Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omärkta kalvar ! Vad göra ???  (läst 12624 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #60 skrivet: 06 aug-10 kl 14:11 »
Jag tycker bara det är så absurt överdrivet att levande varelser ska behöva märkas med ett fult plastmärke i örat för att man ska kunna identifiera dem.
Även om du har så få som t.ex 20 tackor,
som fått 40 helvita lamm så inte kan du identifiera dem med 100% säkerhet när de tas hem från betet i Oktober!
Då är det bra att märket i örat finns där...  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #61 skrivet: 07 aug-10 kl 21:29 »
Även om du har så få som t.ex 20 tackor,
som fått 40 helvita lamm så inte kan du identifiera dem med 100% säkerhet när de tas hem från betet i Oktober!
Då är det bra att märket i örat finns där...  ;D
De håller jag med om men jag tycker att det borde kunna finnas en undre gräns med antalet djur man kunde ha utan att ha dem individuellt märkta. Kanske under 10 djur skulle kunna få vara omärkta.  Och av smittskäl spelar det väl egentligen ingen roll från exakt vilken tacka varje lamm kommer ifrån så länge jag kan känna igen att det är mina lamm? Sen kanske man vill veta det av andra skäl. Och då märker man dem så klart!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Falin

• -
« Svar #62 skrivet: 09 aug-10 kl 23:44 »
men vadå, det räcker väl med att grannen har sett att man har en svartvit ko som har "lite lustig" teckning så är ju problem med förrymda djurs tillrättakommande löst, eller..?  ;)

Jo, vi blev uppsletna ur sängen en morgon i vintras när grannen ringde och berättade att våra tre halvblodshästar var på rymmen: "två mindre och en stor brun". Vi hjälpte förstås ändå till att fånga in den andre grannens skäckiga och fuxfärgade ponnysar...  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 10 aug-10 kl 02:36 »
De håller jag med om men jag tycker att det borde kunna finnas en undre gräns med antalet djur man kunde ha utan att ha dem individuellt märkta. Kanske under 10 djur skulle kunna få vara omärkta.  Och av smittskäl spelar det väl egentligen ingen roll från exakt vilken tacka varje lamm kommer ifrån så länge jag kan känna igen att det är mina lamm? Sen kanske man vill veta det av andra skäl. Och då märker man dem så klart!
   Tror ja är en omöjlig het ty vär då byråkratin är så stel bent  det som inte står svart på vitt är fel på något sätt efter som reglerna är satta för stor produktion resten skiter dom i

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #64 skrivet: 10 aug-10 kl 08:17 »
Jo, vi blev uppsletna ur sängen en morgon i vintras när grannen ringde och berättade att våra tre halvblodshästar var på rymmen: "två mindre och en stor brun". Vi hjälpte förstås ändå till att fånga in den andre grannens skäckiga och fuxfärgade ponnysar...  ;D

Jag blev uppring för nån vecka sedan att våra får var på rymmen. Kruxet är bara att jag inte har får längre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Qiz

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 19 aug-10 kl 15:43 »
Problemet med omärkta djur uppenbarar sig i princip bara när du blandar märkta och omärkta djur på gården.  :) Har man bara djur som "inte finns" och inte är sökande av div bidrag och annat så är det sällan någon som orkar bry sig. (om de inte håller på med ofog som tex att rymma  ;)) Svartslakt hemma bakom garaget för eget bruk måste ju vara helt legalt. Kommer bara inte ihåg vilken paragraf... ;D

Mvh Zandra

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #66 skrivet: 19 aug-10 kl 16:01 »
Problemet med omärkta djur uppenbarar sig i princip bara när du blandar märkta och omärkta djur på gården.  :) Har man bara djur som "inte finns" och inte är sökande av div bidrag och annat så är det sällan någon som orkar bry sig. (om de inte håller på med ofog som tex att rymma  ;)) Svartslakt hemma bakom garaget för eget bruk måste ju vara helt legalt. Kommer bara inte ihåg vilken paragraf... ;D

Ja, och det främsta straffet för att ha omärkta djur är sänkning av EU-bidraget. En 10% sänkning på ingen eu-bidrag är inte så betungande.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Straffritt?
« Svar #67 skrivet: 19 aug-10 kl 16:57 »
Ja, och det främsta straffet för att ha omärkta djur är sänkning av EU-bidraget. En 10% sänkning på inget eu-bidrag är inte så betungande.
"Utöver avdrag på jordbrukarstöden,
kan Jordbruksverket besluta om förbud mot förflyttning av nötkreatur som inte uppfyller kraven på märkning och registrering.
Detta innebär att djur inte får lämnas till slakt eller i övrigt flyttas till andra produktionsplatser.

Jordbruksverket kan förelägga djurhållare vid vite att rätta till brister i märkning och registrering som framkommit vid kontroll.
Detta gäller oavsett om du är stödsökare eller inte."
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 17:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Straffritt?
« Svar #68 skrivet: 19 aug-10 kl 17:01 »
"Utöver avdrag på jordbrukarstöden,
kan Jordbruksverket besluta om förbud mot förflyttning av nötkreatur som inte uppfyller kraven på märkning och registrering.
Detta innebär att djur inte får lämnas till slakt eller i övrigt flyttas till andra produktionsplatser.

Jordbruksverket kan förelägga djurhållare vid vite att rätta till brister i märkning och registrering som framkommit vid kontroll.
Detta gäller oavsett om du är stödsökare eller inte."

Jag skrev " det främsta...."

Qiz

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 19 aug-10 kl 17:21 »
Mohahaha!  ;D Detta var ju kul ämne! Alltså, är man så urbota korkad så man håller sig med omärkta djur om man redan har ett produktionsplatsnr och cdb förd besättning får man kanske börja använda dom två grå.. Då är ju liksom hela karusellen igång med allt krångel det innebär så varför?  Dessutom kanske man säljer djur vidare (smittorisk etc) Då förstår inte jag poängen med att ta risken som det kan medföra att fuska/slarva. ??? Om man däremot har en gris eller så bakom kulisserna så kostar det ju liksom mer än det smakar att börja med allt administratvt. Det kallas självhushållning!  ;D Min åsikt.  :D
 Mvh Z  8)

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 19 aug-10 kl 21:43 »
Mohahaha!  ;D Detta var ju kul ämne! Alltså, är man så urbota korkad så man håller sig med omärkta djur om man redan har ett produktionsplatsnr och cdb förd besättning får man kanske börja använda dom två grå.. Då är ju liksom hela karusellen igång med allt krångel det innebär så varför? 
Om det är mig du syftar på så menar jag naturligtvis att man borde slippa ha sina djur märkta om man inte har så många, inte att jag har planer på att blanda märkta och omärkta djur...
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Qiz

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 19 aug-10 kl 22:11 »
Nej!!! Nej Jenny för guds skull! :-* :-* :-* :-*

Det blir ofta bara så stora diskussioner runt ämnen som verkar ganska oskyldiga till en början. Så är fel! Si är rätt! etc ;D
Jag syftade inte på någon utan tycker mest det är kul att följa diskussionen som sådan. Det jag skrev menade jag förvisso men det var bara min inställning. Med det menade jag verkligen inte att du eller nån annan hävdar motsatsen.

puss på er alla djurälskare :-*

Mvh Zandra

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #72 skrivet: 19 aug-10 kl 23:17 »
Nej!!! Nej Jenny för guds skull! :-* :-* :-* :-*

Det blir ofta bara så stora diskussioner runt ämnen som verkar ganska oskyldiga till en början. Så är fel! Si är rätt! etc ;D
OK  :-[

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #73 skrivet: 02 sep-10 kl 09:09 »
Alla pratar om dessa STORA fula märken på korna, men faktum är att det finns faktiskt också ett mindre märke som nästan försvinner in i örat som också är tillåtet att använda på nöt.
Sen att dom stora märkena används allt oftare i båda öronen är ju för att dom syns mycket bättre på håll för dem som har flera djur.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Små öronmärken..
« Svar #74 skrivet: 03 sep-10 kl 00:44 »
Alla pratar om dessa STORA fula märken på korna, men faktum är att det finns faktiskt också ett mindre märke som nästan försvinner in i örat som också är tillåtet att använda på nöt.
Man får bara använda ett litet märke!

"Combi 2000 liten originalöronbricka. Får endast användas i kombination med  en stor öronbricka."
« Senast ändrad: 03 sep-10 kl 00:47 av Grimla »

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser