Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra honungsår?  (läst 5362 gånger)

ersam

• -
Bra honungsår?
« skrivet: 08 jul-10 kl 07:25 »
Som nybörjare så har jag ju trott att det där med medelskörd är något man ska räkna med. Lite mer ibland lite mindre andra år. Sen läser man om vissa som har stora skördar 75-100 kg vilket ju inte finns in ens sinnebild.

Men måste säga att man blir positivt överraskad när man helt plötsligt står med 175 kg honung på fem samhällen!  :o

Jag hade väl räknat med 75-100 kg totalt på säsongen...

Bra honungsår eller är det så det ska vara?  :)

Bi alive

• Bohuslän
SV: Bra honungsår?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-10 kl 07:38 »
Jag har skördat 75kg på två samhälle fram till midsommar och då finns det ändå 5 lådor till på dom som ej blivit täckta.
Linden står i blom så det blir nog mer.
Hyfsad skörd tycker jag.

t_n

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jul-10 kl 20:54 »
vi har skördat 330 kg på 8 samhälle på raps hittils i år sen satte vi dem på ryps strax efter slungning och det ser ut att kunna bli rekord skörd i år ;D ;D
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-10 kl 21:02 »
Hej! Får du honung på vårrybsen? Här blev det inget, så jag flyttade bina efter en vecka.
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jul-10 kl 09:05 »
vi har skördat 330 kg på 8 samhälle på raps hittils i år sen satte vi dem på ryps strax efter slungning och det ser ut att kunna bli rekord skörd i år ;D ;D

Har du fått 330 kg på 8 samhällen (ca 41 kg/smh) mot raps så har du trots ditt personliga rekord en stor rekordpotensial!
3-lådor till yngel, lådskiften, ramskiften med lite timing och 4 skattlådor och du hamnar högre!!
Jag har vänner som inte gör ett skit åt detta och får 45-50 kg medan de som lägger ner en halvtimme på yngelutveckling får 75-80 kg när det är som bäst.
Man kan alltså påverka resultatet!!

t_n

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 jul-10 kl 14:59 »
jo rybsen ger fint i nv skåne hur mycket som helst två lådor yngelrum och sen bara bonka på skattlådor så fort dom börjar till att bli halv fulla ett sörens drag och vädret är underbart!

har hört om ett försök i mellanskåne 63 samhällen och ett hav av raps runt om uppskattningsvis 3 km radie runt samhällena och det var planen att det skulle ge 3000 kilo men efter slungning hade det gett ca 160 kilo tji fick dom
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-10 kl 00:46 »
Det är så herrejössesbra honung iår.

Gjorde avläggare i månadsskiftet mars/april, delade 1 sam. på 4-5 och har satt på 4e skattlådan på alla nu!

så ett par hundra kilo per övervintrat samhälle borde jag få iår.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jul-10 kl 10:42 »
Det är så herrejössesbra honung iår.

Gjorde avläggare i månadsskiftet mars/april, delade 1 sam. på 4-5 och har satt på 4e skattlådan på alla nu!

så ett par hundra kilo per övervintrat samhälle borde jag få iår.

Använde du en norsk räknedosa?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 10:47 »
Använde du en norsk räknedosa?
Jag antar att poze räknade att alla avläggarnas produktion var tack vare det övervintrade samhället, och att om man då räknar kostnad/vinst per övervintrat samhälle så tar man med avläggarnas produktion.

Annars vore ett par hundra kilo per samhälle en ordentlig utdelning. Hade man en sådan drottningstam kunde man sälja avläggare och drottningceller eller nykläckta drottningar till ordentliga priser...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jul-10 kl 11:03 »
Jobbar man i kupan med en "rimlig insats" vinner man 1) mindre svärmlystnad, 2) större yngelutbreding, 3) mera bimassa, 4) mindre problem, 5) bra honungsskörd.
Bra för mig är ca 40-45 kg mitt i stan utan oljeväxter. Jag tror att ängsmark ger mera utdelning i år än tidigare pga den sena våren och att man flyttat fram slåttertiden några veckor på många platser.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 11 jul-10 kl 23:22 »
Jag har slungat 90 kilo på 4 samhällen idag!

Ett av samhällena gav bara en halv hls-låda så det är nästan så att tre samhällen dragit in allt. Samhället som inte drar ägnar sig ideligen åt svärmförberedelser och har väl inte tid att hämta mat... ::)

Nästan 30 kilo per samhälle efter halva säsongen (vi brukar ha drag en bra bit in i augusti) är bra för att vara mitt område och jag är mycket nöjd! Hittills är det bättre än i fjol! Då har jag också gjort sex avläggare på dessa samhällen hittills.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jul-10 kl 11:12 »
Det är ett bra nektarår på många håll trots den kalla långa våren, Grattis!

Gep

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 13 jul-10 kl 11:50 »
Ta gärna en titt hur det ser ut med utrymme för äggläggning.
Mina bin fyller även yngelrummet med honung och de mellanväggar som de fick för en vecka sen börjar de fylla med honung innan
de är stora nog för äggläggning. De har tre-fyra LN lådor anpassat
till bimängden så om de bara la honungen längst upp som de
skulle så vore det OK. Finns det grundkurser för lata bin ?
Men jag tog ett grymt beslut igår och skattade färdiga ramar.
Handvevad slunga i 30 graders värme och gick igenom 6 samhällen
med overall. Varmt...... Overallen behövdes. Bina gillar inte att bli avborstade från honungsramar. Men nu har alla ett par nyslungade ramar i yngelrummet och jag 25 kilo sommarhonung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 jul-10 kl 12:13 »
Det går inte att jobba med skyddskläder i värmen.

Gep

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 13 jul-10 kl 12:30 »
Visst går det, om man är ung och pigg och gillar bastubad.
Gillar att räknas som "grabben" i biodlargänget. Skulle kanske
gå i en schackklubb också men annars är det nog kört.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 jul-10 kl 12:43 »
Vi satt ute och käkade och folk skojade "ja var är honungen ..." då gick jag och hämtade en ram med honung och en massa bin hakade på förstås.
Det tog ca 3 sekunder så stod alla upp ca 10 meter bort. Alltså, sticker dom inte mig så händer det inte någon annan heller.
Motade undan lite bin och drog av lite celler på ett fat och lämnade tillbaka ramen. Men det gör jag bara i några samhällen som jag känner väl.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 13 jul-10 kl 17:13 »
Nästa gång får du göra såm gamla gubbarna och stoppa en näve med drönare i  :-X munnen  :-X  mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 24 jul-10 kl 19:39 »
Idag har jag slungat 60kg till + dom 75kg tidigare och detta på två samhällen.
otrolgt bra tycker jag dessa drottningar ska jag nog försöka avla på nästa år.
Men det har varit besvärligt att hantera detta mitt slungrum är alldeles för provisoriskt,måste lösas till nästa år.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 24 jul-10 kl 19:40 »
Vill bara tillägga att dessa kupor står i villa område med ängar och skog.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jul-10 kl 20:25 »
Bara att grattulera!
Produktionssamhällen i villa/trädgård brukar fungera bra med stora snittskördar. Jag skall skatta det stora samhället i veckan så får vi se hur mycket det blev.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser