Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99299 gånger)

esten

• -
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #460 skrivet: 18 jan-11 kl 23:42 »
OT ! 20 000 hästar svälter långsamt ihjäl på Irland just nu .

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4296604

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #461 skrivet: 18 jan-11 kl 23:42 »
Det krävs inga hagar. Jag tror över huvud taget inte det finns några regler som kräver att hästar skall få gå ut.

pålle

• Gäst
« Svar #462 skrivet: 18 jan-11 kl 23:42 »
Du håller inte med om att ett vindskydd är viktigare på vintern än på sommaren? På sommaren räcker ju skugga för att hästen ska kunna hålla termisk komfort. Hårda vintrar kan det behövas ett ordentligt vindskydd för att djuren inte ska fara illa av hårt väder.

Djurskyddslagar är inte till för att jävlas mot djurägare, utan för att göra det bättre för djuren.

Jimmy: Jag tycker att kraven om hagar är för låga. Det är alldeles för många hästar som bara får komma ut i pyttehagar. Ordentliga hagar där dom kan umgås i flock och sträcka ut i alla gångarter och ordentliga rutiner på att dom dagligen får göra så skulle göra livet för många hästar mycket bättre.

/Blivande inspektör
nä det kan ja ju inte göra för mina hästar skiter ju i att gå in på vintern men står inne i mörkret om sommrarna då det ä mycket bromsar och så så hur ska du då förklara det?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #463 skrivet: 18 jan-11 kl 23:45 »
Det är väl jättebra att dina hästar har valmöjligheter? Om dom vill stå ute på vintern kan dom välja att göra det, vill dom vara inne på sommaren kan dom välja att göra det? Det är väl det som är vitsen med att ha lösdrift och vindskydd? Att hästarna får frihet och valmöjligheter?

Att det inte är krav på vindskydd på sommaren är bland annat för att då skulle det bli svårt för ridskolor etc att ha råd med sommarbete, och hästarna mår bättre av att få vara på ett sommarbete utan vindskydd än att inte få gå på sommarbete alls.

« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 23:49 av skiesabove »
//Lina

Gångtrött

• Gäst
« Svar #464 skrivet: 18 jan-11 kl 23:47 »
Det krävs inga hagar. Jag tror över huvud taget inte det finns några regler som kräver att hästar skall få gå ut.
Från 1:a augusti förra året så finns det en regel som säger att de ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter varje dag..

Efter vad jag förstod av några släktingar i närheten av SA så stod hans hästar inne i.a.f. 7-8 dagar i sträck.. Det är ju naturligtvis inte OK, nu skedde detta förvisso innan lagen trädde i kraft så frågan är ju om han då egentligen gjort något fel enligt regelboken.

pålle

• Gäst
« Svar #465 skrivet: 18 jan-11 kl 23:48 »
Det är väl jättebra att dina hästar har valmöjligheter? Om dom vill stå ute på vintern kan dom välja att göra det, vill dom vara inne på sommaren kan dom välja att göra det? Det är väl det som är vitsen med att ha lösdrift och vindskydd? Att hästarna får frihet och valmöjligheter?
jo men hur många kan det då det ialla fall på sommaren ser ju hästar på somaen som inte ens haren pinne till skugga men sånt är lagligt  ja tycker det är vidrigt.
« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 23:50 av Pålle »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #466 skrivet: 18 jan-11 kl 23:52 »
Från 1:a augusti förra året så finns det en regel som säger att de ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter varje dag..

Efter vad jag förstod av några släktingar i närheten av SA så stod hans hästar inne i.a.f. 7-8 dagar i sträck.. Det är ju naturligtvis inte OK, nu skedde detta förvisso innan lagen trädde i kraft så frågan är ju om han då egentligen gjort något fel enligt regelboken.

Tricket med gångartsregeln är att man får rasta dem inomhus. Jag kollade nu. Det finns inte i djurskyddslagen, inte i djurskyddsförordningen och inte i L101 en stavelse om att hästar skall få gå ut. Återstår att kolla EG:s regelberg, men jag tror inte det finns något där heller.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #467 skrivet: 18 jan-11 kl 23:53 »
jo men hur många kan det då det ialla fall på sommaren ser ju hästar på somaen som inte ens haren pinne till skugga men sånt är lagligt  ja tycker det är vidrigt.

Det är klart att det är vidrigt!

Men jordbruksverket har fått kämpa för varenda förbättring inom djurskyddslagstifningen, speciellt när det gäller djurslag där det finns starka ekonomiska eller mediala intressen, så det är inte konstigt att det finns mycket kvar att önska...

//Lina

Gångtrött

• Gäst
« Svar #468 skrivet: 18 jan-11 kl 23:54 »
Tricket med gångartsregeln är att man får rasta dem inomhus. Jag kollade nu. Det finns inte i djurskyddslagen, inte i djurskyddsförordningen och inte i L101 en stavelse om att hästar skall få gå ut. Återstår att kolla EG:s regelberg, men jag tror inte det finns något där heller.
Visst är det så.. Men ska de kunna röra sig i sina naturliga gångarter inomhus måste man ju ha ett ridhus.

En kvalificerad gissning är väl att de inte krävde utomhusvistelse för att inte komma på kant med Stockholms alla ridhus..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #469 skrivet: 18 jan-11 kl 23:56 »

Men det är alltså i ett ridhus/paddock man får rasta dom. Dom ska få röra sig fritt i sina gångarter minst en gång per dag.

1 §
7
  Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
   För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst. 
   Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt. 
   Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 §  Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.     
  Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande. 

Visst är det så.. Men ska de kunna röra sig i sina naturliga gångarter inomhus måste man ju ha ett ridhus.

En kvalificerad gissning är väl att de inte krävde utomhusvistelse för att inte komma på kant med Stockholms alla ridhus..

Visst är det så. Som jag skrev, starka ekonomiska intressen...
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #470 skrivet: 19 jan-11 kl 00:02 »
Men det är alltså i ett ridhus/paddock man får rasta dom. Dom ska få röra sig fritt i sina gångarter minst en gång per dag.

Som jag skrev, således.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #471 skrivet: 19 jan-11 kl 00:05 »
Men inte har väl hästmannen ett ridhus?
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #472 skrivet: 19 jan-11 kl 00:11 »
Men inte har väl hästmannen ett ridhus?

Nu vet jag inte vad du svarar på. Jag svarade på den allmänna diskussionen om krav på hagar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #473 skrivet: 19 jan-11 kl 00:12 »

Det här.... Att dom stod inne 7-8 dagar i sträck.

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Denna författning träder i kraft den 1 augusti 2007. Vissa föreskrifter träder
dock i kraft vid en senare tidpunkt enligt följande:
1. 2 kap. 1 § träder i kraft den 1 augusti 2009.
2. 2 kap. 10 § och 5 kap. 1 § träder i kraft den 1 augusti 2010.   
3. 3 kap. 10 § träder i kraft den 1 augusti 2010. Fram till dess gäller att     
boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att skaderisken minimeras. 
« Senast ändrad: 19 jan-11 kl 00:15 av skiesabove »
//Lina

Ptr

• Västergötland
« Svar #474 skrivet: 19 jan-11 kl 00:13 »
Men är det inte så att det även finns en gummiparagraf, eller flera föresten, men den jag tänker på som handlar om att djurägaren är skyldig att till så långt det är möjligt ge djuren möjlighet att främja sina naturliga beteenden.

Att stå ute i värme och sol, med täcke, och klia sig på elstaketet kan inte passa in på detta! Likväl godkänt!!

Här får inspektörerna göra en bedömning om vad som är vettigt för just de djur det gäller på individnevå. Likaså den gummiparagrafen som medger avvikelser från regelverket under förutsättning att djurvården i övrigt är god och ger ett bra intryck.

Dett skulle nog fungera alldeles utmärkt om inspektörerna var kompetenta överlag och på riktigt, inte bara på pappret. Samt att det inte var hurvida djurägaren bar kavaj och slipps vid besöket.

Är fullt medveten o att det givetvis finns sådana inspektörer Men motsatsen är lite för vanlig. Detta i sin tur måste skapa ett helvete för de som faktiskt är helt och hållet seriösa.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #475 skrivet: 19 jan-11 kl 00:17 »
Många på en kurs jag var på ville mäta millimetrar =(. Trots att lärarna upprepade gånger uppmanade dom att tänka på djurens allmänna hälsa istället. Flera ville underkänna stallet vi var i, som blivit godkänt av länsstyrelsen. Det var verkligen skitfint, men eftersom det var byggt i en gammal byggnad fattades några cm på stallgångens bredd. Hästarna hade det jättebra, så det var en tillämpning av att man ska bedöma hästhållningen framför linjalen.

Fattar inte varför dom tänker bli inspektörer, fast dom inte har någon erfarenhet av djur?
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #476 skrivet: 19 jan-11 kl 00:27 »
Många på en kurs jag var på ville mäta millimetrar =(. Trots att lärarna upprepade gånger uppmanade dom att tänka på djurens allmänna hälsa istället. Flera ville underkänna stallet vi var i, som blivit godkänt av länsstyrelsen. Det var verkligen skitfint, men eftersom det var byggt i en gammal byggnad fattades några cm på stallgångens bredd. Hästarna hade det jättebra, så det var en tillämpning av att man ska bedöma hästhållningen framför linjalen.

Fattar inte varför dom tänker bli inspektörer, fast dom inte har någon erfarenhet av djur?
det är ju sånna inspektörer som letar andra fel som inte ens har med saken att göra och det är ju dom som tyvärr är en plåga både för den en skilde och dom som har vet och etikätt då dom får sina skoper för att andra har bure sig dumt åt.
« Senast ändrad: 20 jan-11 kl 18:17 av Pålle »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #477 skrivet: 19 jan-11 kl 00:33 »
Jag hade en inspektör i min kaningård som krävde att jag skulle ge kaninerna leksaker  ;D
Köpte ett gäng bandybollar, sen var hon nöjd. Kaninerna ställde sig mycket frågande till dom.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #478 skrivet: 19 jan-11 kl 01:22 »
Nä, det värsta är att få en inspektör som inte har erfarenhet av djurhållning, oavsett ålder eller syndrom.
//Lina

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #479 skrivet: 19 jan-11 kl 11:50 »
men detta när SA s hästar var inne so var det väldigt kalt och blåste. då stod även travhästarna jag kör inne  ;)
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser