Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips inför skytteprovet?  (läst 20611 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #20 skrivet: 19 jun-10 kl 16:07 »
Du kan aldrig ångra ett skott som du inte sköt ,I skogen kommer det snart en ny bättre chans.
mvh torparn73

Amen till det!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #21 skrivet: 21 jun-10 kl 22:43 »
Ha! Utan att veta om det så klarade jag ikväll högviltsprovet!  ;D Ingen hade berättat för oss att våra serier räknades eftersom vår provledare satt "bakom spakarna", så efter att ha skjutit 24 skott (6 stycken 4-skotts-serier) på löpande älgen där jag bara bommade två skott, så sa jag till honom med ett leende att "det borde väl inte vara några problem för mig på torsdag, va?", då det var planerat att vi skulle skjuta högviltsprovet. "Torsdag? Du behöver inte komma på torsdag, du har ju redan klarat det!" säger han då... Öhm... VA?!?  ;D
Ja, jag slapp ju vara nervös i alla fall.  ;)

Imorgon är det resten av skytteproven (stillastående kula, säkerheten, avståndsbedömningen, lerduvorna och haren), så nu är det bara att hålla tummarna för mig...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #22 skrivet: 21 jun-10 kl 23:18 »
STORT GRATTIS ;D
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #23 skrivet: 21 jun-10 kl 23:21 »
STORT GRATTIS ;D

Tack!!!  ;D  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #24 skrivet: 21 jun-10 kl 23:21 »
Grattis

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #25 skrivet: 21 jun-10 kl 23:30 »
Haha, vicken luring  ;D

Grattis!!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #26 skrivet: 21 jun-10 kl 23:34 »
Haha, vicken luring  ;D

Grattis!!!

Tackar, tackar... ;) Jo, det var verkligen en luring. ;) Några av dom andra i vår grupp fick göra hagelproven idag oxå, så det blev visst väldigt avslappnat alltihop.  :) Den andra tjejen i gruppen har helt galna tävlings/prov-nerver, så för henne var det skitbra att hon fick göra det hon var mest osäker på utan att behöva gå och spänna sig flera dar innan. ;) Och alla klarade det dessutom.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #27 skrivet: 22 jun-10 kl 05:15 »
Ha! Utan att veta om det så klarade jag ikväll högviltsprovet!  ;D Ingen hade berättat för oss att våra serier räknades eftersom vår provledare satt "bakom spakarna", så efter att ha skjutit 24 skott (6 stycken 4-skotts-serier) på löpande älgen där jag bara bommade två skott, så sa jag till honom med ett leende att "det borde väl inte vara några problem för mig på torsdag, va?", då det var planerat att vi skulle skjuta högviltsprovet. "Torsdag? Du behöver inte komma på torsdag, du har ju redan klarat det!" säger han då... Öhm... VA?!?  ;D
Ja, jag slapp ju vara nervös i alla fall.  ;)

Imorgon är det resten av skytteproven (stillastående kula, säkerheten, avståndsbedömningen, lerduvorna och haren), så nu är det bara att hålla tummarna för mig...  ;D

/Sara
Jag lyfter på kepsen och gratulerar

MickeMård

  • Inlägg: 1707
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #28 skrivet: 22 jun-10 kl 12:42 »
Det borde gå som en dans i fall det gick så bra på högviltsprovet.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #29 skrivet: 22 jun-10 kl 12:44 »
Tack tack!  ;D

Jo, jag är inte så himla orolig för ikväll... Men ändå, lite nerver blir det ju...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #30 skrivet: 23 jun-10 kl 01:17 »
Ni hade rätt, jag behövde inte vara orolig... Det gick ju alldels utmärkt!  ;D

Så nu kan jag stolt presentera mig som den första kvinnliga jägaren i min släkt!  ;D  :D  Jävligt häftigt faktiskt!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

regnpipan

  • Gäst
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #31 skrivet: 23 jun-10 kl 08:07 »
Stort grattis!
Dags att ordna vapen inför hösten nu då!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #32 skrivet: 23 jun-10 kl 10:59 »
Stort grattis!
Dags att ordna vapen inför hösten nu då!

Tack!  ;D

Jag har fått ärva morfars gamla älgbössa, så jag hade tänkt försöka hitta en halvautomatisk hagel och så en småviltstudsare, 22:a... Det borde räcka ett tag framöver. ;) Sen förmodar jag att mycket vill ha mer, så jag ska köpa ett rejält vapenskåp på en gång, så jag inte "växer ur" det efter bara ett år. ;)

Det är bara rådjur jag har möjlighet att jaga till hösten, vilket kommer att ske med kula (vill inte förstöra skinnen)... Ska bli såååååå roligt och spännande!!!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

regnpipan

  • Gäst
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #33 skrivet: 23 jun-10 kl 11:11 »
Det är bara rådjur jag har möjlighet att jaga till hösten, vilket kommer att ske med kula (vill inte förstöra skinnen)... Ska bli såååååå roligt och spännande!!!  :D

Kul! Speciellt smygjakt är oerhört spännande och krävande.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #34 skrivet: 23 jun-10 kl 11:14 »
Kul! Speciellt smygjakt är oerhört spännande och krävande.

He he, jo jag har förstått att det är grymt spännande...  ;) Får väl lov att testa det nån gång i alla fall... ;)

Vi har kopiöst mycket rådjur här i trakterna, så nån borde man ju kunna "springa på".  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #35 skrivet: 23 jun-10 kl 11:46 »
En får väll ta och gratulera.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #36 skrivet: 23 jun-10 kl 12:05 »
En får väll ta och gratulera.

En får tacka...   :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #37 skrivet: 23 jun-10 kl 12:30 »
Tack!  ;D

 Sen förmodar jag att mycket vill ha mer, så jag ska köpa ett rejält vapenskåp på en gång, så jag inte "växer ur" det efter bara ett år. ;)

/Sara

Helt rätt tänkt! Ta i så mycket du har råd med, snart kommer du ändå tycka att det kunde varit större. Man vill ju ha ammunition, putsgrejer, delar, licenser och allsköns blandade "bra å ha prylar" i det förutom själva vapnen. Dessutom så är vapenantalet som anges för ett skåp det antal som är lagligt att förvara i det, inte det antal som är lämpligt. Med kikare, remmar osv på så kommer det snart kännas trångt.

MVH s (som har ett skåp för 16 vapen och känner sig "urväxt")
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

regnpipan

  • Gäst
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #38 skrivet: 23 jun-10 kl 13:17 »
Helt rätt tänkt! Ta i så mycket du har råd med, snart kommer du ändå tycka att det kunde varit större. Man vill ju ha ammunition, putsgrejer, delar, licenser och allsköns blandade "bra å ha prylar" i det förutom själva vapnen. Dessutom så är vapenantalet som anges för ett skåp det antal som är lagligt att förvara i det, inte det antal som är lämpligt. Med kikare, remmar osv på så kommer det snart kännas trångt.

Väldigt bra råd! Försök att lägga på de där extra tusenlapparna, det har du igen sedan. Själv behöver jag antingen köpa ett större skåp, eller köpa ett till som kan stå brevid det befintliga. Problemet jag ramlade in i var just det som beskrevs här, det är tillåtet för 5 vapen men jag vet inte om jag tycker att det rymmer fem vapen.... Speciellt inte med ammo (och då har jag inte ens bunkrat någon hagelammo)
Hade gärna haft plats att ställa in lite externa hårddiskar och pärmar  med viktiga papper i det också....

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #39 skrivet: 23 jun-10 kl 13:40 »
Men bara för att det är tillåtet för 5 "vapen" innebär ju inte det att det får plats 5 gevär.  ;) Fem pistoler är ju inga problem att få in i ett sånt. Eller 3 bössor och 2 pistoler...  ;D

Ska åka och kika på några skåp nu i eftermiddag, så får vi väl se vad jag fastnar för. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stina Holmerin, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser