Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthund bland fåren  (läst 12737 gånger)

Birgit

SV: Jakthund bland fåren
« Svar #60 skrivet: 23 jun-10 kl 14:53 »
Generellt är ju regeln att de ska lära sig att acceptera människor, men inte "älska" dem så de lämnar djuren. Man låter dem träffa människor i olika åldrar, olika sammanhang osv.
Skulle tonåringarna ge sig på hunden eller skada fåren och inte lyssna till de tydliga varningarna, så kanske de kan angripa, men troligen mer gå emellan och bevaka.
Det jag beskrev var en vargattack på en killing i Dalarna. När första hunden kom gav sig vargen på den, sedan kom hund nr 2 och hundarna tillsammans jagade iväg vargen. Ja, de följde ca 1 km, men det var på ett fäbodbete.
Normalt jagar de den objudne ut ur hagen och bevakar att den ger sig iväg. Som regel innefattar detta andra hundar också. Däremot om den objudna hunden angriper hund eller får går ju hunden in och försvarar efter behov. Vilket kan betyda att angriparen dör, men det är inte vanligt. De undviker blodvite i det längsta om de är rätt fostrade. Det ökar ju risken att de själva skadas också.

ulfg

« Svar #61 skrivet: 23 jun-10 kl 20:23 »
Tråden glider väl lite iväg ur fokus, men jag kan ändå inte låta bli att reflektera över det vaktbeteende som de här fårvakthundarna uppvisar. Det liknar på pricken det vaktbeteende som en napoletansk mastiff har. Den, i likhet med de flesta andra stora mastifferna vaktar sitt område från just intrång från obehöriga, både människor och andra djur. Det finns en linje uppdragen som hunden vaktar genom att stå still och skälla. Hunden går inte själv över linjen. Om linjen korsas stoppar hunden intrånget.
Fysiskt. Det är dess arbetsuppgift. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 23 jun-10 kl 20:57 »
Deras egenskap är att mota bort fara (rovdjur m.m.) Anfall är sista åtgärden. De markerar främst med skall. Är mer vaksamma under natten (gryning och skymning).
Det har pratats om tester, men eftersom detta är på försöksstadiet så kommer det nog att dröja. Dock gör Viltskadecenter besök hos alla som är anslutna och kikar bl.a på hur hundarna beter sig och reagerar.

I vårt fall finns inga färdiga hundar att tillgå. Däremot skulle jag vilja att man kunde jobba på det sättet i framtiden. De som har bra fungerande hundar använder dem till att lära upp andra. Alla människor har varken tid eller kunskap själva, men jag tror många fler skulle kunna tänka sig denna metod om möjligheten fanns att skaffa en fungerande hund.
Det kommer säkert att finnas användning för dessa hundar. Våra politiker har ju bestämt att de ska finnas stora rovdjur, så det lär vi nog få leva med

Birgit

« Svar #63 skrivet: 23 jun-10 kl 23:36 »
Ja ulfg. mastifferna har släktskap med boskapsvaktarna, därav att de beter sig liknande ;)
Mastifferna är dock mer rena vakthundar, de är inte lika fokuserade på boskap. Det är en annan filosofi att kunna förstå bytesdjurens tankesätt. (Ur rovdjurssynpunkt.)

Ja, som jag ser det är dessa hundar biologiskt sett  ett bättre alternativ för bevarande av rovdjuren, då de kommunicerar på liknande sätt. Både undviker konfrontation.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #64 skrivet: 24 jun-10 kl 13:37 »
Varför är hunden mer värd än fåren? (och hönsen och katterna och alla andra djur som den dödar och skrämmer ihäl?)

Varför får en hund, den här och alla andra man läser om här på forumet ställa till med hur mycket elände som helst och gå fri? Varför ska hundar ha någon slags särställning jämfört med andra djur?

Det är sorgligt att räkna igenom trådarna här och se att det är fler höns, får och andra lantbruksdjur som dödas av hundar än av rovdjur. Varför godtar ni det här?

Hade jag varit ts hade jag vridit nacken av hunden i tysthet och grävt ner den och låtsat som inget... en lösspringande hund kan ju komma bort...

ag hade skällt ut ägaren och han hade fått betala skadestånd och hade det hänt igen hade jag skjutit EFTER hunden inte på bara för att visa hunden vem som bestämmer detta är ju oacceptabelt!
« Senast ändrad: 29 jun-10 kl 20:08 av LinusTheMan »

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #65 skrivet: 24 jun-10 kl 19:16 »
Paintball ?
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #66 skrivet: 24 jun-10 kl 22:09 »
Anmäl honom anonymt för brott mot koppellagen, hunden förstör ju även för de vilda djuren när den springer lös! Fånga in den och lämna in de anonymt till polisen som en okänd hittehund, dyrt att få ut den!
den går ju inte att fånga in

ulfg

« Svar #67 skrivet: 26 jun-10 kl 15:31 »
Skjut. Gräv. Tig. Hund. Eller granne.. >:D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #68 skrivet: 26 jun-10 kl 18:38 »
Skjut. Gräv. Tig. Hund. Eller granne.. >:D

;D
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 26 jun-10 kl 19:16 »
Polisanmäl den oansvariga ägaren, hundar får f*n inte springa vind för våg på det sättet och ABSOLUT inte inne i en hage. Jävla oskick !!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

tinna.m

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 26 jun-10 kl 19:30 »
Citera
Skjut. Gräv. Tig. Hund. Eller granne..
:D :D :D
Gillar hundar, dock inte alltid vad de tillåts göra  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Birgit

« Svar #71 skrivet: 26 jun-10 kl 22:14 »
Exakt, jag gillar alla djur, men de ska visa hyfs och respekt för det jag önskar!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 26 jun-10 kl 22:49 »
Exakt, jag gillar alla djur, men de ska visa hyfs och respekt för det jag önskar!
Det mår också hunden bäst av. :)

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #73 skrivet: 28 jun-10 kl 17:50 »
Grannen veckojobbar på annan ort. På helgerna släpper han ut sin jakthund att springa lös. Han släpper ut hunden innan han går och lägger sig. Sedan härjar hunden bland mina får fram till morgonkvisten, tränger upp dem i fårhuset och skäller, hoppar på hönsgårdens nät, skrämmer upp katten i träd... Det här har pågått länge och ena tackan är nu så skärrad att hon överhuvudtaget inte går att ha i sommarhagen - oavsett om hunden är här eller ej. Hon får panik när hon kommer på grönbete - bryr sig inte om att beta utan vankar bara rastlöst fram och tillbaka till dess hon hoppar. Hon hoppar för att söka sig till vinter-fårhuset där hon antagligen känner sig minst otrygg. Tackan får dom andra med sig, och ibland har jag får överallt springande som inte ens går att locka med kraftfoder. Om en timme kommer slaktaren och tar bort det skärrade fåret, skadan är redan gjord.
För en timme sedan, vid femsnåret på morgonen var jag upp till grannen och band hans jakthund i hundgården. Grannen vaknade och jag sa att "det här funkar inte längre". Han lovade att det inte ska upprepas. Liknande besked har jag fått förut. Han är världens bästa granne på alla möjliga sätt, och jag vill liksom inte stå där och skälla ut honom, utan förklarar bara vilken problem hans jakthund vållar mig.
Ville bara få ur mig det här. Problemet är ju inte bara fåren, utan grannsämjan och sånt.

Om du har någon kompis med muskler kan ju han gå med dig och skälla ut grannen och bara se allmänt hotfull ut.

mobben

« Svar #74 skrivet: 28 jun-10 kl 17:59 »
Kan man inte ha sina hundar under kontrol så får man leva med en viss risk att saker och ting kan hända. Jag älskar hundar men om en hund är inne och river mina får så drar hunden alltid det kortaste strået.

Birgit

« Svar #75 skrivet: 29 jun-10 kl 12:01 »
Citera
Kan man inte ha sina hundar under kontrol så får man leva med en viss risk att saker och ting kan hända. Jag älskar hundar men om en hund är inne och river mina får så drar hunden alltid det kortaste strået.
Precis min åsikt! Jag tycker om de flesta djur, men kan tyvärr inte tycka om  alla människor  ::) Dessutom har jag inte mina får för nöjes skull, även om de är ett nöje :P. Många människor med fascination för ett djurslag har väldigt liten förståelse för andra.
Hade en avbytare för många år sedan som "älskade" våra kor, men fåren ville hon inte befatta sig med "de är mat".

Vet att de på Fredriksdal (Helsingborg) haft problem med hundmänniskor som t.om lyft in sina "gullegrisar" :-X i får och fågelhägn. När de blivit tillsagda har de bara sagt att "hunden tycker ju det är så roligt". "Skadar aldrig något levande". Men att de jagade djuren upplevt skräck och stress finns inte ens i fantasin. En skrämmande attityd tycker jag.

Margit

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 29 jun-10 kl 17:44 »
den går ju inte att fånga in

Jaså  ??? ???

citat från TS:

För en timme sedan, vid femsnåret på morgonen var jag upp till grannen och band hans jakthund i hundgården.

hallstabonden

« Svar #77 skrivet: 30 jun-10 kl 08:28 »
jadu Aron.

Du måste ha ett enormt tålamod du!
Heder till dej!men för fan,detta är helt oacceptabelt!!
Din granne är alkoholiserad,skiter totalt i sin hund.En sådan människa skall inte äga en hund överhuvudtaget!
Nu är ju inte detta hundens fel,men det bästa för denna hund är nog att avlivas,eller ev omplaceras.
Du skall ta kontakt med polis omgående.Berätta precis allt som hänt.Att du tvingas slakta ett av fåren,berätta om alla gånger hunden är inne och hetsar dina får.
Tala om att nu är droppen nådd,acceptansen förbrukad.Pronto!!
Hade detta hänt mej&mina får hade jag skjutit hunden.
Men jag hade först ringt polisen efter första gången,gjort anmälan direkt!Pratat med hundägaren,gjort klart för honom att händer detta flera gånger så skjuter jag hunden om den kommer in i hagen igen!

Detta upprepas ju gång på gång hos dej,nu måste du agera,hur än svårt det kan kännas mot grannsämjan,denna finns ju inte!Din granne behandlar dej som en skitstövel rent ut sagt!visar ingen hänsyn samt empati för andras ägodelar!

Lycka till.Jag lider faktiskt med dej!!

Birgit

« Svar #78 skrivet: 30 jun-10 kl 12:00 »
Instämmer helt med föregående talare!
Man kan inte lägga skuld på sig själv för något en granna orsakar en.

Gör slut på plågan och stå på dig hos polisen. de kan ju vara rätt ointresserade ibland!

Lycka till!

tinna.m

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 30 jun-10 kl 13:49 »
Citera
Även om jag ägde ett gevär skulle jag tveka att skjuta just pga av att jag lever i en liten ort där alla "känner" alla. Skulle jag skjuta, skulle det paradoxalt nog bara drabba mig.
Problemet med grannen är att han super och då orkar han inte ens ta hunden till hundgården och låta den rastas där, utan öppnar bara dörren och låter hunden springa vind för våg hela natten. Och det är min fårhage och mina hönsgårdar om blir hundens lekstuga. Det är ju här allt kul händer, tycker hunden. Hunden rev upp hönsnätet inatt (igen). Fåren har varit mycket stressade sista veckorna och går inte långt från fårhuset, och vill absolut inte vistas där dom nu på sommaren ska vistas.
Lyssnar naturligtvis på er som talar om polisanmälan, men i verkligheten för mig blir det inte lätt. Hans släktingar bor häromkring. Och framför allt var dom först här, så att säga. Jag är ju nykomling enligt normen för landet, har bara vistats här sedan 1983.
.

Du sitter i en trängd sits. Lätt för oss på distans att "tycka", men lagen tycks onekligen va något provinsiell.
 Djurskyddsinspektören kan ibland va en väg att gå, Länsstyrelsen, ibland är lokal vetrinär ett sätt att få hjälp.
 Lycka till! Berätta gärna hur det går. Om inget annat funkar får väl alla vi "back seat driver's" komma hem till dig och ta tag i det ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser