Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthund bland fåren  (läst 12728 gånger)

Aaron

Jakthund bland fåren
« skrivet: 19 jun-10 kl 06:02 »
Grannen veckojobbar på annan ort. På helgerna släpper han ut sin jakthund att springa lös. Han släpper ut hunden innan han går och lägger sig. Sedan härjar hunden bland mina får fram till morgonkvisten, tränger upp dem i fårhuset och skäller, hoppar på hönsgårdens nät, skrämmer upp katten i träd... Det här har pågått länge och ena tackan är nu så skärrad att hon överhuvudtaget inte går att ha i sommarhagen - oavsett om hunden är här eller ej. Hon får panik när hon kommer på grönbete - bryr sig inte om att beta utan vankar bara rastlöst fram och tillbaka till dess hon hoppar. Hon hoppar för att söka sig till vinter-fårhuset där hon antagligen känner sig minst otrygg. Tackan får dom andra med sig, och ibland har jag får överallt springande som inte ens går att locka med kraftfoder. Om en timme kommer slaktaren och tar bort det skärrade fåret, skadan är redan gjord.
För en timme sedan, vid femsnåret på morgonen var jag upp till grannen och band hans jakthund i hundgården. Grannen vaknade och jag sa att "det här funkar inte längre". Han lovade att det inte ska upprepas. Liknande besked har jag fått förut. Han är världens bästa granne på alla möjliga sätt, och jag vill liksom inte stå där och skälla ut honom, utan förklarar bara vilken problem hans jakthund vållar mig.
Ville bara få ur mig det här. Problemet är ju inte bara fåren, utan grannsämjan och sånt.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Vilse

• Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #1 skrivet: 19 jun-10 kl 06:15 »
Grannsämja  ???   ???  ???

Du har INGEN grannsämja!
Granne behandlar dej som skit!

Jag har hund,,mina hundar är mina älsklingar,,,dom får göra saker som andras hundar inte får göra,,men det beror på att jag bor på andra sidan klotet och är ensam,,
inte fasingen får min schäfer sova i min säng i sverige,,men här är det en trost och jag skämmer bort hundrana,,
men ALDRIG ute nattetid för då bryr jag mej inte om vare sej hundarna eller grannarna,,
Uppriktigt sagt,,du tycker det här är jobbigt att ta tag i,,så hade jag också tyckt för jag fegar ibland,,inte för grannsämjan utan för at inte dra på mej mera oro,,

Ta bara tag i granne och säj: du din hund stör nattron hemma hos mej,det kan inte fortgå för jag och mina djur måste få sova.
Om han inte låser in jycken natetid då har du ingen grannsämja utan du är bara undfallande,

jag förstår at det är jobbigt,,jag är hundägare,,,,

kram!!

Aaron

« Svar #2 skrivet: 19 jun-10 kl 06:27 »
Du har rätt. Jag har varit alldeles för undfallande.
En del människor måst ha en ordentlig tillsägelse för att fatta. Själv är jag lyhörd för nyanser. Och jag har utgått från mig själv i resonemanget kring hans jakthund och mina får.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-10 kl 07:01 »
Hej!
Du har rätt att skjuta en hund som är inne i hagen hos dina djur.
Likväl som om det var en varg som angrep dina djur.
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-10 kl 07:26 »
Jag skulle nog tala om för grannen att nästa gång hans hund är i fårhagen så kommer den inte tillbaka.  Om det var en helt okänd hund skulle jag nog skjuta den på fläcken.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Fiat

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jun-10 kl 07:40 »
Enligt en polis jag pratade med så får bara samerna skjuta hundar utan att kontakta polisen först. Kan va något att tänka på om man är rädd om licensen....
« Senast ändrad: 19 jun-10 kl 07:54 av Fiat »

eva f

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-10 kl 07:42 »
Tycker så synd om dina får! Själv fick jag in två gråhundar i vinterhagen i november. De jagade på fåren men tillslut fick vi tag i dem. Ägaren bodde nästan en mil från oss! Vi vet ju inte hur länge de ströjt med fåren men på andra dagen efter de varit här dog ena tackkan!! Försök att få ett slut på detta för dina flickors skull. Lycka till!

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jun-10 kl 07:48 »
Jag ringde till polisen när vi hade jakthund som angrep vår kanin. Hundägaren är ansvarig för det som hunden gör och skadeståndsskyldig för den skada som hunden åsakommer. Ring polisen om råd.

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jun-10 kl 08:04 »
Jag skulle ALDRIG skjuta en hund i en hage.
Det kan var en hund som smitit ut eller en hund som kommit vilse under jakt eller en hund som ramlat ur krockad bil!

Jag har hittat ett antal lösspringande hundar i sverige och i ett fall så var det en äldre dam som varit hos frissan och gjort sem fin och skule bo hos en gammal väninnan och kört vilse och hunden hade smitit ut ur bilen när hon stannade för att be om råd.

Jag greppade hunden och satte den i min bil och ringde polisen.
Polisen sa at hans kollega satt i telefon med en äldre dam som grät hjärtat ur sej för at hennes hund sprungit när hon öppnade bildörren.
Jag körde til tanten då hon inte kände till området och leveradehunden,,tanten i 60 årsåldern och knappt 160 cm lång,,hon slutade aldrig krama mej så jag fick skaka henne av mej,,ha ha ha

vid ett annat tillfälle var det en klantig hundvakt som lät hunden springa lös i en park,,hundägaren visste ingenting,hunden hade rymt och knallat upp på essingeleden i sthlm,,jag greppade hunden och avlämnade hos polisen.

två finska stövare skenade genom min trädgård i älvsjö,,jag greppade dom.
Husse hade haft inbrott och inbrottstjuven hade släppt ut hans hundar medans dom tömde hans hus!

önskar at den dagen mina hundar är på rymmen at någon tar hand om dom och ser till at jag får tillbaka dom. oavsett vad dom gjort så vil jag ha en chans.

men om mina hundar hittas gång på gång,,då finns det ingen gransämja,,,

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jun-10 kl 08:18 »
För det första så råder ju nu koppeltvång fram till i slutet av Augusti, så att bara släppa ut dom är ju ett fel i sig.

Eftersom jag har samma problem med en granne här, vilket i våras resulterade i att en av våra valpar blev ihjälbiten, så har jag rätt bra koll på vad som gäller.

Hundägaren är strikt skadeståndsskyldig för allt tokigt som hunden hittar på, däremot är det inget brott.
Om hundar upprepade gånger är lösa och man polisanmäler så samlas anmälningarna på hög, och om det blir tillräckligt mycket så kan polisen ge ett förläggande om att dom t.ex ska hållas instängda eller ha munkorg.
Om ägaren bryter mot det, så är det brottsligt.

Sen är det tillåtet att skjuta hundar som attackerar lantbruksdjur, om hunden inte låter sig infångas, det är inget som bara samer har rätt till.

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten

Om sommartiden.

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Sirpa

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jun-10 kl 09:51 »
Man kan ju inte skjuta någons hund för att den biter i några får  >:(
däremot så ska hundägaren givetvis betala för den skada hunden orsakat!

Jag har själv haft lösspringande gråhundar  och siberan huskys i min fårhage
och fått får dödade och skadade, men aldrig ens tänkt tanken att be mannen skjuta dessa hundar!

(Skjuter man någons hund så får man räkna med att bli betraktad som den galna idioten som sköt "Jonssons" hund resten av livet.)  :-\
Dessutom.. hur många här känner någon som verkligen HAR skjutit någon annans hund!?
Höns och Liljor i min trädgård.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jun-10 kl 09:55 »
Nej, det är säkert inte många som kan tänka sig att göra det, men man kan ju efter många års terror komma till en punkt där man helt enkelt inte orkar mer. När man inser att prat inte hjälper.

Ofta kan det säkert räcka med att visa upp lagtexten, att man faktiskt får skjuta..så bör ju de flesta hundägare börja tänka till lite, om de inte har klarat av det tidigare.

Aaron

« Svar #12 skrivet: 19 jun-10 kl 11:25 »
Även om jag ägde ett gevär skulle jag tveka att skjuta just pga av att jag lever i en liten ort där alla "känner" alla. Skulle jag skjuta, skulle det paradoxalt nog bara drabba mig.
Problemet med grannen är att han super och då orkar han inte ens ta hunden till hundgården och låta den rastas där, utan öppnar bara dörren och låter hunden springa vind för våg hela natten. Och det är min fårhage och mina hönsgårdar om blir hundens lekstuga. Det är ju här allt kul händer, tycker hunden. Hunden rev upp hönsnätet inatt (igen). Fåren har varit mycket stressade sista veckorna och går inte långt från fårhuset, och vill absolut inte vistas där dom nu på sommaren ska vistas.
Lyssnar naturligtvis på er som talar om polisanmälan, men i verkligheten för mig blir det inte lätt. Hans släktingar bor häromkring. Och framför allt var dom först här, så att säga. Jag är ju nykomling enligt normen för landet, har bara vistats här sedan 1983...

Vilse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jun-10 kl 11:36 »
hå hå hå,,nykomling,,en töckendäringa som inte är född på orten och vars farfar är totalt okänd,,  ;D  :D

OKay,,jag kommer förbi,,stannar en natt,,visar mej med hink o spade i din trädgård,,
planterar,,nästa morgon så går jag över till grannen o specar en räkning på plantor,,krukor och städjobb efter hund som grävt plantor,,
då är det inte du som gjort detta men visat grannen at det kostar,,

LasseDalom

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jun-10 kl 12:16 »
Citat från: Aaron
Lyssnar naturligtvis på er som talar om polisanmälan, men i verkligheten för mig blir det inte lätt. Hans släktingar bor häromkring. Och framför allt var dom först här, så att säga. Jag är ju nykomling enligt normen för landet, har bara vistats här sedan 1983...

Du behöver inte anmäla bara för att du ringer till polisen. Ring och be om råd. Det är inte omöjligt att en lokal polis känner till personen ifråga och kan åstakomma något ändå.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 19 jun-10 kl 12:23 »
 >:D vad händer den dagebn hunden börjar riva alla får?
det är bara säga till grannen.jag skulle bli helt rabiat om någon
hund var inne i hagen o jagade mina får.
är med i jaktlaget och har sagt till dom att:
den hund som går in kommer att bli skjuten!
dom accepterar det o ringer o säger till att dom kommer att släppa hund
för jakt eller övning.
dina får kan dö av den stress som blir!
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 19 jun-10 kl 12:27 »
Salthagel är inte lagligt, va...?  ::)

Jag skulle bli fullkomligt galen om nåt sånt hände varenda eviga natt. Ring polisen och fråga om dom kan hjälpa till. Du behöver ju inte anmäla, men dom kanske kan komma dit och prata med grannen. Och han ska ABSOLUT betala för den tacka du måste slakta nu.

Om han har alkoholproblem så kanske du kan prata med nån av hans släktingar. Dom måste väl bry sig lite i alla fall... Kan man tycka...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 19 jun-10 kl 12:51 »
om han nu jagar med sin hund, så kan han tycka att det är enklare att
springa till din fårhage istället.
sen har din granne en icke jaktbar jycke.
tror inte att man får använda luftgevär heller?
skaffa en rejäl bagge som vaktar sina damer,eller en lama.
garanterar att hunden inte är kvar i hagen o:)
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 19 jun-10 kl 13:02 »
Varför är hunden mer värd än fåren? (och hönsen och katterna och alla andra djur som den dödar och skrämmer ihäl?)

Varför får en hund, den här och alla andra man läser om här på forumet ställa till med hur mycket elände som helst och gå fri? Varför ska hundar ha någon slags särställning jämfört med andra djur?

Det är sorgligt att räkna igenom trådarna här och se att det är fler höns, får och andra lantbruksdjur som dödas av hundar än av rovdjur. Varför godtar ni det här?

Hade jag varit ts hade jag vridit nacken av hunden i tysthet och grävt ner den och låtsat som inget... en lösspringande hund kan ju komma bort...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jun-10 kl 13:23 »
Ja usch vad tråkigt för er alla, tråkigt för hunden att ha en husse som super och jobbigt för dig och dina får  :(

Ansvarsfrågan är ju solklar, frågan är bara om han verkligen ska ha en hund?

Jag hade också en granne som visserligen inte söp , men han var över 80 när han skaffade sin sista stövare. Han orkade inte uppfostra hunden eller rasta den så han släppte bara ut den vind för våg. Trots koppeltvång osv.

Hunden smet även ut när han öppnade dörren, vi löste det genom att sätta en löplina i ett träd och dra in linan i köket så att han kunde koppla hunden inne och sedan öppna dörren. Kan ju vara ett alternativ även för bekväma suputer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser