Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Welger 350  (läst 8705 gånger)

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Welger 350
« Svar #20 skrivet: 27 jun-10 kl 18:36 »
Boenden där jag  brukar köpa havre kör in en del löshö varje sommar, sen torkar han höet ordentligt på ladugårdsbotten för att sen kasta ner och mata in i buntaren för hand.
Han säljer höet och pressar efter behov.

Men apropå pressa med beroende kraftuttag....dags för en lite större traktor kanske.  :-\
Hur ser det ut med en Fordson Dexta? Har den oberoende kraftuttag?

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Welger 350
« Svar #21 skrivet: 28 jun-10 kl 21:25 »
Boenden där jag  brukar köpa havre kör in en del löshö varje sommar, sen torkar han höet ordentligt på ladugårdsbotten för att sen kasta ner och mata in i buntaren för hand.
Han säljer höet och pressar efter behov.

Men apropå pressa med beroende kraftuttag....dags för en lite större traktor kanske.  :-\
Hur ser det ut med en Fordson Dexta? Har den oberoende kraftuttag?

Nja.
Enligt tractordata (både dexta och super dexta) så har den beroende kraftuttag eller dubbelkoppling som tillval (kan man kanske kalla semi-oberoende kraftuttag, för pressning går det lika bra som med kraftuttagskoppling i egen spak). Hur de var utrustade på svenska marknaden vet jag inte (ibland kan något som är tillval på internationella marknaden vara standard på alla svensksålda).
http://www.tractordata.com/farm-tractors/tractor-brands/fordson/fordson-tractors.html

Vad som är bra i varje fall är att traktorn kan gå sakta nog, tror jag. Tractordata säger 2,6 km/h för super dextan, konedata har lite olika uppgifter. Nyaste superdextan är lite väl snabb men ska gå ändå. Kraftuttagsvarvtalet är väl lite mindre än max så det blir nog bara dryga 3 km/h i så fall.
http://www.konedata.net/Traktorit/fordsonDexta.htm

EDIT: Dumma mig. Live PTO betyder ju att det är oberoende kraftuttag. Var bara att man kunde få det som dubbelkoppling extra (snabbare att koppla ur kraftuttaget, behöver inte fumla med någon spak). Så dextan verkar ok för att bala med.
« Senast ändrad: 28 jun-10 kl 21:30 av Aqualize »

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Welger 350
« Svar #22 skrivet: 30 jun-10 kl 00:39 »
Film från idag. Matilda får svettas lite.

Matilda matar pressen

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Welger 350
« Svar #23 skrivet: 30 jun-10 kl 08:37 »
Det där ser ju trevligt ut, men yrkesinspektionen jublar kanske inte...    ;)    (:)
"Kärleken är livets bäste vän"

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Welger 350
« Svar #24 skrivet: 30 jun-10 kl 08:47 »
Film från idag. Matilda får svettas lite.

Nu är det  bara en investering kvar....självlastarvagn. Sen kan du kasta alla hö framför pressen  och mata in för hand  ;)
Vad jätte skönt att det finns automatisering inom lantbruket  ;D  ;D


Existens?

  • Gäst
SV: Welger 350
« Svar #25 skrivet: 30 jun-10 kl 12:47 »
Film från idag. Matilda får svettas lite.

Ja, när man ser det där..så är det nog ingen som längre tvekar på om det är viktigt med ett oberoende kraftuttag...
Hade det inte gått att lägga lite tunnare strängar? Även om det blir fler så är det ju ändå tio gånger rationellare än den metoden som ni körde nu..

Och sen funderar jag lite på varför du inte har balbanan på?  Lös och mediumpressar behöver ha mottrycket som blir i balbanan för att pressa lite hårdare balar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Welger 350
« Svar #26 skrivet: 30 jun-10 kl 13:40 »
Ja, när man ser det där..så är det nog ingen som längre tvekar på om det är viktigt med ett oberoende kraftuttag...
Hade det inte gått att lägga lite tunnare strängar? Även om det blir fler så är det ju ändå tio gånger rationellare än den metoden som ni körde nu..

Och sen funderar jag lite på varför du inte har balbanan på?  Lös och mediumpressar behöver ha mottrycket som blir i balbanan för att pressa lite hårdare balar.

Balarna blir finemang, så jag har inte sett någon anledning att hänga på balbanan.

Vanligen har jag ett gäng stora starka gossar till hjälp, då blir det tätare mellan iläggen. ;) Jag tror inte det hade hjälpt även om jag lagt t.ex. dubbelt så många strängar, det hade blivit för mycket ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser