Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskrosvin eller annat vin?  (läst 25584 gånger)

anette i bugared

• -
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #20 skrivet: 24 maj-07 kl 12:58 »
Ledsen ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Radar

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 25 maj-07 kl 16:22 »
Ok.. det var det jag kämpade med här..o började hoppas att det kanske var innan man plockat dom  ;)

Jag kanske är lite ordmärkare men, innan man plockat dom är det nog inte lätt att uppskatta hur mycket det är.   ;)
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 25 maj-07 kl 16:47 »
Neej.. Men det står i receptet att man ska skaffa sig 3 liter maskrosor.. o ta bort det gröna.. Det fick mig att fundera om det skulle ske i den ordningen..

Citera
Jag kanske är lite ordmärkare men, innan man plockat dom är det nog inte lätt att uppskatta hur mycket det är.  

Alltså plockat bort det gröna , sorry min otydlighet!
« Senast ändrad: 25 maj-07 kl 16:48 av tessmoliis »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Radar

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 25 maj-07 kl 16:47 »
Jag såg förresten årets första maskros idag när jag var ut och hämtade posten. Det dröjer nog ett tag till innan det är värt att plocka några.
Här har jag nyligen lyckats få ihop 10 liter björksav (inklusive lite regnvatten) som jag ska koka ner till 9 liter och jäsa tillsammans med 0,5 kg russin och saft från 6 citroner.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 25 maj-07 kl 16:52 »
Jag såg förresten årets första maskros idag när jag var ut och hämtade posten. Det dröjer nog ett tag till innan det är värt att plocka några.
Här har jag nyligen lyckats få ihop 10 liter björksav (inklusive lite regnvatten) som jag ska koka ner till 9 liter och jäsa tillsammans med 0,5 kg russin och saft från 6 citroner.

Det känns helt absurt att läsa när alla maskrosor på tomten och på ängarna runt omkring här redan har blommat ut och börjat sprida sina frö som ett vitt skimmer överallt.  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 25 maj-07 kl 22:45 »
Hur som helst så har jag flitigt knåpat ihop en ansenlig mängd maskrosor. HOPPAS det blir gott så det är värt besväret...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #26 skrivet: 25 maj-07 kl 23:05 »
Tja, Maskrosvin.. Mor min gjorde maskrosvin på sjuttiotalet, i stor mängd en sommar.  Smakade vidrigt!  Flaskorna glömdes (Gömdes?) i källaren, och någon gång i början av åttiotalet snattade jag ett par flaskor till att ha i bål, jag tänkte att så vidrigt att man inte kan blanda bort smaken kan det ju inte vara..
Men det hade hänt något med vinet!
Nu var det lätt musserande, och helt enkelt ljuvligt!
HELT otroligt gott!
..Så Skulle det bli misslyckat, spara i väl förslutna fladkor och se vad som händer!
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 10 aug-07 kl 23:05 »
jaha, nu kan jag informera er alla om att vi sippar på kanon god maskros vin.  Det är så gott så gott  :P Särskilld när jag egentligen inte gillar vin  ;D Smakar som cider utan kolsyra. )Om man kör den i en soda streamer  ???)

Kjelle Trädfällare

• Gäst
SV: Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #28 skrivet: 13 feb-08 kl 14:12 »
Hej!
Maskrosvin vinner defenitivt på att lagras i minst ett år, smaken kan då tävla mot bättre sherrysorter från bolis!

koko

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 feb-08 kl 14:49 »
Men har smakar det då?? Kan nån försöka beskriva?
Jag är nämligen skeptisk efter att jag provat att göra maskrossirap, det hade ingen speciellt upplyftande smak.

Frances

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 13 feb-08 kl 18:21 »
Men jag har ju försökt! Som cider utan kolsyra!

koko

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 feb-08 kl 19:02 »
Felåt :-[

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #32 skrivet: 17 feb-08 kl 18:18 »
hejsan jag undrar bara om det går med någon annan blomma eller liknande ???

Någonstans här finns det ett recept på syrenblomsaft, borde väl gå att göra syrenvin?

Edgar

Humle

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 17 feb-08 kl 18:47 »
Någonstans här finns det ett recept på syrenblomsaft, borde väl gå att göra syrenvin?

Edgar
Japp men jag har haft vissa problem med att få folk att våga dricka det :D. Å andra sidan rörde det sig om syrensaft. Det sägs vara en färg av syrenblommor man inte ska göra saft av för den kan ge huvudverk men jag minns inte vilken. Recepten är ungefär likadana för alla blommor... socker, vatten (+ jäst vid vin) och blommor. Älggräs sägs man också kunna göra saft (eller vin) av.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

koko

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 17 feb-08 kl 20:58 »
Åh, älggräs! Det måste jag prova i år, det doftar så vidunderligt gott att jag blir berusad av bara det! Problemet är att det brukar vara mycket kryp i det. De gillar väl oxå doften...

Naturen

« Svar #35 skrivet: 17 feb-08 kl 21:14 »
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Jag ska köpa utrustning till nästa gång, men inte förrän jag fått makens damejeanne som svärfar gömt någonstans i sin källare, för då vet jag vilka prylar som passar till den storleken. Det var ju bara att jag inte kunde låta bli att plocka maskrosorna när de lyste på ängen!

Hej
Jag har gjort en hel del vin, och använder riktiga saker, men vanliga 25 liters plast dunkar går alldelers utmärkt att ha.
boktipps Hemmaframställning av vin...av Kjeld Erlandsen bokförlag CBF Vendor eller Gör vin... av Ulf Schenkmanis / Bosse Runqvist bokförlag Carlssons

Lycka till
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Sommartorparn

« Svar #36 skrivet: 17 feb-08 kl 21:41 »

Lycka till

Tack för det! Gjorde en sats maskrosvin förra året. En liten en, men det var ett pilligt jobb. Fast maskrosvinet blev väldigt gott, torrt och gott.

Humle

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 17 feb-08 kl 21:47 »
Åh, älggräs! Det måste jag prova i år, det doftar så vidunderligt gott att jag blir berusad av bara det! Problemet är att det brukar vara mycket kryp i det. De gillar väl oxå doften...

Jag har själv inte prövat det och kan inte lova att det är hälsosamt.

Några länkar:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=38083
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=9379
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 07 maj-08 kl 23:23 »
Jag har påbörjat en översättning av recept på maskrosvin från Jack Keller's Winemaking. Det finns en hel del recept att översätta, så jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.
Korrekturläsning skulle också behövas.
Maskrosvin

Jag lägger samma post även på ljugarbänken för att de som inte intresserar sig för maskrosvin, men som ändå kan tänkas vilja hjälpa till med översättning ska kunna uppmärksamma detta rop på hjälp.

Frances

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 08 maj-08 kl 21:37 »
Jaa! Dags att plocka maskrosor igen!  i år gör jag minnst två satser!

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser