Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar  (läst 13437 gånger)

Vret

• Västergötland
Mördarsniglar
« skrivet: 17 jun-10 kl 10:46 »
Jag har ett jätte problem med mördarsniglar på min gård.
Dom äter upp allt jag har.
Har hört att man kan skaffa ankor som äter upp dom, men vilka ankor skall det vara?
Och finns det andra sätt?

MVH Vret

Pippilutt

• Södermanland
SV: Mördarsniglar
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 11:19 »
Ankor är säkert bäst men eftersom det tar tid att skaffa dem så kanske du har nytta av att höra hur vi gjorde för två år sedan då vi fullkomligt invaderades av sniglarna.

Först gick vi runt med sax och klippte itu dem precis bakom skölden. Bäst morgon och kväll. Snart orkade vi inte med det och de tog aldrig slut. Då ställde vi ut byttor med mjöldamm från hönsfodret och hällde i vatten så det blev som en gröt.

Det lockade sniglarna och vi kunde klippa ca 150 sniglar :o på fem minuter utan att behöva böja oss 150 gånger. Du håller lätt efter 5-6 byttor på en kvart några gånger om dagen. Låter man sedan de döda sniglarna ligga kvar så lockar de nya eftersom de äter upp varandra. Men bäst av allt är att de också städar upp efter sig själva och bekymret om var man ska göra av dem försvinner.

Ställ bara byttorna lite avsides för ibland kan det lukta lite illa runt dem ett tag. ::)

Min gubbe slipade övre eggen på en grov sax vågformig och då halkade de små livet inte undan utan gick lätt att klippa igenom. >:D

Om du börjar så blir du av med de största och så kan förhoppningsvis kommande ankor ta hand om de minsta och hålla efter återväxten.

Hoppas du vinner....... ;)
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Vret

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-10 kl 11:31 »
Det skall jag göra.
Har allt klippt en hel del i mina dar,ha ha

Tackar tackar  :)

patrick.

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jun-10 kl 11:45 »
köp ett gäng myskankor, gärna en hona med en kull ungar.
vi har haft stort problem med dem innan här hemma, men sen ankorna kom så försvann de nästan helt,.
 men har du grönsaker och sånnt (tex sallat, jordgubbar mm) så får du nog stängsla in dem för detta gillar ankorna nog mer :D,,.

Sen finns det ju en dyr metod som man måste hålla efter ooch som inte jag vet hur de funkar,. Elstängsel. ja det finns ju sånnt elstängsel just för sniglar ;) så om man kombinerar de med att ankorna först äter upp alla. sen sätter man upp stängslet och sen har man förhoppnings vis kanske inte lika många iaf ;)..

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 23:34 »
Myskankor är förtjusta i mördarsniglar! Har haft två ankor i ett år och är nu helt snigelfri!  Om du är intresserad så har jag ällingar till salu i Kungsbacka!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-10 kl 11:51 »
gör en mur av vägsalt runt trädgården >:D
Fjäderfän och kaniner

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 19 jun-10 kl 12:54 »
gör en mur av vägsalt runt trädgården >:D

Ska detta förnyas efter vart eller vartannat regnväder så har man väl snart en rejäl försaltning av marken. Knappast att rekommendera. Pröva i så fall hellre med kalk, gärna bränd. men även detta urlakas efterhand av regn. Dock inte lika snabbt skulle jag tro.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 jun-10 kl 16:06 »
Det är i första hand myskanka du ska skaffa....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 19 jun-10 kl 17:27 »
Ska detta förnyas efter vart eller vartannat regnväder så har man väl snart en rejäl försaltning av marken. Knappast att rekommendera. Pröva i så fall hellre med kalk, gärna bränd. men även detta urlakas efterhand av regn. Dock inte lika snabbt skulle jag tro.

Jag antar att du menade sånt salt man använder på vintern, natriumklorid är det väl? Om du menar sånt salt man har på grusvägar på sommaren (kaliumklorid tror jag) så vet jag inte alls hur eller om det fungerar mot sniglar.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #9 skrivet: 19 jun-10 kl 18:43 »
Jag har ankor.
Khaki Cambell och sv.gulanka.
De äter sniglar och annat mumsigt som bara den!
Nu har jag inga mördarsniglar där jag bor, utan bara svarta.
Nackdelen med mysk är ju att man måste vinklippa dem.
Det gjorde inte jag med mina när jag hade mysk.....

Undrade en dag var det var för fåglar som flög HÖGT över skogen!!! :o

Upps......Mina ankor!!!!!

Men de kom ju tillbaka igen efter de sett sig om ett tag!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 21 jun-10 kl 12:27 »
Vilken anka som helst går bra, men de äter mest sniglar som unga, så skaffa ällingar, och kläck nya varje vår. Höns är också duktiga på att äta små sniglar, och framför allt snigelägg. Tänk på att oavsett om du använder höns eller ankor, så kan de bara äta de sniglar som de kan nå. Antingen får du låta bli att odla något som ankorna/hönsen äter upp tills sniglarna kommit under kontroll, eller så får du försöka ha ankorna/hönsen där sniglarna bäst förökar sig, dvs där det är lite fuktigt, skuggigt, högt gräs, skugga, träd eller buskar... Och komplettera med att ha ihjäl de sniglar som är där hönsen/ankorna inte når. Du har fått många bra tips på hur du gör det, att ge dem mat på några olika ställen, och att låta ituklippta sniglar ligga kvar är billigt och effektivt. Själv halverar jag dem med en vass spade, det är jobbigt att böja sig så många gånger. Om man har skor man inte är rädd om, så är det effektivt att trampa på dem också.

Mina höns och ankor är riktigt duktiga på att äta sniglar, där de går finns mycket sällan några sniglar, och de som kommer dit försvinner omgående. Alla äggläggningsplatser för sniglar har de hittat, och sprätt upp. Ankor och höns skitar ner lite grann, de sprätter där det är lös jord, och de bajsar en hel del, men de är trevliga djur, man får ägg och kött från dem, och de är ganska billiga i drift. Så om du har plats så skulle jag definitivt rekommendera dessa trevliga djur. Tänk bara på att bygga bra och rovdjurssäkra inhägnader till dem, framför allt ska de vara i rovdjurssäkert nattkvarter. När du är hemma kan de går fritt.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 jun-10 kl 13:09 »
Jag eldar med ved, så det blir en hel del aska. Aska går bra att strö som "vägspärr" för sniglarna. När jag ser angrepp på något, stör jag lite aska runt plantan så skyddar det mot sniglar. Ja, efter regn får det upprepas, men askan funkar bra som näring till de flesta växter(snåla till surjordsväxter) så  det är bra det med.
Vissa växter ogillas av sniglar och kan därför funka som staket, salvia, lavendel,buxbom tex. Att sen kombinera med "snigelpellets" funkar bra här.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

johena

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 22 jun-10 kl 11:34 »
jag smiter in här med en parentes; då jag aldrig förut haft problem med mördarsniglar, vet jag inte riktigt hur de ser ut. hittade en brun snigel i landet idag, och undrar om detta kan vara en sådan?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 22 jun-10 kl 11:38 »
Skrivet av: johena

Citera
jag smiter in här med en parentes; då jag aldrig förut haft problem med mördarsniglar, vet jag inte riktigt hur de ser ut. hittade en brun snigel i landet idag, och undrar om detta kan vara en sådan?

*BINGO*
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

johena

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 22 jun-10 kl 11:45 »
neeejjjj.... jag har aldrig haft mördarsniglar, inte ens när jag bodde i skåne! nu bor jag i dalarna... suck.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 22 jun-10 kl 12:01 »
Jag har inte fått mördarsniglar, inte än. Måtte det dröja tills jag dör...
Men jag har läst om ett gift som jag har för mig heter hemaslug. Dom äter det gärna, så dör dom och andra äter av dom döda och så dör dom
också. Men jag minns inte om det är farligt för en fågel att äta en snigel som ätit gift.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 22 jun-10 kl 19:11 »

Det är svårt att känna igen "mördarsniglar" (spansk skogssnigel och dess korsningar) enbart på utseendet, bl a för att det kan variera rätt så mycket. Sniglar liknande den du har på fotot har jag sett på platser där det knappast finns spansk skogssnigel.

Säker identifiering kräver undersökning av expert med mikroskop el dyl.

Vägledning kan man få av följande: om det är många sniglar som ser likadana ut och äter glupskt, så är det mycket möjligt att det är spansk skogssnigel, annars är det knappast troligt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #17 skrivet: 22 jun-10 kl 20:05 »

Det kanske kan vara åkersnigel. Det har jag i mitt land (tror jag) och de blir inte större än vad din snigel ser ut att vara. De är inte särskillt roliga de heller, har dödat ett par squashplantor för mig och även smakat på ruccolan och broccolin. Dock har jag läst att de är lite mer kräsna än spansk skogssnigel.

På Göteborgs naturhistoriska museum kan man få hjälp med identifiering av sniglar.

KjellX

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 jun-10 kl 20:32 »
Vi fick Spansk skogssnigel för ett par år sen, första året vi såg dom, eller misstänkte att det var såna, så klippte vi väl av en 4-5 stycken, året efter tänkte jag nästan ge upp odling öht...
Men en envis kamp, jakt tidig morgon och sen kväll, så lyckas vi hålla dom stången.
Ett bra tips från ett annat forum dock: En familj med odling intill en skog/vildmark hade stora problem, de löste detta med en "vägg" mot skogen, de satte upp ett staket av plåtar skurna i vinkel, som ett "L" ungefär, hoppas ni förstår vad jag menar.. (Man stack ner plåtarna med de lilla vinkeln utåt?) De sa att de var i princip snigelfria efter ett tag, och då skärmade de av bara mot den mark som var mest snigelfrekvent.

Jag tror vi måste lära oss leva med dessa otyg, jag är faktiskt emot metoden med nematoder, jag är rädd att den på sikt kommer att ge oss andra skade/miljö problem.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 22 jun-10 kl 21:13 »
Vad händer på sikt? Kommer naturen i bättre balans? Invasionsarter har inga naturliga fiender, men får med tiden. Jag vet en plats, där jag inte odlar, där det fanns massor med spansk skogssnigel för 10 år sen. Nu är de mycket färre. Jag vet en annan plats där det fanns många, men de inte gjorde alltför stor skada på odlingar. Jag tror de har minskat där också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 3 användare
LimJans, ärt, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser