Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthund bland fåren  (läst 10965 gånger)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #20 skrivet: 19 jun-10 kl 13:53 »
Nu kanske jag är ute och cyklar, men om han nu är så himla dålig på att ta hand om sin hund, skulle inte djurskyddet kunna göra nåt?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #21 skrivet: 19 jun-10 kl 13:58 »
Förresten... om han jobbar borta under veckorna, var är hunden då? Har han med sig den då? Eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #22 skrivet: 19 jun-10 kl 15:39 »
Citera
Man kan ju inte skjuta någons hund för att den biter i några får  >:(
däremot så ska hundägaren givetvis betala för den skada hunden orsakat!
Och hur tänkte vi här? Någon allsmäktig som vet vilka djur som är mer värda än andra? (Hur är det med varg då? Hundens närmaste släkting?)
Håller med Rakadero.
Skulle aldrig tveka att skjuta en hund som upprepade gånger stressade mina får, skulle heller aldrig plocka bort ett får för att det inte klarar stressen! Skicka räkning till grannen för det extra arbete som krävs för att få tackan lugn igen >:D. För mig är fåren minst lika värdefulla som hundarna. Rent principiellt. Trots att jag har båda djurslagen.
Finns kanske de som går efter vilken prislapp SKK satt på hundarna?


Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #23 skrivet: 19 jun-10 kl 15:46 »
Hej!
Du har rätt att skjuta en hund som är inne i hagen hos dina djur.
Likväl som om det var en varg som angrep dina djur.
Beekeepern

Sluta med dina egna lagtolkningar. Hundägaren ställs till ansvar för vad hunden gör. Skjuter du hunden så kan du räkna med att det blir det sista du skjuter, du har ingen vapenlicens efter det

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #24 skrivet: 19 jun-10 kl 15:53 »
Och hur tänkte vi här? Någon allsmäktig som vet vilka djur som är mer värda än andra? (Hur är det med varg då? Hundens närmaste släkting?)
Håller med Rakadero.
Skulle aldrig tveka att skjuta en hund som upprepade gånger stressade mina får, skulle heller aldrig plocka bort ett får för att det inte klarar stressen! Skicka räkning till grannen för det extra arbete som krävs för att få tackan lugn igen >:D. För mig är fåren minst lika värdefulla som hundarna. Rent principiellt. Trots att jag har båda djurslagen.
Finns kanske de som går efter vilken prislapp SKK satt på hundarna?
Angående prislappen, så kan jag nämna att en älghund som är jaktchampion idag har ett värde på 50000-100 000 kr, så man ska nog tänka mer än en gång innan man skjuter.
Inte ens lapparna skjuter hundar lättvindligt. Dom är fullt medvetna om att det kan få och ofta får besvärliga koncekvenser i efterhand

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #25 skrivet: 19 jun-10 kl 16:08 »
För det första så råder ju nu koppeltvång fram till i slutet av Augusti, så att bara släppa ut dom är ju ett fel i sig.

Eftersom jag har samma problem med en granne här, vilket i våras resulterade i att en av våra valpar blev ihjälbiten, så har jag rätt bra koll på vad som gäller.

Hundägaren är strikt skadeståndsskyldig för allt tokigt som hunden hittar på, däremot är det inget brott.
Om hundar upprepade gånger är lösa och man polisanmäler så samlas anmälningarna på hög, och om det blir tillräckligt mycket så kan polisen ge ett förläggande om att dom t.ex ska hållas instängda eller ha munkorg.
Om ägaren bryter mot det, så är det brottsligt.

Sen är det tillåtet att skjuta hundar som attackerar lantbruksdjur, om hunden inte låter sig infångas, det är inget som bara samer har rätt till.

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten


Om sommartiden.

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Jag vet en jägare som fick sin tax skjuten förra hösten. Hunden hade tagit 2 hönor och hönsägaren sköt hunden. Det var en 3-årig jaktchampion, som slutade sina dagar på det sättet.
Efter rättsligt efterspel, så blev hundägaren skyldig att betala 400 kr för hönsen. Hönsägaren dömdes för egenmäktigt förfarande och dömdes att betala hundägaren 36 000 kr för hunden och fick vapenlicensen indragen.
Sen kom ju en tråkiga eftersmaken av att vara hatad i hela bygden och fullständigt utfryst, tråkigt nog fick även hönsägarens barn lida för detta tilltag och för någon månad sedan flyttade hönsägaren från orten.

man ska verkligen tänka sig för innan man gör något så drastiskt som att skjuta någon hund

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #26 skrivet: 19 jun-10 kl 18:00 »
Nu var det inte någon upphottad prislapp jag efterlyste, för att få maximal utdelning på försäkringen.

Angående Existens inlägg, så är det samma text jag mött. Men rätten att skjuta hund som attackerar ens djur är inte så gammal. LRF och Fåravelsförbundet annonserade glatt ut dessa ändrade regler.

Innan gick de mest på värdet på de skadade/döda djuren kontra hunden. En viss sådan hänsyn tas även nu. "om skadan är ringa". Men då kan man som djurhållare lägga till sveda och verk m.m.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #27 skrivet: 19 jun-10 kl 18:10 »
Det är synd att du vill framhäva ett långt avelsarbete och mängder med träning, som en "upphottad prislapp". Om du undersökt fakta så hade du upptäkt att det är vad en sådan hund kostar.

Jag försvarar inte på något sätt det som har kringspringande hundar, som skadar tamdjur. Men jag vet vad jag hade tyckt om det hade varit min hund som legat skjuten i fårhagen. Jag har under mina 27 år som jägare vid två tillfällen haft hundar som tagit en höna och en kalkon, för vilka jag betalt betydligt mer än vad dom var värda.
Enligt min mening, så ska denna typen av skador i första hand regleras på ett vettigt sätt. Om det sen inte hjälper, så får väl annat testats.
Jag hade själv en gäng kvigor i trädgården för någon vecka sedan, och min första tanke var knappast att skjuta dem. Missöden uppstår och då löser man det vettigt och är inte ovänner efteråt, vilket garanterat är fallet om man avlivar någon annans djur

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #28 skrivet: 19 jun-10 kl 18:26 »
Uppenbarligen är det väl något som brister i den långa träningen av den värdefulla jakthunden om den gör ett sådant misstag att den istället för att driva rådjur/hare/älg biter ihjäl ett får eller en höna... Det är ju inte direkt en liten miss i så fall.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #29 skrivet: 19 jun-10 kl 18:32 »
Uppenbarligen är det väl något som brister i den långa träningen av den värdefulla jakthunden om den gör ett sådant misstag att den istället för att driva rådjur/hare/älg biter ihjäl ett får eller en höna... Det är ju inte direkt en liten miss i så fall.

Hunden är som du kanske vet ett rovdjur och det kan alltid bli fel. Händer det upprepat, då är det en annan sak, men om det händer en gång under ett hundliv, så anser inte jag att det ska bli det sista den gör.

Vilse

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #30 skrivet: 19 jun-10 kl 18:36 »
Uppenbarligen är det väl något som brister i den långa träningen av den värdefulla jakthunden om den gör ett sådant misstag att den istället för att driva rådjur/hare/älg biter ihjäl ett får eller en höna... Det är ju inte direkt en liten miss i så fall.

Även utbildaded, UTTRÅKADE barn gör saker dom vet att dom inte får,,,  :P

Här ska hundägaren greppas, och upprepas det så får man vända sej till polis eller til om det finns som i deta fallet kanske nått slags byalag eller jaktlag i byn där man kan be om råd i frågan och just hänvisa  till at man inte vill komma i konflikt men vill ha frågan löst. I detta fallet så bor ju fårägaren BARA här sen 1983 och då kan det ju vara lämpligt at be om råd,,jag hade vänt mej till någon äldre rådgivande på byn,,kanske släkting till hundägaren... eller om det finns bofast med får som bott där längre och söka stöd..

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #31 skrivet: 19 jun-10 kl 18:37 »
Även utbildaded, UTTRÅKADE barn gör saker dom vet att dom inte får,,,  :P

Här ska hundägaren greppas, och upprepas det så får man vända sej till polis eller til om det finns som i deta fallet kanske nått slags byalag eller jaktlag i byn där man kan be om råd i frågan och just hänvisa  till at man inte vill komma i konflikt men vill ha frågan löst. I detta fallet så bor ju fårägaren BARA här sen 1983 och då kan det ju vara lämpligt at be om råd,,jag hade vänt mej till någon äldre rådgivande på byn,,kanske släkting till hundägaren... eller om det finns bofast med får som bott där längre och söka stöd..
Tummen upp. verkligen vettigt

Vilse

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #32 skrivet: 19 jun-10 kl 18:39 »
Om jag skulle lämna nån av mina hundar i fårhagen obevakade så tror jag att dom med största sannolikhet skulle jaga får även fast dom är i fårhagen med mej varje dag,,men obevakat,,jaaa,,,,Det är inte hundens fel,,det är ägaren och det är därför man ska greppa ägaren och funkar inte det så är det det vi har myndighetr för,,så attt vi inte ska behöva ta lagen i egna händer..

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #33 skrivet: 19 jun-10 kl 18:51 »
Citat från: beekeepern
Du har rätt att skjuta en hund som är inne i hagen hos dina djur.
Likväl som om det var en varg som angrep dina djur.

Ja en jägare skulle ju inte tveka en sekund för att få döda ett rovdjur i detta fallet. Man kan ju undra varför det skall daltas med jakthundar då?

Vilse

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #34 skrivet: 19 jun-10 kl 18:54 »
Ja en jägare skulle ju inte tveka en sekund för att få döda ett rovdjur i detta fallet. Man kan ju undra varför det skall daltas med jakthundar då?

Därför att vi vet inte om det är en jakthund som kan ha en dyr utbildning eller om det är kanske en hund som är älskad av en hel familj/ägare. Skillnaden är att hunden har en ägare och det kan bli tvist och stor sorg.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #35 skrivet: 19 jun-10 kl 18:57 »
Ja en jägare skulle ju inte tveka en sekund för att få döda ett rovdjur i detta fallet. Man kan ju undra varför det skall daltas med jakthundar då?

Akta dig för att undra det, man får inte ifrågasätta hundar... så är det visst bara, hur mycket de än förpestar livet för andra människor.

Och visst är det ägarens fel hela tiden, inte desto mindre är det hunden som biter ihjäl, skrämmer upp, skäller dygnet runt, förstör etc.

Det är konstigt att man aldrig hör detta försvar de gånger det är t ex en katt som bitit ihjäl kycklingar eller en häst som sparkat eller bitit någon... eller en tupp som galer några gånger om dagen...

Vad är det för speciellt med hundar. Egentligen. Alldeles oavsett prislapp och träning.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vilse

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #36 skrivet: 19 jun-10 kl 18:59 »
Ja en jägare skulle ju inte tveka en sekund för att få döda ett rovdjur i detta fallet. Man kan ju undra varför det skall daltas med jakthundar då?

Ett tips,,,kolla under tråden: fårstängsel o rymmande får,,
även får är på fel ställen..

konflikter o problem är till för att lösas i fredlig väg elelr via myndighetsansvar.
Jag har haft trädgården full av trettiotalet stutar,,dom våldförde sej på mina växter,,en gång är ingen gång,,stämmer inte riktigt,,men det är INTE djurens fel utan ägaransvar som ska tas via ägaren och sen myndighet och betalansvar.

Vilse

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #37 skrivet: 19 jun-10 kl 19:04 »
Akta dig för att undra det, man får inte ifrågasätta hundar... så är det visst bara, hur mycket de än förpestar livet för andra människor.

Och visst är det ägarens fel hela tiden, inte desto mindre är det hunden som biter ihjäl, skrämmer upp, skäller dygnet runt, förstör etc.

Det är konstigt att man aldrig hör detta försvar de gånger det är t ex en katt som bitit ihjäl kycklingar eller en häst som sparkat eller bitit någon... eller en tupp som galer några gånger om dagen...

Vad är det för speciellt med hundar. Egentligen. Alldeles oavsett prislapp och träning.

Hunden är människans bästa vän,,,,, och ofta som i mitt fall min enda familj.

Ägaransvar gäller även för andra djur. Min grannes kalvar har ofta varit ute på galej och varför ska dom skyddas i lagtexten men inte en lösspringande hund?

Jag diskuterar görna detta ämne men vill tala om att jag inte är arg eller hästk eller tar ställning för hundar,,jag har även andra djur som kan smita men då får dom inte skjutas skillnaden,,vet ej..

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #38 skrivet: 19 jun-10 kl 19:18 »
Därför att vi vet inte om det är en jakthund som kan ha en dyr utbildning eller om det är kanske en hund som är älskad av en hel familj/ägare. Skillnaden är att hunden har en ägare och det kan bli tvist och stor sorg.

Fåren har väl också en ägare? Om vi tar trådstartarens situation. Och deras katter och höns. De är säkert också älskade. Sorgen blir väl lika stor vilket djur som än stryker med?

Där var det ju inte heller frågan om någon enstaka händelse utan varenda helg.

Hunden kallas ofta människans bästa vän, ja. Det hör man så ofta. Det gäller en del människor. Det finns en del andra som lider av hundskräck, det finns de som blivit halvt söndertuggade av hundar som barn. Det känns kanske inte så kul att höra att hundarna är deras bästa vänner då...

För min del är det katter som är människans (jag och min familj i alla fall) bästa vän. Men katter verkar  vara rättslösa, dem får man skjuta och jaga hur mycket som helst och skratta åt och håna deras ägare...

Höns ser många som förbrukningsvara, dör de (dödas) är det bara att köpa nya... Det är väl inget att gråta över, "bara" en höna!

Om hästar är det helt ok för var och varannan människa att raljera om att de bits med ena änden och sparkas med den andra och man får höra till leda att ens älskade vänner borde ätas istället för 'daltas med' och det ska man stå ut med men så fort man (rättmätigt) ondgör sig över hunden som bet ens barn i ansiktet eller grannens jakthund som skäller oavbrutet dygnet runt, året om, då blir man utskälld så det skvätter om det.

Det är ju återigen, inte hundarnas fel, utan deras ägare och försvarare, men det är lika fullt hundar det handlar om...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

  • Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #39 skrivet: 19 jun-10 kl 19:42 »
Det är synd att du vill framhäva ett långt avelsarbete och mängder med träning, som en "upphottad prislapp". Om du undersökt fakta så hade du upptäkt att det är vad en sådan hund kostar.

Jag försvarar inte på något sätt det som har kringspringande hundar, som skadar tamdjur. Men jag vet vad jag hade tyckt om det hade varit min hund som legat skjuten i fårhagen. Jag har under mina 27 år som jägare vid två tillfällen haft hundar som tagit en höna och en kalkon, för vilka jag betalt betydligt mer än vad dom var värda.
Enligt min mening, så ska denna typen av skador i första hand regleras på ett vettigt sätt. Om det sen inte hjälper, så får väl annat testats.
Jag hade själv en gäng kvigor i trädgården för någon vecka sedan, och min första tanke var knappast att skjuta dem. Missöden uppstår och då löser man det vettigt och är inte ovänner efteråt, vilket garanterat är fallet om man avlivar någon annans djur




Kan bara hålla med dig. Det står ju dessutom i 14 § "om inte hunden låter sig infångas", visst det är inte alltid lätt att fånga en hund men det är en del att tänka på innan man bara skjuter...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
von tratt, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser