Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips inför skytteprovet?  (läst 20570 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #40 skrivet: 23 jun-10 kl 19:36 »
Gött att du klarade det. Grattis.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #41 skrivet: 23 jun-10 kl 19:46 »
Gött att du klarade det. Grattis.

Tack, tack!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #42 skrivet: 23 jun-10 kl 20:22 »
Ni hade rätt, jag behövde inte vara orolig... Det gick ju alldels utmärkt!  ;D

Så nu kan jag stolt presentera mig som den första kvinnliga jägaren i min släkt!  ;D  :D  Jävligt häftigt faktiskt!  ;D

/Sara

Grattis! Kul kul  :D
Landsflykting i storstan...

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #43 skrivet: 23 jun-10 kl 20:24 »
Grattis! Kul kul  :D

Ja, det är jäkligt roligt! Med lite tur blir det kanske ugnsstekt rådjurssadel här till hösten... skulle verkligen inte sitta fel!  :P

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #44 skrivet: 23 jun-10 kl 20:49 »
Ni hade rätt, jag behövde inte vara orolig... Det gick ju alldels utmärkt!  ;D

Så nu kan jag stolt presentera mig som den första kvinnliga jägaren i min släkt!  ;D  :D  Jävligt häftigt faktiskt!  ;D

/Sara

Gratulerar . Då får älgar och björnar huka sig nu då ;)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #45 skrivet: 23 jun-10 kl 23:09 »
Gratulerar . Då får älgar och björnar huka sig nu då ;)

Jag måste ju armbåga mig in i nåt jaktlag först, och det är inte det lättaste här uppe, framförallt inte om man är tjej...  ::) Men hur coolt vore det inte att skjuta en björn... Huuuu, va skakis man ska vara första gången...  ;D
Nja, det får väl bli småvilt och rådjur så länge. Och kanske, kanske säl...  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #46 skrivet: 24 jun-10 kl 05:38 »
Jag måste ju armbåga mig in i nåt jaktlag först, och det är inte det lättaste här uppe, framförallt inte om man är tjej...  ::) Men hur coolt vore det inte att skjuta en björn... Huuuu, va skakis man ska vara första gången...  ;D
Nja, det får väl bli småvilt och rådjur så länge. Och kanske, kanske säl...  :D

/Sara
Att hitta ett jaktlag bör väl inte vara hopplöst. Där jag själv jagar i Lappland, så är det rätt hög medelålder bland jägarna ( ortsbefolkningen) och nya yngre jägare finns det ett behov av. Kommer du till Skåne någon gång, så finns det möjlighet att vara med här en del också.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #47 skrivet: 24 jun-10 kl 10:46 »
Oj, sist jag hade "vägarna förbi" Skåne var väl en sisådär 18-20 år sen när vi var på familjesemester i Åhus...  ;D Men då kanske det är dags igen snart... ;)

Jo, medelåldern i jaktlagen här uppe är ju överlag väldigt hög, men oftast så måste ju nån trilla av pinn innan det blir en lucka i laget. Det är ju inte klokt va tjuriga gubbarna är här uppe...  ::)  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #48 skrivet: 25 jun-10 kl 01:02 »
mycket gnäll på att jägarkåren består av gamla gubbar men ändå släpper de inte in några ungdomar... hur ska en marklös jägare få komma till skott om han inte är miljonär? man får satsa på predatorjakt men till och med det är svårt att komma över då tidigare jägare inte hållit sina delar av ansvaret och skjutit matnyttigt vilt i smyg...      För närvarande har jag tillgång till en mindre mark på ca 125ha och för enbart predatorjakt och den är guld värd för mig.. drömmer förståss om en egen mark där jag kan bedriva viltvårdsarbete år efter år och se resultat långsiktigt...drömmer om en liten vakkoja och fullpälsade vinterrävar i fullmånens sken,, mårdspår i snön en tidig morgon.... och massvis av naturupplevelser...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #49 skrivet: 25 jun-10 kl 01:28 »
Helst så ska man ju känna nån som känner nån... Typ...
Men sen känner jag att jag är ganska så kräsen med vilken typ av jaktlag det är oxå. Jag vill till exempel inte ha att göra med ett likadant jaktlag som mitt ex jagade i. "Hänga köttet, nä det har vi inte tid med!"...  ::) Hur kul är det att plocka fram en älg-kalv-biff ur frysen som sen inte går att äta för den är seg som en skosula...  >:(
Och ve den flicksnärta (jag, 24 år gammal, som nyss hade gått en styckningskurs) som kom och talade om för gubbarna hur älgjakt gick till.  ::) Nu var det ju inte själva älgjakten jag hade åsikter om, utan det faktum att dom styckade, malde och frös allt kött från älgjaktsveckan på lördan... SAMMA VECKA!!!  :o  Sista djuren sköts oftast på torsdagen, och det var oktober-jakt, så dygnsmedeltemperaturen låg inte många pinnar över nollstrecket.  ::) Som MEST blev det 20-25 dygnsgrader, och det var på dom djur som sköts första dagen.
Vad sägs om 5 dygnsgrader på en stor älgtjur?  ::) Gissa om det blev mycket köttfärs av den...  >:(

Kötthanteringen är a och o för mig eftersom det är därför jag vill jaga. Jag vill ha mat i frysen. Och det ska vara så bra mat som möjligt... Och när man VET hur kött ska hanteras för att bli så bra som möjligt så är det ju jäääävligt frustrerande att bara kunna stå och titta på medans hundratals kilo prima älgkött förstörs så till den milda grad att det enda det duger till är köttfärs och skav...  :'(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #50 skrivet: 25 jun-10 kl 10:46 »
mycket slarv med kötthanteringen.... för några år sedan var det ett reportage om älgkött och de hade mätt upp ohyggliga mängder bakterier pga slarv med hygienen.... men som sagt det är inte manligt att tvätta händerna och använda hanskar och va fan lite skit rensar magen...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tips inför skytteprovet?
« Svar #51 skrivet: 25 jun-10 kl 12:50 »
mycket slarv med kötthanteringen.... för några år sedan var det ett reportage om älgkött och de hade mätt upp ohyggliga mängder bakterier pga slarv med hygienen.... men som sagt det är inte manligt att tvätta händerna och använda hanskar och va fan lite skit rensar magen...

Fast det är inte bakterierna och annat "skit" jag irriterar mig mest på. Det är "det är ju bara kött"-inställningen. När man sorterar "kött" i en enda stor hög, oavsett om det är filé eller köttfärs...  ::)

Jag vet än så länge ingen som blivit dålig av älgkött.  Och jag har faktiskt bara bra erfarenheter av hygien i dom älglag jag har bevistat. Man tvättade händerna, använde förkläden vid styckningen, och skar INTE köttet med samma kniv som man petat naglarna med på passet...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser