Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på skinn  (läst 11199 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Pris på skinn
« skrivet: 09 jun-10 kl 23:17 »
Hej. Jag har lagt mina fyra fårskinn ut på Blocket men jag har ingen ide om hur priserna är. Har luret lite på några diskussioner här o har satt mina priser. Men ???
http://www.blocket.se/vi/27938047.htm 
Vad tycker ni?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

louise

• Gäst
SV: Pris på skinn
« Svar #1 skrivet: 09 jun-10 kl 23:38 »
Jag skulle sänka priserna på kött-blandningarna. Gotlandsskinnet.. kan jag inte bedöma, med det ligger närmre lyxklassen i pris.

Märkligt, i vanliga fall peppar jag folk att höja priserna kraftigt, men.. det verkar faktiskt lite högt här.

Ett dyrt skinn har bra lock, krulligt, krullorna är jämna, färgen är jämn och ullen är blank. Ett billigt.. tvärtom. En matt filtmatta är väl motsatsen.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 09 jun-10 kl 23:46 »
Du får göra som jag.
Sätt ett pris. Vänta en månad och se om det händer något.
Dyker det inte upp någon köpare så ta bort annonsen i några få veckor.
Lägg in den igen med ett lägre pris.

Kunderna som inte har kommit sig för att ringa brukar ringa på en gång när andra annonsen kommer ut.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jun-10 kl 23:55 »
Ah, är det så man gör. Jag ska själv lägga ut skinn på blocket, tack för tipset rosten;)

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 10 jun-10 kl 07:14 »
Enda problemet är att man får saker kvar väldigt länge ibland.
Fast man lär sig prisbilden väldigt bra.

Vilket innebär att ibland köper jag på mig saker från Blocket när det är billigt och säljer om.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-10 kl 09:13 »
Jag tycker att dina priser ligger väldigt högt.
Ett bra Gotlandsskinn av hög kvalité ligger på 1200-1600:- om man säljer det direkt till konsument.
Ditt skinn ser lite luddigt ut och inga tydliga staplar eller glans. Dessutom är det lite ojämt - det fattas en bit på bogen.

Gotlands/suffolk-skinnen hade jag inte kunnat få ut mer än 7-800:- för...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hallstabonden

« Svar #6 skrivet: 10 jun-10 kl 11:28 »
Javisst är du för tok på dyr,ursäkta men inget illa menat!!
Jag har själv skinn på väg hem från beredning.Mattskinn,oklippta pälskinn.samt tvättbara.Hade tänkt lägga mej på 800-1000-1100kr för dessa.Inte säkert det går att sälja för det......
Men man vill ju ha igen beredningskostnad+frakt.Saltet lär man få betala själv >:(

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jun-10 kl 11:37 »
Hallstabonden - du är för billig.

De priserna är för "filtiga" kortklippta, som tex en kortklippt finull elel texel. 800 är lagom för dem.

Mattskinn är exklusiva, jag tar 1500 för mina.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 10 jun-10 kl 14:38 »
Det finns väl inget som heter: för dyrt - för billigt? Det är marknaden som avgör vad något går att sälja för.
Men, man bör se till att man får någon vinst av det hela, annars försvinner vitsen med att bereda!

Monica H

• Halland
« Svar #9 skrivet: 10 jun-10 kl 14:46 »
Jag tar minst 1500:- för mina rya-mattskinn, lite beroende på storlek och färg.
Halland è bäst

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 10 jun-10 kl 15:26 »
Tack för svar alla.
Kanske jag har satt dom för dyrt men jag vill absolut inte sälja för billigt. Dom här skinnen har jag namn på alla fyra.  :'(  Och egentligen vill jag inte gärna bli av med dom men måste nog prova i alla fall.
Jag tar Rostens råd o låter dom stå kvar ett tag till dessa priser men 6-800 kr kommer jag aldrig att sätta dom ner till.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 10 jun-10 kl 19:08 »
Problemen som jag upplever det är alla dessa prutare som förstör för oss andra.

Om ett normalt pris är 1500:- så dyker det alltid upp någon som skall sälja sina saker för 700:-
Men då brukar jag ibland åka dit och kolla på sakerna.
Oftast möter man en person som direkt börjar förklara varför dom är så billiga och att alla andra bara ockrar och inte får något sålt. Så oftast slutar det med att jag köper upp allt ihop. Vilket brukar höja ögonebrynen en del på säljaren.
När han sedan frågar vad man skall ha allt till så brukar jag förklara att jag skall sälja om det med hyffsad vinst.

Nästa gång samma säljare säljer liknade saker så brukar priset ha åkt upp regält. ;D

Så har jag exempelvis gjort med kycklingar.
Här ligger priserna på ca 35:- kycklingen.
Men så dyker det upp någon som vill ha 20:-/styck.
Då har jag köpt alla dom har och sålt om för 35:-

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 10 jun-10 kl 19:25 »
Jag tycker absolut att dina skinn är bättre än 600-800 kronor, det tar vi för våra kortklippta, olockiga köttrasskinn.

Jag skulle tagit mellan 1000 och 1500 för de två vita och mellan 1200 och 1800 för gotland. Beroende på storlek och lock, det är svårt att se på en bild.

Vita, lockiga brukar vara lätta att sälja (vi har gotland/okänt som ibland blir vita och lockiga) och jag har fått runt 1200 för de som jag sålt.

Om man bara får igen beredningskostnaden, så kan man ju lika gärna strunta i att bereda skinnen överhuvudtaget eller behålla dem själv.

Sen är det ju precis som Birgit så att det är efterfrågan som styr. Men inte sjutton skall vi rea ut oss....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Camillur

« Svar #13 skrivet: 11 jun-10 kl 08:03 »
Hur kan ni sälja skinn för 600kr??? Går ni plus då??
Jag ger typ 600 kr för beredningen av mina (med frakt, moms och salt) . Jag vill ha lite vinst också....
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 11 jun-10 kl 08:18 »
Hur kan ni sälja skinn för 600kr??? Går ni plus då??
Jag ger typ 600 kr för beredningen av mina (med frakt, moms och salt) . Jag vill ha lite vinst också....
Håller helt med, det är ingen idé att sälja skinn så billigt. Vi betalar ung. 500 för beredning m.m. och våra billigaste säljer vi för 700, men då är det ju inte mycket vinst... De flesta av våra skinn ligger runt 1200.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hallstabonden

« Svar #15 skrivet: 11 jun-10 kl 10:31 »
Hallstabonden - du är för billig.

De priserna är för "filtiga" kortklippta, som tex en kortklippt finull elel texel. 800 är lagom för dem.

Mattskinn är exklusiva, jag tar 1500 för mina.

TACK FÖR PRISINFON!!
Då skall jag justera upp mina priser när skinnen kommer tillbaka!Tur man inte lovat någonting!
Efter att läst dessa inlägg så har jag ändrat mej :-[Varför skall vi/jag skänka bort skinnen..
Det är ju så att säga om vi alla är enade så hålls ju priserna uppe.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jun-10 kl 12:00 »
Det är ju så att säga om vi alla är enade så hålls ju priserna uppe.
Kartell! Oligopol! Var är Konkurrensverket när man behöver dem?  :-)

Ardwinna

• Närke
« Svar #17 skrivet: 11 jun-10 kl 12:44 »
Tycker det är viktigt att vi håller ett något så när högt pris på skinnen, det svåra är att få allmänheten att förstå vilken tid och egagemang som har gått ner i varje skinn. Samt försöka förklara för kunder om den kvaliteten som dessa skinn oftast har. Att till exempel köpa skinn från ett allmogefår är köpa en bit av vårt kulturarv samt att man bidrar till att uppmuntra de som har dessa får idag och det är verkligen något att satsa på.
Delar en 1700-tals gård utan för Garphyttan.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jun-10 kl 09:51 »
Tycker det är viktigt att vi håller ett något så när högt pris på skinnen, det svåra är att få allmänheten att förstå vilken tid och egagemang som har gått ner i varje skinn. Samt försöka förklara för kunder om den kvaliteten som dessa skinn oftast har. Att till exempel köpa skinn från ett allmogefår är köpa en bit av vårt kulturarv samt att man bidrar till att uppmuntra de som har dessa får idag och det är verkligen något att satsa på.
Jag håller fullständigt med dig! Att dumpa priserna på våra inhemska fårskinn vore att gräva en grop åt oss själva men samtidigt måste priset vara så att skinnen blir säljbara till kund. Om det blir för dyrt så uppstår köpmotstånd.
Vi har i vår fårförening försökt hålla uppe priset allt efter sort på skinn o kvalité.
Ett högklassigt lammskinn från gotlandsfår ca 1600:- skinn av bra kvalite mellan 1000:- o 1500:- Bra tackskinn något högre de är ju i regel dessutom större. Skinn från andra raser bl a från mina finull ca 900:- tackskinn om bra 1000:- Vi har tyckt att dessa priser gör det säljbart o man har samtidigt avans på det.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 jun-10 kl 10:13 »
Undrar om vi inte pratar olika priser, med och utan moms. För Mille, om du säljer för 700 och betalar 500 för beredning, och det är inklusive moms, då får du ingen vinst alls.

Många här säljer på hobbynivå gissar jag och lägger inte på moms.

Så om vi ska prata konkurrens så är ju det också ett problem, att alla företagare måste ligga 25 % högre i pris, utan att vi kan motivera högre kvalitet. De skinnen är ju inte finare för att de kostar 25% mer, den pengen får vi ju inte behålla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser