Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar  (läst 13410 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Mördarsniglar
« Svar #20 skrivet: 23 jun-10 kl 13:18 »
Åh! Jag trodde att allt som inte är svensk skogssnigel är mördarsniglar...  :-[
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 23 jun-10 kl 22:17 »
nu har de jävlarna börjat krypa fram i trädgården.... lärde lillfisen på 3år att kapa dem på mitten med brödkniv igår... dödade säkert 20st och idag 20 till....   förra året tog jag död på 300st första dagen 150 nästa dag sen var det rätt lugnt, 10st  om dagen max...
Fjäderfän och kaniner

mitzy123

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 02 jul-10 kl 15:07 »
 o:) Hej ! Jag har aldrig sett en spansk skogs-snigel hemma vilket jag är ganska ensam om . Jag väljer att kalla dem så . Jag tror att jag har svaret . Vi lever i ekologiskt i samklang med naturen . Vi vattnar aldrig våra växter eller blommor eller grönsaker . Vi väljer växter som är "vattensnåla " och trivs i den miljön . Vi är lyckliga som har igelkottar de tycker om bl a sniglar även koltrastarna som vi har en del av . Måste man göra det så vattna på morgonen ej på kvällen eftersom sniglar tycker om regn och fukt . Vi har bott 25 år på landet och har inte ändrat på växtligheten utan har försökt bevara vilda växter och äldre kulturväxter samt örter och odlar enbart det som fungerar i miljön . Det som inte fungerar passar ej jorden det är bara att tänka om . Fungerar det ej att odla vitkål tänk på kilopriset ! Det är den billigaste och nyttigaste grönsak du kan hitta kanske kan du fundera över byteshandel morötter mot vitkål ?

SOL-HÄLSNING Anita

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 02 jul-10 kl 17:13 »
Hej! Jag lever ungefär som ni. Jag tror att det kan hjälpa till med diverse trädgårdsproblem, inklusive sniglar, men jag betvivlar att det avgör om man har spansk skogssnigel eller ej. Den har spridit sig till vissa trakter, men (ännu) inte till alla. Om dina grannar har spansk skogssnigel men inte ni så kanske det är er livsstil och ert sätt att sköta trädgårn som gör skillnaden, men om de inte finns i er trakt så är det nog andra saker det handlar om, som att de inte kommit dit ännu. Jag slipper dem också hittills, men de finns heller inte i de trakter där jag håller till.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 jul-10 kl 22:33 »
Ska detta förnyas efter vart eller vartannat regnväder så har man väl snart en rejäl försaltning av marken. Knappast att rekommendera. Pröva i så fall hellre med kalk, gärna bränd. men även detta urlakas efterhand av regn. Dock inte lika snabbt skulle jag tro.
Om man gör en träkonstruktion och lägger saltet i den, så regnar det inte bort så fort och med tiden så blir träet så salt att man inte behöver ha salt i hela tiden. Jag har testat och det funkar. jag brukar dessutom mata dom små kräken med järnpellets till smågrisar. Det funkar också bra

mitzy123

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 03 jul-10 kl 17:14 »
 o:) Mina närmaste grannar har massor men det har vi inte . Därför tror jag att i en naturlig miljö utan förändringar trivs inte skogssnigeln .

SOL-hälsning Anita

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser