kompis som blev så frustrerad under sin skilsmässa att han sprang in på Barnens Zoo i Slottskogen i Göteborg och högg ihjäl en åsna med kniv. Sen släpade han hem kadavret till en kompis lägenhet och de slaktade hela natten opch frös ner fanstyget i två frysboxar.

Ja jävlar, jag har hört många orsaker till orationell och väldigt tveksam behandling av djur (däribland veganism) men skillsmässostress var en ny anledning för mig ::).

Vad hände med åsnan efteråt? Blev den tröstuppäten eller ligger den kvar i frysen?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #56 skrivet: 12 okt-06 kl 04:36 »
För vrigt så var väl människan, eller snarare männikans förfäder till en början växtätare som övergick till att bli asätare (ungefär vid tidpunkten då vi med händernas hjlp lärde oss att krossa skallar och ben på det som andra predatorer lämnat efter sig).
Därefter dog den växtätande grenen ut och de efterföljande asätarna utvecklades till att bli allätare (omnivorer) vilket satte fart på hjärnutvecklingen och vidareskapade oss själva till det vi är idag (nåja, de flesta av oss i alla fall).

Att jagande djur har en mer utvecklad hjärna än de som är jagade är ju knappast någon större nyhet, och att mäniskan utvecklats till att bli den effektivaste jägaren som befolkar vår planet idag är väl heller ingenting att betvivla.

Om detta faktum är av ondo eller godo går väl sedan för all del att diskutera. För mig är det ingen fråga om "om" vi är "rovdjur" eller "omnivorer" eller inte, det är liksom ställt utom tvivel, frågan är snarare hur vi bäst förvaltar vår kunskap om djurlivet runt omkring oss.
Att vi inte är ämnade att enbart leva på vegetabilier talar nog läkarrapporter och bristsjukdommar bland växtätande människor sitt budskap om på ett ganska tydligt sätt. Liksom självklarheten i att en alltför animalisk kost inte heller visat sig vara lämplig för människan.
Some give it all."

Suresh

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 12 okt-06 kl 05:22 »
Ja jävlar, jag har hört många orsaker till orationell och väldigt tveksam behandling av djur (däribland veganism) men skillsmässostress var en ny anledning för mig ::).

Vad hände med åsnan efteråt? Blev den tröstuppäten eller ligger den kvar i frysen?

Vid närmare eftertanke var det aldrig någon åsna som slaktades i Slottskogen, det var ett får. Åsnan brändes ihjäl i Skövde eller Skara av någon annan galning ungefär samma tid.

Men fåret blev minsann uppätet. Ett behövligt näringstillskott då  olaga jakt och dito bortforsling av kadavret sliter rejält på en jägares krafter.

Om personen som utförde dådet kan jag säga att han under många år var en av mina allra bästa vänner, en av de få jag visste alltid skulle ställa upp för mig och jag visste att jag alltid kunde lita på. Det var även han jag flydde till första gången jag själv ville skilja mig. Den krisen löste vi genom att tre dagar i sträck spela ett D&D-rollspel i DOS-läge på en gammal 386-a. En   virtuell form av hans egen fårdräparterapi.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #58 skrivet: 12 okt-06 kl 06:06 »
Ja min spontana tanke (som jägare) är väl att det ter sig synnerligen osmart att ge sig på ett så pass stort byte som ett får med en kniv. Då främst med tanke på fåret.
Risken för att skada både fåret och sig själv i onödan blir allt för överhängande.

I en nödsituation kan absolut en kniv vara en bra lösning för en avlivning av ett djur i ett fårs storlek, men det är nog knappast en rekomenderbar metod alldeles oavsett hur man mår psykiskt.

Men hur som helst, jag hoppas att din vän mår bättre nu.
Och finns det någon tröst i historien så är det väl att fåret i allafall kom till till nytta som föda även om både orsaken till dess hädanfärd och din väns beteende i lämnar en hel del i beaktande i mina ögon.
Att folk dödar och äter djur stör mig inte mer än att andra djur gör det, men det bör (och borde) ske med respekt för djuret och hänsyn till eventuell risk för onödigt lidandeskapande. Och att döda i vredesmod över någon verklig eller inbillad förorätt är aldrig helt försvarbart.

Some give it all."

Suresh

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 12 okt-06 kl 06:28 »
Jag tror inte att han dödade i vredesmod, snarare i kallt blod. Men jag känner igen din önskan att mästra honom om händelsen.

De diskussioner om etik jag hade med min vän slutade dock oftast med att jag själv kände mig som en idiot. Jag vet inte riktigt hur det gick till, men jag antar att hans oetiska hållning var mer välgrundad än min egen etiska. Han var en godhjärtad men samvetslös pragmatiker som hade en riktig "killer instinct", både i privatlivet och vid pokerbordet. Han var den enda chalmerist jag kände som drog kniv med samma självklarhet som han löste differentialekvationer - även mot sina medmänniskor, vilket kunde vara praktiskt ibland då Haga kryllade av tjackpundare på -80-talet när vi bodde där. Han var - om du förstår liknelsen - en Galois som inte hade dött i en revolverduell i 20-årsåldern.

Jag vet inte vad han gör idag, men jag vet att han lever, för jag träffar hans son då och då.
« Senast ändrad: 12 okt-06 kl 06:36 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare
ärt, läderfiffi, Själv är bäste dräng, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser