Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grismat som hönsfoder  (läst 3690 gånger)

Buffe

• Halland
Grismat som hönsfoder
« skrivet: 14 jul-10 kl 12:04 »
När jag var i Danmark och hälsade på hos några upfödare så fodrade nästan alla med en blandning av vete och grisfoder. Dom menade på att det var ekonomiskt och lika bra som hönsmat. Vad tror ni? Någon här som har provat?

Inge Vidare

• Gäst
SV: Grismat som hönsfoder
« Svar #1 skrivet: 21 jul-10 kl 16:53 »
När jag var i Danmark och hälsade på hos några upfödare så fodrade nästan alla med en blandning av vete och grisfoder. Dom menade på att det var ekonomiskt och lika bra som hönsmat. Vad tror ni? Någon här som har provat?

Grisfoder är anpassat för grisar. Höns kan förmodligen klara sig ganska bra på det, speciellt om de även har tillgång till annat foder.  Jag tycker det verkar rimligt att hönsfoder i längden är bäst för höns. Jag skulle hellre betala lite extra för något som är bättre för mina höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 21 jul-10 kl 18:31 »
Å andra sidan har vår strävan efter specialfoder kanske gått till överdrift. Om man bara ha får djur till självhushållning kan man kanske inte ha 5 olika påsar i foderkammaren, de hinner bli dåliga. Bättre att fodra med färskare foder, som är ungefär vad djuren behöver. Och faktiskt är både grisar och höns allätare, med ganska lika näringsbehov. Däremot tror jag att grisfoder kan innehålla fiskmjöl, det bör man kolla, så att inte äggen smakar fisk.

Själv använder jag ännu så länge de färdigblandade fodren, men hoppas att bli mer självförsörjande genom att odla mer av det djuren behöver, åtminstone sommartid. Fördelen är att man då inte måste torka, tröska, förvara och allt det andra, man kan ge dem fodret färskt, antingen genom att man odlar där de går, eller genom att man slår och lägger in till dem efterhand.

Höns är tåliga djur, och det ska de också vara. De ska klara sig på ganska lite foder, och ändå växa och lägga ägg. De ska gärna vara duktiga på att själva hitta mat, om de hat tillräckliga ytor att röra sig på.

Det är vi som avlat fram djur med andra mål i sikte, de gammaldags hönsen, avsedda för självhushållning, är duktiga på det som står i förra stycket. En del nyare raser, eller de som är avlade för utseende, är ganska ineffektiva födosökare och foderomvandlare. Sen väljer man ju själv vilka höns man skaffar, vilka mål man har med sin hönshållning, vilket foder man väljer, och hur mycket det får lov att kosta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 22:21 »
Jag har under flera år jobbat på en gård med 60-talet höns där vi fodrade med suggex och havremjöl till kycklingarna. Hönorna fick helhavre eller kross. Djuren var friska och ingen svalt ihjäl.
//Luff

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 14 aug-10 kl 13:57 »
Höns och grisfoder kan inte vara likadant.

Höns behöver mycket kalk för ägg och snäckskal el dyl.
Sand är också bra.

Grismat kan inte innehålla så mycket kalk mm
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 14 aug-10 kl 14:05 »
Väldigt många här på forumet ger inte värpfoder, utan ger snäckskal separat. Kalken är inte det väsentliga i hönsmaten, många tycker att det är bättre om de själva får reglera sitt intag av det.

Snarast är det innehållet av protein, kolhydrat, vitaminer och andra spårämnen som är intressant.

Inget foder innehåller sand, det ger man självklart separat, om de inte är frigående och hittar det själva.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 aug-10 kl 14:14 »
grismat till höns är säkert inga större problem, åtminstone om man inte vill ha högpresternade höns.
Tvärtom ska man däremot inte göra då hönsfoder kan innehålla köttmjöl.
Men som sagt läs innehållsförteckningen..det är inget hokuspokus i foder, oftast är det ju mest spannmål.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
beekeepern, limma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser