Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtmjölspannkakor?  (läst 10901 gånger)

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
Ärtmjölspannkakor?
« skrivet: 20 jun-10 kl 17:46 »
Svärmor (i övre 70-årsåldern) talar ibland med lätt drömmande blick om de ärtmjölspannkakor hennes mamma lagade när hon var liten, och som hon tyckte var gott. Dock har hon ingen aning om receptet.

Själv känner jag mig, ärligt talat, aningen skeptisk till ärtmjölspannkakor, men det vore kul att kunna ge henne ett recept!Finns det någon som har ett att föreslå?

Ett tips om var man får tag på ärtmjöl vore inte heller ur vägen, inser jag när jag tänker efter...  ::)

Lasse C

Visigot

• Västergötland
SV: Ärtmjölspannkakor?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-10 kl 19:13 »
Nja, jag har inget riktigt bra svar, men ett förslag kan du ju få. Jag har fått ett knapphändigt recept av en person som åker runt på diverse historiska marknader och säljer så kallade vikingatida pannkakor. (Ställer mig dock ytterst tveksam till pannkakor på järnåldern! (:)) Enligt honom är receptet från Nordiska museet och där kallas det kornpannkaka.

Man gör i princip en vanligt pannkakssmet men byter ut vetemjölet mot 1/3 kornmjöl, 1/3 rågmjöl och 1/3 ärtmjöl. Denna pannkaka ska helst stekas i ister eller osaltat smör. Bästa sättet att grädda den ska tydligen vara i öppen eld i en stekpanna med hög kant och något lock på, så den gräddas från två håll. Det krävs tydligen lite övning.  ;D

Jag har sett att man kan köpa ärtmjöl på marknader och kikärtmjöl brukar man kunna hitta i indiska mataffärer. Kikärtsmjöl kallas där besan eller gram flour.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-10 kl 19:21 »
I sydamerika gör man nåt som heter faina , det är salt, gott och det görs med kikärtsmjöl. Man gör det ofta i samma veva som man gör pizza, och äts tillsammans.

Hittade ett likvärdigt recept, fast mina föräldrar gjorde det i ugnen..

Citera
Socca: Provensalsk kikärtspannkaka

100 g kikärtsmjöl
      2 1/2 dl vatten
      1/2 tsk salt
      1/2 dl olivolja
      1/2 tsk rosmarin
      1/2 tsk timjan
      olivolja till stekning
      flingsalt, nymald svartpeppar

1. Blanda kikärtsmjöl, salt och vatten med stavmixer eller elvisp. Eller vispa ihop riktigt, riktigt ordentligt för hand så att det inte blir några mjölklumpar kvar. Blanda ned olivolja och örtkryddor. Låt smeten stå och svälla en timme.
   2. Hetta upp en stekpanna riktigt hett. Häll i rikligt med olivolja och (beroende på stekpannans storlek) 1/2 till 1 dl smet. Vicka ut smeten över pannan och stek tills smeten börjar bli brun i kanterna.
   3. Dela soccan på mitten med stekspaden och vik ihop varje del tre gånger och lägg på tallrik. Stek resten av pannkakorna likadant. Strö över salt och peppar och ät direkt.

http://gittosmat.taffel.se/tag/tillbehor/
« Senast ändrad: 21 jun-10 kl 19:24 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Mata

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 jul-10 kl 08:59 »
Citera
Jag har sett att man kan köpa ärtmjöl på marknader och kikärtmjöl brukar man kunna hitta i indiska mataffärer. Kikärtsmjöl kallas där besan  eller gram flour.

Ja! Jag gör ofta pannkakor med kikärtsmjöl. Namnet bedrar för det är inte gjort av kikärtor, utan av channa dahl som är en liten släkting till den lite större kikärtan. Channadahl liknar gula ärtor väldig mycket tycker jag.

Men annars kan man ju mala gula ärtor helt enkelt. I min kaffekvarn lyckas jag.
De brukade sälja ärtmjöl i Lettland tills för några år sen. Det borde återupplivas över allt!
Man kan ju använda ärtmjöl till otroligt mycket saker.
T e x till att reda såser och till olika slags plättar och soppa.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 27 jul-10 kl 09:05 »
Undrar om inte ärtmjölet kommer från gråärter? Tänker på barndomens tunnbröd som bakades med tillsats av ärtmjöl. Det blev lite grågrönprickigt, om jag inte minns helt fel. Ruskigt gott var det i alla fall.

Jag har provat att mosa kokta gråärter och blanda i bröd. Funkar bra och blir gott. Men i pannkakor har jag inte provat det.

Och, nej, gråärter finns mig veterligt inte att köpa nånstans. Det får man odla själv...

träsleven

• -
« Svar #5 skrivet: 08 sep-10 kl 11:53 »
Fick i våras några få ärtor av gamla sorter av en god vän. Har odlat dem i sommar och ska föröka spara ärtor från dem att så till nästa år. Blir det då så mycket så jag kan ta till ärtmjöl ska jag göra ett försök. Jag tycker det verkar väldigt vettigt att använda ärtmjöl. Skulle väl kunna gå istället för det mycket omdiskuterade sojamjölet.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 27 sep-10 kl 21:03 »
I jordbrukar hemmets kokbok fraan 1919 finns detta recept
1,5 liter mjölk
1 ägg
4 kkp vetemjöl
2 msk ärtmjöl
1 msk socker
1 tsk salt
Detta recept är en ugnsvariant , men om man vill göra tunna pannkakor eller plättar staar det saa här .
Samma smet men mindre mjöl , lite smält smör i smeten ger frasigare pannkakor .
Smeten bör daa göras paa 3/4 oskummad mjölk och 1/4 vatten .

Mata

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-10 kl 09:37 »
Citera
Skulle väl kunna gå istället för det mycket omdiskuterade sojamjölet.

Tänker du på ngt särskilt?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-10 kl 09:52 »
ha ha
Tänker på när min mor hon var född 1913.
Berättade att hennes två år yngre bror blev arg och skrek
att de kunde äta sina ärtpackor själva.
De var tydligen inte alls goda.
De var vid tillfället hos sin farfar och farmor de kunde tydligen förr också :)
Hedemorahöns

482

« Svar #9 skrivet: 26 okt-10 kl 00:18 »
I Norge säljs det fortfarande "Erterbröd" http://slowfoodoslo.org/-/bulletin/show/573361_ertebroed-fra-langreist-til-kortreist-nytelse och de gör mjöl på gula ärtor från Sverige. Kan man inte köra lite gula (torkade) ärtor i någon kvarn och så testa att blanda i pannkakorna?

orangutang

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 okt-10 kl 15:26 »
För ett par år sedan köpte jag ärtmjöl på en marknad i Uppsala, ute vid SLU. Hade i det när jag bakade bröd men tyckte inte att det blev gott. Kanske använde jag för mycket, eller gräddade för dåligt, för det smakade bara okokta ärtor alltihop. ;D

Tyvärr minns jag inte vad producenten hette, men det var en marknad för lokal mat, så hon finns väl nånstans nära Uppsala. Det finns ju (fanns?) förresten en affär i Uppsala med lokala livsmedel, de har kanske mjölet. Fast jag minns inte vad den heller heter... ;D Minnet är bra men kort, ska hojta till om jag kommer på det!  ;D

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #11 skrivet: 30 okt-10 kl 16:02 »
Håller med om att hon nog menar ärtmjöl gjort på gråärt. Gråärtor var vardagsmat förr och en basvara fram till 40-talet. Sägs vara riktigt goda i mat (t.ex. pannkakor, gröt, bröd). Tyvärr försvann de från den kommersiella matproduktionen eftersom skördemaskinerna inte klarar av att hantera de små ärtorna. De finns inte att köpa i handeln men föreningen Sesams hobbyodlare odlar fortfarande flera lokala, svenska gråärtsorter för att bevara dem till kommande generationer. Jag har provodlat, men bara mindre mängder så jag har inte fått tillräckligt med avkastning för att smaka dem än. Men nästa år så... :) Är det någon som vill ha några ärtor för att kunna så egna gråärtor till våren så är det bara att säga till, jag har några sorter och sprider gärna ett kulturarv.

Recept saknar jag, men vad jag har förstått så byter man bara ut lite av mjölet mot ärtmjöl.

Jag vet ingen mjölproducent, men ett tips kan vara att höra med hälsokostaffären "Örtagubben" i Stockholm. Har för mig att jag har sett något med ärtmjöl där, men jag kan minnas fel. Det säkraste är att ringa dit och fråga, de har bara en liten del av sitt sortiment på deras hemsida (www.ortagubben.se).

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 30 okt-10 kl 16:12 »
I jordbrukar hemmets kokbok fraan 1919 finns detta recept
1,5 liter mjölk
1 ägg
4 kkp vetemjöl
2 msk ärtmjöl
1 msk socker
1 tsk salt
Detta recept är en ugnsvariant , men om man vill göra tunna pannkakor eller plättar staar det saa här .
Samma smet men mindre mjöl , lite smält smör i smeten ger frasigare pannkakor .
Smeten bör daa göras paa 3/4 oskummad mjölk och 1/4 vatten .

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 17 jan-11 kl 22:07 »
Nämen nu blir jag förvånad!!! Ärtmjöl säljs ju i vanliga matbutiker här i Rättvik!
 Många som bakar med det!
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

kurt

« Svar #14 skrivet: 18 jan-11 kl 15:44 »
Nämen nu blir jag förvånad!!! Ärtmjöl säljs ju i vanliga matbutiker här i Rättvik!
 Många som bakar med det!

Varför bakar de med det? För smakens skull? För att det höjer näringsvärdet? Är det någon speciell sorts bröd?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #15 skrivet: 18 jan-11 kl 19:22 »
Varför bakar de med det? För smakens skull? För att det höjer näringsvärdet? Är det någon speciell sorts bröd?

Jag skulle tro att ärter tidigare användes för att dryga ut mjölet i de delar av landet där det är lättare att odla ärter än brödsäd. Sen är det ju gott också. Och nyttigt.  :)

Sommartorparn

« Svar #16 skrivet: 22 jan-11 kl 23:15 »
För ett tag sen malde jag gula ärter i kaffekvarnen (för att få ärtmjöl till ferment) eftersom jag var rädd att de skulle förstöra min sädeskvarn. Det gick bra, men jag fick en massa mjöl över, även efter att ha gjort lite ärtmjölsbröd, så det kan ju vara en bra idé att testa plättreceptet.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 23 jan-11 kl 21:38 »
I en bok som jag hittat på loppis "Bröd och Bak i Kök och Stuga" av Helena Pale´n-olofsson utgiven på LT,s förlag 1987, finns en karta som redovisar "Huvudtyperna av den svenska allmogens vardagsbröd (omkring 1880)". Enligt den var ärtbröd då vanligt förekommande i Jämtland, Härjedalen, Hälsingland och norra delarna av Dalarna.
I texten redovisas under rubriken "Olika nödämnen vid brödbak" bla följande, --- Åkerärter - Pisum arvense. Förr var det brukligt att baka både på ärter och bönor. --- Ärtor har en säregen lukt, något söt med samtidigt besk smak. --- Bruket att använda ärtmjöl lever kvar på vissa ställen än i dag. I Leksand bakas ärtbulla till jul och bröllop och det anses vara ett festbröd ---.

Lasse

Luvan

• Närke
« Svar #18 skrivet: 25 jan-11 kl 22:08 »
I Östersund kunde man till för åtminstone 4-5 år sedan, köpa hårt tunnbröd med ärtmjöl i. Det bakades av något lokalt bageri. Det var aningen gulaktigt i färgen och fullkomligt underbart gott, med bara smör på.
Jag åt det ofta hos mormor och morfar på Frösön när jag var barn.  Vuxna som provsmakat, har inte alls varit lika förtjusta som jag är.
Jag skulle tro att mjölet var malt av gula ärtor, pga färgen på tunnbrödet. Jag tror banne mig att jag ska testa att mala/mixa gula ärtor och blanda med vetemjöl i något brödrecept!  :)

Esmeralda

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 25 jan-11 kl 22:31 »
Jag köpte för några år sedan ärtmjöl från Larsbo i Tierp, http://www.larsbolantgard.com/sv8prislista.html. De skickade med recept på ärtmjölspannkakor som jag testade att göra. De blev helt ok, men jag måste säga att jag föredrar vanliga pannkakor. Jag har även blandat i mjölet i vanligt bröd och det har blivit bra och gott, men som någon annan här i tråden skrev, så ska man nog se upp så man inte har i för mycket eftersom okokta ärtor har lite speciell smak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser