Smyger mig in med en liten fråga, hoppas det är ok? Vad för sorts balsnöre köper man till en Welger 350? Misstänker att det måste finnas någon form av beteckning, storlek, tjocklek osv som man måste veta. Har försökt leta både på maskinen och på de gamla rullarna som satt i när vi köpte den men hittar inget.Tacksam för hjälp.
Nej, jag tror inte det kommer att gå bra. Hästarna räcker nog iofs, men hastigheten framåt är för hög eftersom det saknas lågväxel. Dessutom är det hopplöst att köra press med beroende kraftuttag, så fort det kommer en för stor hötuss och du vill koppla ur för att pressen ska hinna med, så stannar ju kraftuttaget.Har du dåligt med hö, och alltså tunna strängar, så kanske det skulle kunna gå.
Jag pressar hö med en gammal löspress och en T24, som är ungefär lika stark som en grålle. Orken är inga problem, däremot är beroende kraftuttag pest.
Men som sagt det är ingen rolig historia att pressa utan dubbelkoppling/oberoende kraftuttag.Kanske kan du fuska och lägga ur växeln utan att koppla ur? Då stannar ivf inte pressen när du ser att det håller på bli för fullt, då kan pressen äta rent innan du kopplar ur och lägger i en växel igen.
Har du pressat förut med den där pressen Ulric eller blir det fösta gången? Kanske du kan lägga ut din erfarenheter på YouTube.....
Mycket växlande blir det.
Då är höet som det ska i år med andra ord... Det ska egentligen inte gå att köra press med beroende kraftuttag, då är det för dåligt hö.