Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthund bland fåren  (läst 12730 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Jakthund bland fåren
« Svar #40 skrivet: 19 jun-10 kl 19:46 »
Ja en jägare skulle ju inte tveka en sekund för att få döda ett rovdjur i detta fallet. Man kan ju undra varför det skall daltas med jakthundar då?

Dålig jämförelse. Dessutom är det inte bara jakthundar som ställer till det.

LasseDalom

• -
« Svar #41 skrivet: 19 jun-10 kl 20:49 »
Citat från: Elvemina
Dålig jämförelse. Dessutom är det inte bara jakthundar som ställer till det.

Tycker jag inte. Hund, jakthund, räv och varg är väl biologiskt tämligen jämförbara djur. Sedan är ju frågan om de skall värderas olika utifrån att en del är tamdjur och andra inte. Jag förstår att hundägare älskar och månar om sina hundar (vi hade hund när jag var liten) men jag förstår inte att detta skulle göra dem mer värda än vilda hunddjur. Jag och min familj är väldigt intresserade av djur och natur, och vi har här en liten rävfamilj som vi följt i några år. Jag vet var grytet ligger och skulle någon döda dessa rävar skulle det vara en stor förlust för vår familj. Min enkla inställning är att man gör ingen skillnad på vilt eller tamt djur i detta fallet, och (kanske viktigast) dödade tillgrips endast i yttersta nödfall.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #42 skrivet: 19 jun-10 kl 21:47 »
hur kul är det när man kommer ut en morgon och 7 tackor ligger sönderslitna av hund som fortfarande står och sliter i en.
dessutom aggresiv hund som tänker attackera.
han är så bra jakthund!!
näe då skiter jag i prislappen på hunden >:(
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Aaron

« Svar #43 skrivet: 19 jun-10 kl 23:26 »
Tack för synpunkter.
Vet inte hur många av er som är infödda på den ort där ni bor. Jag är det hursomhelst inte och jag har bittert fått erfara att det inte bara är att säga till folk även om dom gör galna saker. Stjäl till exempel.
Och grannen, han med löspringande jakthunden. Jag vill verkligen inte komma i konflikt med honom. Vilket skulle ha skett idag om han hade kommit för att be om ursäkt - vilket han inte gjorde. Jag har varit totalt rabiat hela dagen, aptrött, sovit endast två timmar natten till idag, fruktansvärt ledsen att ha mist en tacka. Hon var såpass sönderstressad vid femsnåret att hon bara låg och hyperventilerade. Hon är i vanliga fall det får i min lilla flock som är mest tam, men när jag skulle lugna henne fick hon totalt spel. Jag gjorde säkert något överilat som ringde slaktaren, men jag var i en mental situation där jag inte såg någon annan lösning på problemet. Jag var ju också stressad efter att ha sprungit och försökt fånga in en jakthund som knappt jakthundens husse kan fånga in.
Grannen lovade imorse klockan fem att det här inte skulle upprepas. Men så har han sagt förut. Han blir på snusen och släpper ut hunden och går och domnar av på soffan och hunder driver lös hela natten.
Själv har jag hund, katt, höns - och alltså får, och ingen av dom bråkar med någon. Hunden går med fåren och äter gräs och fårspillning till hans spyr, fåren älskar att få öronen tvättade av hunden, katten ligger bland fåren och spanar på möss eller ligger och kråmar sig mitt i hönsflocken. Hunden och katten är oskiljaktiga. Så kommer då den här jakthunden härjande var och varannan vecka, ofta dyker den upp när jag sover och min hund väcker mig med skall. Så ska man då yrvaket ta itu med allt elände.
Imorgon ska jag snacka med grannen om han går att få tag på. Jag kommer inte att begära att han ska ersätta mitt får med 1.350 spänn, men jag kommer att föreslå att han avlivar sin hund om det här fortsätter. Jag tror det faktiskt skulle vara en befrielse för honom att få anledning att ta bort den för jag begriper inte vad han har den till eftersom den inte funkar i jakt på älg.
Uj vad långt det här blev.... och lite råddigt, måste sova nu.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Margit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 19 jun-10 kl 23:30 »
Tack för synpunkter.
Vet inte hur många av er som är infödda på den ort där ni bor. Jag är det hursomhelst inte och jag har bittert fått erfara att det inte bara är att säga till folk även om dom gör galna saker. Stjäl till exempel.
Och grannen, han med löspringande jakthunden. Jag vill verkligen inte komma i konflikt med honom. Vilket skulle ha skett idag om han hade kommit för att be om ursäkt - vilket han inte gjorde. Jag har varit totalt rabiat hela dagen, aptrött, sovit endast två timmar natten till idag, fruktansvärt ledsen att ha mist en tacka. Hon var såpass sönderstressad vid femsnåret att hon bara låg och hyperventilerade. Hon är i vanliga fall det får i min lilla flock som är mest tam, men när jag skulle lugna henne fick hon totalt spel. Jag gjorde säkert något överilat som ringde slaktaren, men jag var i en mental situation där jag inte såg någon annan lösning på problemet. Jag var ju också stressad efter att ha sprungit och försökt fånga in en jakthund som knappt jakthundens husse kan fånga in.
Grannen lovade imorse klockan fem att det här inte skulle upprepas. Men så har han sagt förut. Han blir på snusen och släpper ut hunden och går och domnar av på soffan och hunder driver lös hela natten.
Själv har jag hund, katt, höns - och alltså får, och ingen av dom bråkar med någon. Hunden går med fåren och äter gräs och fårspillning till hans spyr, fåren älskar att få öronen tvättade av hunden, katten ligger bland fåren och spanar på möss eller ligger och kråmar sig mitt i hönsflocken. Hunden och katten är oskiljaktiga. Så kommer då den här jakthunden härjande var och varannan vecka, ofta dyker den upp när jag sover och min hund väcker mig med skall. Så ska man då yrvaket ta itu med allt elände.
Imorgon ska jag snacka med grannen om han går att få tag på. Jag kommer inte att begära att han ska ersätta mitt får med 1.350 spänn, men jag kommer att föreslå att han avlivar sin hund om det här fortsätter. Jag tror det faktiskt skulle vara en befrielse för honom att få anledning att ta bort den för jag begriper inte vad han har den till eftersom den inte funkar i jakt på älg.
Uj vad långt det här blev.... och lite råddigt, måste sova nu.

Anmäl honom anonymt för brott mot koppellagen, hunden förstör ju även för de vilda djuren när den springer lös! Fånga in den och lämna in de anonymt till polisen som en okänd hittehund, dyrt att få ut den!
« Senast ändrad: 19 jun-10 kl 23:39 av Elvemina »

Margit

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 jun-10 kl 23:37 »
Tycker jag inte. Hund, jakthund, räv och varg är väl biologiskt tämligen jämförbara djur. Sedan är ju frågan om de skall värderas olika utifrån att en del är tamdjur och andra inte. Jag förstår att hundägare älskar och månar om sina hundar (vi hade hund när jag var liten) men jag förstår inte att detta skulle göra dem mer värda än vilda hunddjur. Jag och min familj är väldigt intresserade av djur och natur, och vi har här en liten rävfamilj som vi följt i några år. Jag vet var grytet ligger och skulle någon döda dessa rävar skulle det vara en stor förlust för vår familj. Min enkla inställning är att man gör ingen skillnad på vilt eller tamt djur i detta fallet, och (kanske viktigast) dödade tillgrips endast i yttersta nödfall.

Biologiskt jämförbara men inget mer. En räv som har fått smak på dina tamdjur är svår att stoppa, en hund kan man koppla.

Jag försvarar heller inte hundar som springer lösa och ger sig på tamdjur, det är det värsta jag vet. Samtidigt har jag själv en jakthund som springer lös under jakten, och jag vet att det kan hända en olycka.

Typ att hon jagar en katt eller kanin eller något annat tamdjur, och inte vill jag att hon ska bli skjuten för det - det är ju helt absurt. Det finns andra sätt att lösa saker på.

Det bästa tror jag är att fånga den lösspringande hunden och lämna in den till polisen som en hittehund, det kostar skjortan att få ut den igen och då har ägaren kanske bättre koll på hunden?

Margit

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 19 jun-10 kl 23:38 »
hur kul är det när man kommer ut en morgon och 7 tackor ligger sönderslitna av hund som fortfarande står och sliter i en.
dessutom aggresiv hund som tänker attackera.
han är så bra jakthund!!
näe då skiter jag i prislappen på hunden >:(

Klart att det inte är kul, men sköt du då? Det hade du nog all laglig rätt att göra.

Vilse

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 19 jun-10 kl 23:39 »
Aaron,

jag är INTE infödd där jag bor.
Jag är dessutom utlänning.
Men om nått av mina får skulle avlivas så hade jag bett veterinären skriva rapport. Jag hade gjort det den lagliga vägen eftersom jag har redan påpekat detta för grannen.
Veterinären rapporterar en sån här sak i sverige?? eller måste du gå till polis själv?
Bättre om det går via veterinärrapport.

Jag har haft mycket problem med min granne, jag har låtit saker vara.
Men han satte sin sista potatis för ett par år sen och jag stod upp rak irygen för det han gjorde var laglligen fel.

Hans kalvar har varit i min trädgård, hans kor insläppta at betra i MIN hage, hans hund har jagat både stutar o får men utan vilja at skada bara unghunds dumheter så jag fångade hunden och promenared hem den när det hänt för m¨nga gånger, hans hund har varit lös allltid och det har hänt at jag har öppnat ytterdörren och hans hund har suttit i min trädgård och muckat gräl med min gamla hanhund,,grannen har inte ens frågat mej hur det gick utan bar skrikit åt sin hund at koma hem, han har bett mej betala för vatten som är mitt på lagfarten!, han  har använt min uppfart att vända med sin gegiga traktor och gena in i sin hage trots at han har flera hundra meter access från vägen,,han är RIK storbonde. Han har aldrig ens hälsat på mej...

men jag satte ner foten när han ville ha betalt för vatten som är mitt!
har inte ens tittat på mej på 3 år..jag vände ryggen och ignorerar honom. det går bra eftersom hans hus är flera hundra meterfrån mej och utan blickfång.

Jag tror inte om du står rakt upp i ett samhäle i sverige och din granne gjort fel och dessutom orsakat död i din hage då står ingen på hans sida om du gör det korrekt.

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 20 jun-10 kl 00:01 »
Det är synd att du vill framhäva ett långt avelsarbete och mängder med träning, som en "upphottad prislapp". Om du undersökt fakta så hade du upptäkt att det är vad en sådan hund kostar.

Jag försvarar inte på något sätt det som har kringspringande hundar, som skadar tamdjur. Men jag vet vad jag hade tyckt om det hade varit min hund som legat skjuten i fårhagen. Jag har under mina 27 år som jägare vid två tillfällen haft hundar som tagit en höna och en kalkon, för vilka jag betalt betydligt mer än vad dom var värda.
Enligt min mening, så ska denna typen av skador i första hand regleras på ett vettigt sätt. Om det sen inte hjälper, så får väl annat testats.
Jag hade själv en gäng kvigor i trädgården för någon vecka sedan, och min första tanke var knappast att skjuta dem. Missöden uppstår och då löser man det vettigt och är inte ovänner efteråt, vilket garanterat är fallet om man avlivar någon annans djur

Det är säkert ingens första tanke, att skjuta hunden.
Det är en tanke som kommer efter år av terror och när inget annat längre hjälper.
När både husse och hund är mer eller mindre mentalt störda, så ser jag ingen anledning att försvara nån av dom. Allting måste ju inte försvaras in absurdum, folk måste ju nån gång ta sitt ansvar.
Jag har själv 6 hundar och tycker inte att det skulle vara kul att hitta nån av dom skjuten, men det kommer heller inte att hända.

Och till trådskaparen:
Du säger att du inte vill hamna i konflikt med grannen..
1. Det är du redan.
2. Vad spelar det för roll?, som läget är nu?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 20 jun-10 kl 06:26 »

Kan bara hålla med dig. Det står ju dessutom i 14 § "om inte hunden låter sig infångas", visst det är inte alltid lätt att fånga en hund men det är en del att tänka på innan man bara skjuter...

Ja och det står dessutom att det ska vara "nödvändigt för att förebygga skada på lantbruksdjuren". Det är en tolkningsfråga, som gör att man ska tänka till en gång extra.
Som jag skrev förrut: Inte ens samerna skjuter hundar lättvindligt, dom vågar inte pga det efterspel som garanterat kommer

ulfg

« Svar #50 skrivet: 21 jun-10 kl 20:50 »
Käre Aaron,
det sämsta med att flytta ut på landet är att det finns en del såna här typer som brer ut sig och inte kan sköta sig. De blir en plåga för sin omgivning med boskap som går in och ut ur de bristfälliga stängslena eller som i ditt fall med hundar som gör omgivningen osäker. Det är inte bättre inne i städerna, men där finns det i alla fall dörrar att stänga till och bättre möjligheter att avskärma sig från störiga grannar. I värsta fall lättare att flytta, om inte annat. Det kan vara så att det bästa du kan göra är att ta kontakt med polisen, anmäla honom och få igång en rättsprocess mot honom. Jag hade gått över till honom, gett honom en fruktandsvärd utskällning, hotat honom med stryk och eventuellt till sist gett honom det. Men det skall man inte göra om man inte behärskar den sortens språk, det är svårt, kräver övning, självdisciplin och är inget som passar alla. Det är inte bara får som lever farligt för den hunden, finns det även barn i omgivningen? 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 jun-10 kl 21:05 »
Det är säkert ingens första tanke, att skjuta hunden.
Det är en tanke som kommer efter år av terror och när inget annat längre hjälper.
När både husse och hund är mer eller mindre mentalt störda, så ser jag ingen anledning att försvara nån av dom. Allting måste ju inte försvaras in absurdum, folk måste ju nån gång ta sitt ansvar.
Jag har själv 6 hundar och tycker inte att det skulle vara kul att hitta nån av dom skjuten, men det kommer heller inte att hända.

Och till trådskaparen:
Du säger att du inte vill hamna i konflikt med grannen..
1. Det är du redan.
2. Vad spelar det för roll?, som läget är nu?
Jag håller mid dig på denna punkten. I just detta fallet, så är det kanske befogat att ta till med hårdhandskarna. Det jag vänder mig mot är att vissa skriver i princip "bara skjut hunden" och det är inte meningen med lagen.

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #52 skrivet: 21 jun-10 kl 22:00 »
Tråkigt att se att ni har problem med löshundar,
Själv hade jag varg utanför hagen rätt ofta så
jag sökte och gick med i vildskadecenters försök
med boskapsvaktandehundar det har varit väldigt
effektivt, antalet lösdrivande hundar i byn och
grannbyarna är numera lätträknade vilket inte
var fallet innan...
Tyvärr är jägarna livrädda för sina hundar vilket
inte har varit så bra för grannsämjan, de säger
inte ett knyst till mig men ljuger och skrävlar utåt...

Jakthundar har kommit ner på vår gårdsplan inför
och under älgjakten de har försökt att leka med
hundarna men de är inte så intresserade, accepterar
att de kommer förbi men tillsammans med fåren
är det något helt annat.
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #53 skrivet: 21 jun-10 kl 22:41 »
har själv funderat på en sådan hund.tydligen väldigt effektiva!
tyvärr bland jägare så är det vanligt att man bara öppnar dörren
så får hunden träna sej själv.
så är det här runt ikring iaf.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 21 jun-10 kl 23:40 »
Jag har haft ett liknade problem.
Granntanten släppte ut sin rottis hur som helst utan uppsikt när den förre ägaren bodde här.
Vilket resulterade i att han fick massa hönor dödade.

När vi flyttade hit så kom hon direkt över och berättade att rottisen brukade bita ihjäl diverse djur för den förre ägaren men att hon alltid gjorde rätt för sig. :o

Så jag förklarade att en avelshönor drar in 2-3000:- på en sommar så jag ville ha ersättning för förlorad inkomst förutom 250:- för hönan. Då vart hon arg och erbjöd mig max 20:- styck! :o

Så jag lovade att kom hennes hund in bland mina djur så skulle jag skjuta den omedelbart.
Efter det så har vi aldrig haft några problem. Hunden får nu inte springa löst längre.

Så hade jag haft problem med en jakthund i fårhagen så hade jag försökt fånga den.
Hade den börjat bita i fåren så hade jag skjutit direkt.
Hade den kommit tillbaka vid upprepade gånger så hade jag också skjutit direkt.
Hade jag inte haft skjutvapen i närheten så hade jag försvarat mina djur med en högaffel eller liknande!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 22 jun-10 kl 05:23 »
har själv funderat på en sådan hund.tydligen väldigt effektiva!
tyvärr bland jägare så är det vanligt att man bara öppnar dörren
så får hunden träna sej själv.
så är det här runt ikring iaf.
Det är ingen träning att barar släppa ut hunden vid för våg och jag förstår fullständigt att djurägare blir synnerligen irriterade, om man gör så. Hunden ska släppas ute i skogen och man ska vara där själv också. Släpper man bara ut den på gården, då ber man om att den ska hitta på dumheter

Birgit

« Svar #56 skrivet: 22 jun-10 kl 07:48 »
Att skaffa en boskapsvaktande hund ÄR effektivt. Vi har varit med i Viltskadecenters program sedan 2006 och lösspringande hundar förekommer inte längre vare sig på gården eller bland fåren.
Men våra hundar springer inte ut och "jagar" hundar utanför sina hagar, de markerar tydligt att främmande hundar inte är välkomna.
De är inte speciellt intresserade av andra hundar och "hundlekar". Vilket är en fördel och resultatet av en lång avelsplanering.
Har själv mött mycket "hårda" ord från jägare om mina hundars farlighet. Men inte från närboende utan från sådana som man diskuterat med. Jag är heller inte född på "orten" utan ingift och har på så vis ett "utanförskap".
Misstänksamheten mot hundarna var stor i början, men nu är det ingen som kommenterar dem längre. Däremot är det många förbipasserande som stannar bilarna eller cyklarna och går fram till hagen och kikar på dem och fåren. Många blir väldigt fascinerade.

Citera
Det jag vänder mig mot är att vissa skriver i princip "bara skjut hunden" och det är inte meningen med lagen.
Här tror jag faktiskt inte någon menar att skjuta en helt okänd hund som aldrig stört flocken tidigare, som första val. Vad vi diskuterat här är en hund som upprepade gånger stört fåren.
Märk väl att trådskaparens får är av en ras som är ganska starkt utrotningshotad. Ett värde på sådanan kan inte gå efter en gängse prislista. Det är det genetiska värdet på djuren som borde räknas, liksom jägare anser att en bra jakthund går lös på minst 50000:-. Fårens värde är inte ringa alltså.
Måste också ifrågasätta resonemanget lite, då jag tror det skulle vara svårt för oss med boskapsvaktare att få gehör för en försäkringssumma på 50- -100000:- för en fungerande hund. Oftast tar det 3-4 år innan hunden är helt självgående, så att mista en sådan är en katastrof. Det är sådana hundar man använder för att lära upp nya med.
I det här fallet skulle jag starkt rekommendera trådskaparen att ta et mycket allvarligt samtal med hundägaren och tala om vad som kommer hända om hunden visar sig igen! Polis/avlivad hund osv. Det är som sagt helt olagligt att ha lösa hundar vid denna tid på året.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 22 jun-10 kl 21:21 »
Att skaffa en boskapsvaktande hund ÄR effektivt. Vi har varit med i Viltskadecenters program sedan 2006 och lösspringande hundar förekommer inte längre vare sig på gården eller bland fåren.
Men våra hundar springer inte ut och "jagar" hundar utanför sina hagar, de markerar tydligt att främmande hundar inte är välkomna.
De är inte speciellt intresserade av andra hundar och "hundlekar". Vilket är en fördel och resultatet av en lång avelsplanering.
Har själv mött mycket "hårda" ord från jägare om mina hundars farlighet. Men inte från närboende utan från sådana som man diskuterat med. Jag är heller inte född på "orten" utan ingift och har på så vis ett "utanförskap".
Misstänksamheten mot hundarna var stor i början, men nu är det ingen som kommenterar dem längre. Däremot är det många förbipasserande som stannar bilarna eller cyklarna och går fram till hagen och kikar på dem och fåren. Många blir väldigt fascinerade.
Här tror jag faktiskt inte någon menar att skjuta en helt okänd hund som aldrig stört flocken tidigare, som första val. Vad vi diskuterat här är en hund som upprepade gånger stört fåren.
Märk väl att trådskaparens får är av en ras som är ganska starkt utrotningshotad. Ett värde på sådanan kan inte gå efter en gängse prislista. Det är det genetiska värdet på djuren som borde räknas, liksom jägare anser att en bra jakthund går lös på minst 50000:-. Fårens värde är inte ringa alltså.
Måste också ifrågasätta resonemanget lite, då jag tror det skulle vara svårt för oss med boskapsvaktare att få gehör för en försäkringssumma på 50- -100000:- för en fungerande hund. Oftast tar det 3-4 år innan hunden är helt självgående, så att mista en sådan är en katastrof. Det är sådana hundar man använder för att lära upp nya med.
I det här fallet skulle jag starkt rekommendera trådskaparen att ta et mycket allvarligt samtal med hundägaren och tala om vad som kommer hända om hunden visar sig igen! Polis/avlivad hund osv. Det är som sagt helt olagligt att ha lösa hundar vid denna tid på året.
Jag tror absolut att den typen av hundar är effektiva. Hur funkar dom? Skäller och skrämmer hundar/rovdjur eller anfaller dom?
Finns det någon form att prov för att testa bruksegenskaperna hos dessa hundar? Om det finns så ska inte försäkringbolaget göra någon skillnad på vilken egenskap, som hunden har. Att försäkra en hund för 50 000 eller mer är svindyrt, men det kostar så mycket om man vill köpa en färdig jaktchampion, vilket väldigt få gör

Birgit

« Svar #58 skrivet: 22 jun-10 kl 22:43 »
Deras egenskap är att mota bort fara (rovdjur m.m.) Anfall är sista åtgärden. De markerar främst med skall. Är mer vaksamma under natten (gryning och skymning).
Det har pratats om tester, men eftersom detta är på försöksstadiet så kommer det nog att dröja. Dock gör Viltskadecenter besök hos alla som är anslutna och kikar bl.a på hur hundarna beter sig och reagerar.

I vårt fall finns inga färdiga hundar att tillgå. Däremot skulle jag vilja att man kunde jobba på det sättet i framtiden. De som har bra fungerande hundar använder dem till att lära upp andra. Alla människor har varken tid eller kunskap själva, men jag tror många fler skulle kunna tänka sig denna metod om möjligheten fanns att skaffa en fungerande hund.

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 23 jun-10 kl 12:46 »
Men du skrev en annan gång att hundarna förföljde angriparen någon km bort från fårhagen.
Hur snabba är dom? Kommer dom ifatt andra hundar och dödar dom om dom får chansen?
Vad händer om folk går in i hagen. Tänker mest på fulla grabbar i 17-årsåldern som vill spela lite Allan. Angriper dom människor? Eller kan man fostra dom att bara skrämmas?

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser