Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varnar känsliga läsare för starka bilder i den här tråden..  (läst 6280 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Min frukost  ;D

Mjölkat min fjällnära ko och gjort finsk fil "viili". Det blev helt perfekt i konsistens och smak!

Använde oskummad, men pastoriserad mjölk och ett par skedar köpefil. Vämde mjölken till 40 grader, blandade i filen och lät det sedan stå på köksbänken 24 h.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
Men yoghurten däremot tar sig inte alls, behöver den stå varmare? Har gjort lika med den och använde Icas matlagningsyoghurt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

SannaF

• -
Vad gott det ser ut!!  :P

Det är härligt med hemmagjort! ;D
Mot nya äventyr!

kanka

• Västerbotten
Tror att du behöver "levande" yoghurt, den som inte är det verkar vara dödad på nåt sätt. Jag vet inte riktigt vad som gör det men det funkar i alla fall inte med alla.

Snålvattnet rinner, så jag är nog känslig  ::)

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Fredrikslund

• Södermanland
Vi brukade göra samma förr (nu finns inte korna kvar utan getter istället men går inte alls med den mjölken  :-X ) och vi hällde i sådan där "orginal" yoghurt.. För mig är det den vanligaste eftersom vi alltid köper hem den.. 3% fetthallt och så är den blå/vit och någon gubbe med skägg på framsidan  ::) Funkade kanonens varje gång! Och så fick den stå varmt hela natten. Framför brasan är bäst men brasa är ju inte att tänka på nu  ;D

Existens?

• Gäst
Vi brukade göra samma förr (nu finns inte korna kvar utan getter istället men går inte alls med den mjölken  :-X ) och vi hällde i sådan där "orginal" yoghurt.. För mig är det den vanligaste eftersom vi alltid köper hem den.. 3% fetthallt och så är den blå/vit och någon gubbe med skägg på framsidan  ::) Funkade kanonens varje gång! Och så fick den stå varmt hela natten. Framför brasan är bäst men brasa är ju inte att tänka på nu  ;D
Låter som att du köper den numera berömda turkiska yougurten..som har en grek på framsidan.. En grek som nu är 2 miljoner kr rikare...

nordtravare

• Medelpad
om jag inte missminner mig skall youghurt stå i 4 timmar 40 grader vid syrning .

Frances

• Västergötland
Ja, nu har den stått ett dygn och jag kan lugnt ge upp den då  :(

Provar greken nästa gång.

Fredrikslund

• Södermanland
Låter som att du köper den numera berömda turkiska yougurten..som har en grek på framsidan.. En grek som nu är 2 miljoner kr rikare...

Japp! den har funnits länge den! Inte den feta yoghurten alltså utan den fettsnåla ;)

om jag inte missminner mig skall youghurt stå i 4 timmar 40 grader vid syrning .

4 timmar bara?  :o Har gåt segare här. Och ibland har man gjort lite fel så då har det kanske tagit upp emot ett dygn.. Men tar sig det har det alltid oavsett om det är 10 timmar eller 24 timmar.

Byracka

• -
Ja, nu har den stått ett dygn och jag kan lugnt ge upp den då  :(

Provar greken nästa gång.

Gör inte det, prova "vanlig" yogurt istället.

Blanda i 1 dl. yogurt per liter mjölk och ställ ner i en kylväska fylld med ljummet vatten. Skall du bara göra en liten sats kan du använda en termos istället.
Idealtemperaturen är 42 grader.
6-12 timmar ger mild yogurt, 24-36 timmar ger sur yogurt som passar bra till ajram.

Frances

• Västergötland
Så du menar att jag kan fortsätta med den här misslyckade mjölken?

(Jag tänkte inte ge upp för gott  ;) )

Byracka

• -
Så du menar att jag kan fortsätta med den här misslyckade mjölken?

(Jag tänkte inte ge upp för gott  ;) )
Klart du kan försöka, men jag tänkte snarare på ny mjölk.
Om mjölk har stått framme i ett dygn utan syrning kan det växt till lite vad som helst i den, i synnerhet om du inte pastöriserat den.

Frances

• Västergötland
Det var det jag tänkte ..att jag skulle hälla ut denna och börja med ny o fräsch mjölk! (jag har pastoriserat)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Ja, yoghurt ska väl stå varmare. Tyckte att det funkade ganska bra att värma mjölken till drygt 40 grader och efter tillsats av yoghurten hälla i termos sköljd med kokhett vatten och förvara över natten, temperaturen höll sig konstant många timmar.

Åh, börjar längta efter att ta upp mjölkningen igen....
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Västergötland
Utmärkt smör har jag gjort idag :)

Har också kommit på knepet med yoghurt. Ställer in hela grytan i avstängd ugn, där är den isolerad o håller värmen :)

Charlotte

• -
 Åh, vad härligt det ser ut :)
Jag får sån lust att "tämja" ;) en av dikorna och börja mjölka.
Kanske man får skaffa sig en Fjällko....
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Västergötland
Säg inte att jag inte varnade  ;)

KLART du ska ha en fjällko!! Jag har väldigt roligt med min  :-*

Mata

• Södermanland
Man kan också svepa in kärlet / kastrullen i en handduk när man gör yoghurt. Men att sätta in den i ugnen är också bra.

Frances

• Västergötland
En fråga: Pastoriserar ni grädden ni kärnar smör av?

Ett konstaterande: Ympade Arlas kefir, OJ va gott det blev! Vanlig fil från Falköpingsmejeri har gett bra resultat, men lite smaklöst, ingen syra liksom. Kefiren gav både syrlighet och bra konsistens  :)

Terés G

• Blekinge
Arg ... varför började jag läsa??!?!?

Nu blir det till att gå bort till grannen och hämta lite mjölk...
Jag har haft blandade resultat med mina yoghurt-experiment, men nu ska jag prova igen...
Ugnen ... bra idé nu när vedspisen inte värmer köket!

Ät gott!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser