Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omärkta kalvar ! Vad göra ???  (läst 11273 gånger)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« skrivet: 11 jun-10 kl 18:51 »
 Har en granne som är förtvivlad !   :-\  Hon har i present fått några kalvar som inte är märkta !!
Hur hon än försöker så vill inte givarna berätta vart kalvarna är köpta och hon kan absolut inte ha några omärkta djur hemma ! tänk om det blir kontroll !     :-X
Nu kan hon inte sova om nätterna.. jag har lovat att ringa jordbruksverket på måndag och fråga hur man gör, själv kan hon inte ringa hon tycker det är så förfärligt alltihop...hon tror att kalvarna måste avlivas     :'(  .  Jag tycker att hon borde väl bara kunna märka dem med sitt eget SE   nummer så är väl allt frid och fröjd ? Hon har sen tidigare inga nöt på gården, bara får.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #1 skrivet: 11 jun-10 kl 18:55 »
Hur stora är dom? Man får inte ha omärktab kalvar?????

Ät upp dem snarat.  De flesta bluffar i världen är reaterat till mat, Bevisen försvinner i magen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #2 skrivet: 11 jun-10 kl 19:12 »
Ja, kan hon inte berätta för Jordbruksverket var de kommer ifrån är risken stor att de blir avlivade...

Kan bara komma på två, olagliga, sätt att komma runt det.

1. Hitta någon som har kor och är villig att  låtsas att kalvarna kommer därifrån och att hon/han rapporterar dem till CDB som födda och sålda.
2. Ge dem gårdens eget PPN, rapportera dem som födda på gården och hoppas att CDB inte klagar på att hon inte har några kor som kan vara mammor. Fast vid närmare eftertanke fungerar inte det sista eftersom man måste ange moderns identitet.

Kan hon inte berätta för givarna att kalvarna kommer att avlivas om hon inte får veta varifrån de kommer? Låter konstigt att de är så bestämda på denna punkt. Är det något som inte står rätt till..? Märkningen är ju för smittspårning - kan de ha misstanke om smitta??
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #3 skrivet: 11 jun-10 kl 19:30 »
Jag tror inte att de som gav henne dem visste vad de ställde till med....Kan tänka mig att de bara tänkte att det skulle vara en skojig och busig present ...  ::)   

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 08:28 »
Men kan ingen tala dem tillrätta...? Inte vill de väl att de ska slaktas?!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #5 skrivet: 12 jun-10 kl 09:30 »
Hej

Jag har faktiskt varit ute i samma otur.

Men vore jag henne skulle jag ringa Jordbruksverket
och förklara de kan väl hjälpa dig.

Nettan

Skogsola

  • Gäst
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #6 skrivet: 12 jun-10 kl 09:33 »
 Beställ och sätt i märken med gårdens SE- nummer men rapportera dem inte till CDB. Slakta och ät upp eller sälj privat när tiden är inne. Finns det märken på djuren så är det ingen som reflekterar över det om de råkar få se dom.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #7 skrivet: 12 jun-10 kl 12:27 »
Tack snälla för svar !  :)             
Det kanske finns hopp ...
Ringer sjv på måndag och ser om det finns något att göra .

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #8 skrivet: 12 jun-10 kl 12:29 »
Beställ och sätt i märken med gårdens SE- nummer men rapportera dem inte till CDB. Slakta och ät upp eller sälj privat när tiden är inne. Finns det märken på djuren så är det ingen som reflekterar över det om de råkar få se dom.

Problemen är ju
1. Om gården får en kontroll då blir det pyrt med två fejkmärkta nötkreatur...
2. Djuren kan inte veterinärbehandlas för då upptäcks att de inte finns i CDBn....
3. Djuren kan inte skickas till ett slakteri...
4. Djuren kan inte säljas till liv...

Är kalvarna tjurar eller kvigor?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #9 skrivet: 12 jun-10 kl 13:23 »
Jag kan ju tala om i förväg att det inte finns nånting att göra  :( Det blir t.o.n dyrt att bli av med dom, för slakteri tar ju inte emot, man måste ta ut kadaverhämntning. Ingen som kommer ihåg historien om getterna eller fåren, vilket det nu var, som lämnades till djurparken i Falköping i fjol, omärkta?

Jag hade inte ens gjort mig besväret att blanda in SJV. Enda jag hade gjort hade varit att lämna tillbaka kalvarna till dom som kom med dom och sedan ringt jordbruksverket och talat om var dom finns, omärkta, så får det vara deras bekymmer.

Jag klandrar ingen icke-jordbukare som inte vet att dom måste vara märkta, men att INTE HJÄLPA till att ordna upp detta när man väl vet om det, är omåttligt dålig stil !!   >:( >:( >:( >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #10 skrivet: 12 jun-10 kl 14:58 »
Det är bara att ringa jordbruksverket och fråga. Svårare än så är det inte. Man behöver inte uppge vare sig namn eller telenr om man inte vill.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #11 skrivet: 12 jun-10 kl 15:01 »
Har en granne som är förtvivlad !   :-\  Hon har i present fått några kalvar som inte är märkta !!
Med såna vänner behöver man inga fiender.

Citera
Hur hon än försöker så vill inte givarna berätta vart kalvarna är köpta och hon kan absolut inte ha några omärkta djur hemma ! tänk om det blir kontroll !     :-X
Lämna tillbaka dem till givaren, ställ dem i deras trappuppgång.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #12 skrivet: 13 jun-10 kl 17:59 »
Hej!
Vafaen!!! Är folk dumma i huvet?!?!?!
Kör hem kalvarna till den idiot som skänkt dom och ring sedan djurskyddet på länsstyrelsen (om dom inte fattar att dom måste berätta var kalvarna kommer ifrån)

Jävla idioter- och som någon skrev "med sådana vänner behövs inga fiender!

STÅ PÅ DEJ OCH VAR SÅ JÄVLIG DET KRÄVS_-INGEN KAN HJÄLPA DEJ OM DET BLIR KONTROLL:
MVH/ bosse

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #13 skrivet: 22 jun-10 kl 12:06 »
Tack snälla för svar !  :)             
Det kanske finns hopp ...

Hur har det gått ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Johannes

  • Gäst
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #14 skrivet: 22 jun-10 kl 12:14 »

Det finns väl en marknad för sånt oxå.
Då kan man prata om vänner.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #15 skrivet: 22 jun-10 kl 12:31 »
Hej!
Vafaen!!! Är folk dumma i huvet?!?!?!
Kör hem kalvarna till den idiot som skänkt dom och ring sedan djurskyddet på länsstyrelsen (om dom inte fattar att dom måste berätta var kalvarna kommer ifrån)

Jävla idioter- och som någon skrev "med sådana vänner behövs inga fiender!

STÅ PÅ DEJ OCH VAR SÅ JÄVLIG DET KRÄVS_-INGEN KAN HJÄLPA DEJ OM DET BLIR KONTROLL:
MVH/ bosse

Men snälla, man kan inte ta för givet att alla kan lagar och regler kring boskapshållning och -märkning. Jag tex skulle inte alls ha tänkt på ifall några djur var omärkta... så tack ska du ha, men jag känner mig inte som en jävla idiot för det!  >:D
(obs att det INTE är jag som har gett bort de här kalvarna...)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pålle

  • Gäst
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #16 skrivet: 22 jun-10 kl 12:42 »
Skratt kan bara hålla ,med dej betsla undrar om  bo i dala vet allt eller bara dum? o:) . alla kan ju faktiskt inte veta allt . mvh

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #17 skrivet: 22 jun-10 kl 17:22 »
Men den/de som sålt kalvarna till de som gett bort dem i present bör ju vetat om vilka lagar och regler som gäller
« Senast ändrad: 22 jun-10 kl 17:26 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

pålle

  • Gäst
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #18 skrivet: 22 jun-10 kl 18:48 »
Men den/de som sålt kalvarna till de som gett bort dem i present bör ju vetat om vilka lagar och regler som gäller
  Där vid så in stämmer ja helt

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Omärkta kalvar ! Vad göra ???
« Svar #19 skrivet: 22 jun-10 kl 19:00 »
Jo !  :)  Det går nog bra med kalvarna !!  Jag har varit och tittat på dem, Fantastiska  !!
Jordbruksverket svarade mig att grannen först skulle försöka övertala uppfödaren att ändra sina uppgifter till CDB . ( Denne  hade inte klarat av att kon fått trillingar utan anmält en dödfödd kalv    :-\ .Uppfödaren  hade tydligen sagt att de skulle avliva kalvarna i stället ...  Några godhjärtade människor räddade kalvarna och tog dem till min granne...de skulle inte få säga varifrån de kom eftersom kalvarna inte fanns... snurrigt,  jag vet.   ::)  )
Om inte uppfödaren kan övertalas så skulle vi höra av oss igen så skulle jordbruksverket tala med registerenheten och försöka lösa detta.   :)   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 2 användare
Urban Larsson, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser