Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99513 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #420 skrivet: 05 okt-10 kl 21:35 »

Ljugarebänken är till för åsikter, och likväl som att uttala sig mot det någon annan tyckt, måste man väl få lov att uttala sig för?

Jo, visst kan man uttala sig för någons åsikt.

Men du tog ju på dig att tolka vad hon menade..Och det klarar hon säkert alldeles utmärkt själv.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #421 skrivet: 05 okt-10 kl 21:46 »
Jo, visst kan man uttala sig för någons åsikt.

Men du tog ju på dig att tolka vad hon menade..Och det klarar hon säkert alldeles utmärkt själv.
Det gör hon säkert, om hon vill. Och javisst, jag tolkade vad hon menade. Och jag skrev ut min tolkning, eftersom den var annorlunda än den tolkning flera andra gjorde av hennes inlägg.

Alla texter tolkas av dem som läser den.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #422 skrivet: 05 okt-10 kl 21:47 »
Ähh.. Jag började skriva något sarkastiskt till JBF och de andra men jag orkar ta mig faan inte förklara en gång till. Jag tror ni har fel och jag tror att ett stort misstag har begåtts.  Att försöka svara er något i denna tråd är lite som att försöka svara på frågan "Har du slutat slå din fru?"

Det blir mitt sista ord i denna tråd.

fjällbonden79

• Dalarna
« Svar #423 skrivet: 05 okt-10 kl 22:48 »
Det kan hon alldeles säkert, men jag förstår inte varför någon skulle vara emot att jag uttalar mitt stöd för henne, och berättar att jag håller med om vissa delar av hennes inlägg.

Ljugarebänken är till för åsikter, och likväl som att uttala sig mot det någon annan tyckt, måste man väl få lov att uttala sig för? I denna tråden har människor försvarat respektive kritiserat hästmannens hästhållning, och många har uttalat sig väldigt negativt om dem som har motsatt åsikt.

Själv försöker jag skilja på sak och person, om jag inte håller med om en persons åsikter, så innebär inte det att jag tycker illa om personen. Jag lyckas kanske inte alltid, men det är mitt mål.

Så du tycker det är okej att skria att vi andra i tråden skall beläggas med djurförbud !!!bullshit Är inte inne på ljugarbänken så väldigt ofta där kan andra vara , men tolererar inte att folk som inte vet fakta , tror de vet å kan allt ,tyvärr så är jag som person så ,har blivit nedtryckt så ofta av sånna personer ,som tror sig veta bäst
sköt dig själv och skit i andra , eller lev livet i morgon kan de va för sent

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #424 skrivet: 05 okt-10 kl 22:52 »
Eulalia (och ieenilorac, i sitt bifall) skrev inte att alla ska beläggas med djurförbud. Hon skrev att det skulle vara nyttigt för den som vill se andra i köttkvarnen att få en åktur själv i densamma. Och det stämmer bra, det är mycket lärorikt.

Gamina

« Svar #425 skrivet: 05 okt-10 kl 23:20 »
Gångtrött vore det inte bättre att du kom med en saklig anledning till varför ett fel har begåtts än att du är fruktansvärt oförskämd mot de som inte hålller med dig.
Den enda anledning som du har kommit med är att han verkar sympatisk. Om man nu (OBS! detta är inte ritkat mot Hästmannen utan ett drastiskt exempel) fortsätter ditt "tevliga" exempel med mannen som slår sin fru så brukar han också vara väldigt sympatisk. Bara för att en sak blir fel betyder det väl inte att man är en dålig människa rakt igenom (eller ens till övervägande del).  Den övermänniska som gör allt rätt finns inte på denna jord utan vi har alla våra fel och brister. Vissa fel är värre än andra och tolereras inte av samhället.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #426 skrivet: 05 okt-10 kl 23:24 »
Ulric
Du tror inte att många av oss har haft våra diskussioner med rigida myndigheter? Du tror inte att man även om det är så kan anse att de har rätt i detta fall utan att bocka och buga för dem jämt?
Oavsett vad myndigheterna säger så anser jag med en dåres envishet att man låter inte sin häst stå på ett bart golv i sin avföring och urin en enda natt (om man nu inte hamnar på akuten, medvetslös, eller dylikt). Gör man det ska man inga djur ha oavsett vad myndigheterna tycker.
Genbank för Gotlandshöns

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #427 skrivet: 06 okt-10 kl 00:30 »
Eulalia (och ieenilorac, i sitt bifall) skrev inte att alla ska beläggas med djurförbud. Hon skrev att det skulle vara nyttigt för den som vill se andra i köttkvarnen att få en åktur själv i densamma. Och det stämmer bra, det är mycket lärorikt.

Så man ska med andra ord tiga eller uttala sitt stöd för hästmannens djurhållning, annars förtjänar man en riktig omgång?! :-\

Misse

• nr 9424
« Svar #428 skrivet: 06 okt-10 kl 04:13 »
"Jag har hört att Tobias Billström är pedofil."
"Va? Har du belägg för det?"
"Hur kan du försvara en pedofil!"

Så ungefär har diskussionen gått.

:D Ha ha, Detta var den mest underhållande larvtråden jag sett på länge ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 En mycket god studie i hur vi människor fungerar. Här i denna tråd har jag nu lagt några timmar till läsning när jag ändå inte kan sova.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #429 skrivet: 06 okt-10 kl 06:19 »
Så man ska med andra ord tiga eller uttala sitt stöd för hästmannens djurhållning, annars förtjänar man en riktig omgång?! :-\

Du väljer att vantolka. Det är ditt val. :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #430 skrivet: 06 okt-10 kl 07:23 »
Du tror inte att man även om det är så kan anse att de har rätt i detta fall utan att bocka och buga för dem jämt?

Hej Gamina. Ditt första inlägg i tråden kom rätt sent. Du skrev det efter att ha läst de handlingar i ärendet du kunde komma över. Det var du den första som gjort och det gör dig ganska otypisk.

Men du var inte den första att avkunna dom. Det första fördömandet kom redan i början av tråden.

Denna ordning:

1. Anklagelse
2. Fördömande
3. Försvar av fördömandet
4. Sökande efter stöd för fördömandet

är skamlig och ovärdig. Och det är den även om Billström är pedofil.

Att offentliganställda tjänstemän kan vara stelbenta är en sak. En helt annan är att offentliganställda tjänstemän helt enkelt kan ha fel. Det är inte bara min personliga uppfattning, utan lagens.

Det är fullt möjligt för vem som helst att hamna i en situation där du anklagas för det ena eller andra, hotas och avkrävs "bevis" för att anklagelserna är sanna. Inte i Kina eller Östtyskland, utan i Sverige. Resultatet av en sådan tur i köttkvarnen är helt beroende av vem man är som person, hur stark man är.

Den slutgiltiga Sanningen är oftast resultatet av en förhandling. Den påverkas alltså starkt och i vissa fall helt av vilka personer som är inblandade.

Så för dem som tar sig rätten att avkunna dom baserat på en anklagelse: välkomna till en åktur i verkligheten! Det blir en upplevelse för livet, om ni klarar er så långt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #431 skrivet: 06 okt-10 kl 07:30 »
Tack Ulrik! Tack!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Sussilo

• Gäst
« Svar #432 skrivet: 06 okt-10 kl 07:37 »
Tack Eulalia, ieenilorac och Ulric för era nyanserade och breddande inlägg! :) :-*  :-*
« Senast ändrad: 06 okt-10 kl 07:52 av Sussilo »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #433 skrivet: 06 okt-10 kl 07:43 »
Gångtrött vore det inte bättre att du kom med en saklig anledning till varför ett fel har begåtts än att du är fruktansvärt oförskämd mot de som inte hålller med dig.
Den enda anledning som du har kommit med är att han verkar sympatisk. Om man nu (OBS! detta är inte ritkat mot Hästmannen utan ett drastiskt exempel) fortsätter ditt "tevliga" exempel med mannen som slår sin fru så brukar han också vara väldigt sympatisk. Bara för att en sak blir fel betyder det väl inte att man är en dålig människa rakt igenom (eller ens till övervägande del).  Den övermänniska som gör allt rätt finns inte på denna jord utan vi har alla våra fel och brister. Vissa fel är värre än andra och tolereras inte av samhället.
Var har jag varit fruktansvärt oförskämd?? Jag har kommit med ett antal argument för min ståndpunkt i frågan, dock har inget av dem varit att han verkar vara sympatisk.

Och vad gäller uttrycket "Har du slutat slå din fru?" så är det ett klassiskt argumentationsfel, d.v.s. en fråga/påstående som inte kan besvaras på ett bra sätt.. Och ungefär så är det att argumentera i denna tråd. Ungefär så här har debatten varit: "Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara så att rapporten är korrekt", "-Jasså? Så du tycker att det är OK att SA ska få plåga sina djur?"

JBF

• Småland
« Svar #434 skrivet: 06 okt-10 kl 07:45 »
Jag förstår inte längre vad problemet är? Om Gångtrött vill skriva något sarkastiskt så är det ju bara att skriva, den här tråden verkar ju dra ju sina sista suckar ändå... 
Det är och förblir en skam att folk tar någon som bevisligen vanvårdar sina djur, i försvar.
Jag erkänner att jag i början av mitt intåg i denna tråd inte hade sett några handlingar från LST, men vem hade egentligen det? Jag höll däremot med om att det var rätt beslut, då jag vet hur "svårt" det är att faktiskt belägga någon med djurförbud. Och ja, jag har en sådan tilltro till myndigheter att jag inte automatiskt tänker "myndighetsövergrepp" när obekväma beslut tas.
 Andra gapar om att det är ett myndighetsövergrepp på SA, för att han inte kan försvara sig.
 Förklara då ännu en gång för mig VAD myndigheterna skulle vinna på att på felaktiga grunder belägga honom med djurförbud? Han har väl bara skött sin business, utan att störa någon. Hade han skött sina djur enligt lagen så hade detta inte hänt. Vidare snackas om att han är "en agrar bromskloss". Vem har rätt att göra något åt det, vi brukar ju alla våra marker som vi vill.

Det enda är att han helt enkelt inte klarar av att ta hand om sina djur och då är och förblir jag tacksam att någon sätter stopp för det.

JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
« Svar #435 skrivet: 06 okt-10 kl 09:34 »
Lite märkligt tycker jag det är att t.ex inte Tämmesbodabonden fick samma stöd och uppmärksamhet.   Han blev ju också tvungen att sälja både häst och kor för att lagen inte uppfylldes.
Och i mina ögon var han ( han är väl tyvärr död nu ) en betydligt mer intressant person som bonde och brukare.  Hästmannen tycker jag mer är en kultfigur.

http://www.fotohallberg.se/filer/Bonden_liten.pdf

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #436 skrivet: 06 okt-10 kl 12:23 »
Det är och förblir en skam att folk tar någon som bevisligen vanvårdar sina djur, i försvar.
Jag erkänner att jag i början av mitt intåg i denna tråd inte hade sett några handlingar från LST, men vem hade egentligen det?

Det jag tror att många missar är att "hästmannendiskussionen" pågår även på andra forum där folk ännu tidigare fått tillgång till rapporten och ögonvittnesskildringar än här på alternativ.

pompador

• Västergötland
« Svar #437 skrivet: 03 dec-10 kl 10:02 »
Har suttit och läst sida upp och sida ner på denna tråd. Å man blir ju bara trött och less så som ni sitter och hackar på varandra.
alla måste få ha sin åsikt och alla måste kunna respektera att alla inte tycker lika. SLUTA GNÄLL.

Jag läste tråden för att se vad som händer med hästmannen. vad händer i hans fall någon som vet?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #438 skrivet: 03 dec-10 kl 10:15 »
Vad jag vet så lämnade han bort hästarna som han skulle i alla fall.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #439 skrivet: 03 dec-10 kl 11:57 »
Lite märkligt tycker jag det är att t.ex inte Tämmesbodabonden fick samma stöd och uppmärksamhet.   Han blev ju också tvungen att sälja både häst och kor för att lagen inte uppfylldes.
Och i mina ögon var han ( han är väl tyvärr död nu ) en betydligt mer intressant person som bonde och brukare.  Hästmannen tycker jag mer är en kultfigur.

http://www.fotohallberg.se/filer/Bonden_liten.pdf

Berit, Stigs syster var oerhört tacksam över att de var "tvugna" med att göra sig av med djuren. De orkade inte mer även om Stig inte såg det på samma sätt. Så ibland är lagar bra för alla inblandade även om de inte tror på det själva. Vad jag vet så lever Stig ännu.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser